/
/
דלקות אוזניים ילדים

דלקות אוזניים ילדים, כאבי אוזניים ילדים - מה כדאי לעשות?

הילד מושך את האוזן שלו, בוכה, יש לו חום? הוא מתלונן על כאבים באוזניים או אולי מושך אותן? אולי כבר היתה לו דלקת אוזניים בעבר? אין דבר שקשה יותר להורה מאשר לראות את התינוק שלו סובל ולא לדעת מה קרה. מה כדאי לדעת על דלקות אוזניים בילדים ואיך מטפלים בבעיה, הכל לפניכם

מומחים רלוונטיים

מהן דלקות אוזניים?

דלקת אוזניים הוא תהליך דלקתי בחלל האוזן התיכונה שעלול להוביל להצטברות נוזלים בחלל זה. דלקות אזניים מגיעות בד"כ לאחר הצטננות או כאב גרון, הגורמות להיצרות צינורית הניקוז של האוזן ולהצטברות נוזלים מאחורי עור התוף. הנוזלים הינם מצע גידול נפלא לווירוסים או חיידקים, הגורמים לדלקת. צינוריות הניקוז של האוזן קטנות וצרות יותר באופן משמעותי בקרב ילדים, ולכן דלקות אוזניים שכיחות מאד בגיל הרך. 

חמישה מתוך שישה ילדים יחוו דלקת אוזניים אחת לפחות לפני יום הולדתם השלישי, ולמעשה דלקות אוזניים הינם הסיבה העיקרית לביקורי רופא בקרב ילדים בגיל הרך. 

מהם התסמינים של דלקת אוזניים?

דלקת באוזן התיכונה יכולה לגרום לכאבי אוזניים עזים, קושי בשמיעה, חום גבוה (בייחוד בקרב תינוקות וילדים בגיל הך), בחילה והקאות, והפרשות מהאוזניים. בקרב ילדים לפני גיל הדיבור, ניתן לזהות את התסמינים גם בדרכים עקיפות, כאשר הילד מושך באוזנו, נמצא במצוקה או בוכה, מתקשה לישון, או מאבד את שיווי המשקל שלו יותר מהרגיל. אם את/ה או ילדך מציגים חלק מהסימפטומים הללו, מומלץ לגשת לרופא לאבחון וטיפול.

מה עושים?

60% מהילדים שסובלים מדלקת באוזן התיכונה מבריאים ללא טיפול כלל, ובמחקר נמצא שרק ילד אחד מתוך שבעה מקצר את משך המחלה ע"י שימוש בטיפול אנטיביוטי. כתוצאה מכך, וכן על מנת למנוע התפתחות עמידות לאנטיביוטיקה אצל הילד, רופאים נמנעים היום ככל הניתן מנתינת טיפול אנטיביוטי לדלקת אוזניים. 

עם זאת, במקרים אקוטיים, המתבטאים בחום גבוה במיוחד, בליטה באזור עור התוף ואי שקט רב, או במקרים של דלקות חוזרות אצל הילד או אחיו, מומים באזור הפנים או חולשה/דיכוי של המערכת החיסונית, ישנו סיכוי גדול יותר שהרופא יורה על טיפול אנטיביוטי. גם במקרים חמורים פחות, ניתן ליטול משככי כאבים כגון אקמול או אדוויל, או להשתמש בטיפות אוזניים משככות כאבים להקלה בתסמינים.

דלקות אוזניים חוזרות 

דלקות אוזניים מוגדרות כדלקות חוזרות כאשר מאבחנים 3 מקרים או יותר בתוך חצי שנה, או 4 בתוך שנה. דלקות אלה יכולות להיגרם על ידי הצטננויות חוזרות, או לחלופין על ידי דלקת כרונית בחלל האוזן. על מנת להפחית את הסיכויים לדלקות אוזניים חוזרות, מומלץ להפחית את גורמי הסיכון, כגון חשיפה למעשנים ועישון, או הירדמות עם בקבוק. 

כמו כן, מומלץ להתחסן כנגד השפעת העונתית, להקפיד על שטיפת ידיים, ולהימנע מחשיפת ילדכם לילדים חולים אחרים, ככל הניתן. הטיפול בדלקות אוזניים חוזרות יכול להיות טיפול אנטיביוטי מונע במשך מספר שבועות, או טיפול אנטיביוטי מונע לסירוגין. לחלופין, ניתן להתייעץ עם רופא אף-אוזן-גרון לגבי ניתוח כפתורים, שהינו ניתוח להחדרת צינוריות לעור התוף, על מנת לנקז נוזלים מהאזור ולמנוע דלקות חוזרות. 
 

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך