/
/
מחיצת אף עקומה

מחיצת אף עקומה - מה מומלץ לעשות?

בין הנחיריים מצוייה מחיצת האף שמפרידה בין שתי מנהרות האף המובילות אוויר מהאף, דרך קנה הנשימה ואל הריאות. מחיצת האף מורכבת מכנה אזורים וסוגים שונים של רקמות, כאשר בחלקה העליון היא עשויה עצם קשה, במורד האף המחיצה עשויה סחוס ובקצה האף התחתון מעצם עדינה. עיוות במחיצת האף עלול לגרום לחסימה חלקית או מלאה של מעבר האוויר באחד הנחיריים או בשניהם. בנוסף, נזק או התפתחות לא תקינה של מחיצת האף יגרמו לפגיעה במראה האף, הסטתו לאחד הצדדים, בליטה או פגם אסתטי אחר. 

מומחים רלוונטיים

מחיצת האף עלולה להיפגע מחבטה, אך לעיתים מדובר פשוט בהתפתחות בעייתית של מבנה אף מסוים. לנטייה גנטית השפעה משמעותית על הסיכוי לסבול מליקוי במבנה מחיצת האף עד כדי פגיעה בתפקוד ובמראה.

ישנם ניתוחי אף המבוצעים לצרכי שיפור המראה בלבד, אלה הם ניתוחים אסתטיים אלקטיביים. ניתוחי מחיצת אף אינם כאלה והם חשובים לא רק לשיפור המראה אלא גם לבריאות. זאת מכיוון שלנשימה לא תקינה מן האף עשויות להיות השלכות רפואית שליליות משמעותיות כמו דום נשימה בשינה, דלקות חוזרות ונשנות בסינוסים, איכות ירודה של אוויר הזורם לריאות ועוד. 

מחיצת האף ובעיות העלולות להתפתח בה

מחיצת האף מפרידה בין שני הנחיריים, הם הפתחים של שתי תעלות שמובילות אוויר מקצה האף אל תוך חלל הפה והלוע (משם ממשיך האוויר לזרום דרך קנה הנשימה אל הריאות). חלקה העליון של מחיצת האף עשוי עצם קשה הבולטת מטה מעצם הכברה שבמרכז הגולגולת. בערך באמצע האף מסתיים החלק הקשה והמשך המחיצה עשוי סחוס גמיש.

לקראת קצה האף המחיצה הסחוסית מסתיימת ומפנה מקומה לעצם עדינה המכונה "עצם המחרשה" (מכיוון שצורתה מזכירה צורת מחרשה עתיקה, מעין אות "Y" הפוכה). מחיצת אף תקינה מפרידה בין שני הנחיריים תוך שהיא מאפשרת זרימת אוויר חופשית בכל אחד מהם. רקמות המחיצה עטופות רירית אשר לה תפקיד חשוב בוויסות החום והלחות של האוויר הזורם אל הריאות, סילוק אבק (שנדבק לדפנות מעברי האוויר) ועוד. 

בעיה במחיצת האף עשויה לנבוע ממום מולד או מהתפתחות לא תקינה עם גדילת הגוף. נזק למחיצת האף עלול להיגרם מחבטה כמו גם משימוש בסמים אותם נושמים דרך האף, מי שמשתמשים בסמים כאלה מסתכנים בהיווצרות חורים ועיוותים במחיצת האף. 

חשוב לתקן ליקויים במחיצת האף

רבים מייחסים חשיבות יתרה לעובדה שניתוח מחיצת אף מניב שיפור במראה האף. חשוב לזכור שתיקון מראה האף הוא אכן אחת מתוצאות הניתוח אולם, בניגוד לניתוח אף אסתטי אלקטיבי, זו אינה הסיבה העיקרית לביצועו. הסיבות העיקריות לניתוח מחיצת אף עקומה נוגעות לבעיות רפואיות הנגרמות מליקויים בה, כך למשל מצב כרוני של אף סתום, קשיי נשימה, אספקת אוויר באיכות ירודה לריאות ודלקות חוזרות ונשנות בסינוסים.

ניתוח אנדוסקופי

כיום ניתן ברוב המקרים לבצע ניתוח לתיקון מחיצת אף עקומה בשיטה הזעיר פולשנית. המנתח מבצע את ההתערבות הדרושה באמצעות מכשור המוחדר דרך הנחיריים וללא ביצוע חתכים בעור הפנים. מכשיר המכונה אנדוסקופ, המצויד במצלמה וסיב אופטי לתאורה, מאפשר לרופא המנתח לצפות בפנים האף מעל גבי מסך ולהפעיל מבחוץ מכשירים לצורך סילוק רקמות ועיצוב מחדש של החלק הסחוסי של מחיצת האף.

באותו אופן ניתן גם לשייף את העצם שבבסיס המחיצה. ניתוח מחיצת אף מבוצע בדרך כלל בהרדמה מקומית ואורך בין שעה לשעתיים. 

ניתוח מחיצת אף עקומה נחשב הליך כירורגי פשוט ברמת סיכון נמוכה ובעל סיכויים גבוהים מאוד להשיג את התוצאה המבוקשת. בדרך כלל המנותח ישוחרר לביתו מספר שעות לאחר הניתוח, עוד באותו יום או ביום למחרת לכל המאוחר. במשך שלושה עד ארבע ימים לאחר הניתוח יש לאכול מזון רך ופושר ובמהלך השבועיים שאחרי ביצוע ההליך יש להימנע מחשיפת האף לשמש ומביצוע פעילות גופנית מאומצת.

לאחר הניתוח תיתכן נפיחות מסוימת של האף והאזור סביבו, זו תיעלם מעצמה בתוך זמן קצר. חזרה לשגרה רגילה, כולל פעילות גופנית ותזונה, מתאפשרת בדרך כלל כשבועיים אחר הניתוח ובכפוף לתוצאות ביקורת שמטרתה לוודא שהניתוח השיג את מטרותיו ותהליך ההחלמה התקדם די הצורך.

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך