/
/
בדיקת פוריות לגבר ולאשה

בדיקת פוריות לגבר ולאשה - מה תהליך הבדיקה?

סקרים של משרד הבריאות מדברים על כ – 20% מכלל הזוגות, אשר לא מצליחים להרות באופן ספונטני, לאחר שנה של ניסיונות. כדי שאישה תיכנס להריון צריכים בני הזוג לקיים יחסי מין בתזמון נכון כך שזרע יפגוש ביצית, יפרה אותה וזו תיקלט ברחם. שחרור ביצית מהשחלות אל החצוצרות נקרא ביוץ והוא מתרחש מדי חודש כ- 14 יום לפני הגעת הווסת. בעת הביוץ יש חלון הזדמנויות מצומצם בן כ-20 שעות בו זרע יכול להפרות את הביצית. זרע יכול לחכות לביצית עד 6 ימים ולכן כדי למקסם את הסיכוי להיכנס להריון יש לקיים יחסי מין כמה פעמים בסמוך למועד הביוץ.

מומחים רלוונטיים

כאשר זוג פועל בדרך זו במשך שנה ובכל זאת האישה לא נכנסת להריון מומלץ להתחיל הליך של בירור אשר יכלול בדיקות פוריות לגבר ולאישה. אצל נשים שגילם מעל 35 מומלץ להתחיל בירור כזה כבר לאחר שישה חודשים של ניסיונות לא מוצלחים להשיג הריון ספונטני. 

מטרת בדיקות הפוריות לגבר ולאישה היא לזהות בעיות העשויות להסביר את הקושי להשיג הריון. במקרים רבים תוצאות הבדיקות תקינות, בשליש מן המקרים בהם מתגלה בעיה היא אצל האישה, בשליש מן המקרים אצל הגבר ובשאר המקרים מדובר בבעיה משולבת (למשל, ספירת זרע נמוכה אצל הגבר בשילוב שחלות פוליציסטיות אצל האישה). 

חשוב לדעת שלעיתים קרובות מתקבלות תוצאות תקינות בבדיקות הפוריות, בני הזוג ממשיכים לנסות להשיג הריון ללא טיפולי פוריות ומצליחים לבסוף. במקרים אחרים, בשל משך הזמן בו בני הזוג מנסים ללא הצלחה להרות ולמרות שלא מזוהה בעיה בבדיקות הפוריות ניתנים טיפולי פוריות.

לפניכם סקירה ובה נתאר את תהליך בדיקות הפוריות המבוצעות לגברים ולנשים כאשר יש צורך לברר אם קיימת בעיה המקשה עליהם להשיג הריון.

בדיקת פוריות לגבר

אצל גברים בירור רמת הפוריות שלהם היא פשוטה, כל שנדרש היא בדיקת זרע שמטרתה להעריך את איכות הזרע ולוודא שאם תהיה פליטה תוך קיום יחסי מין במועד המתאים קיים סיכוי טוב להפריית ביצית. דגימה לבדיקת זרע יש לתת לאחר שלושה ימים של הימנעות משפיכת זרע, יש לאסוף את כל הנוזל שנפלט בכוס הדגימה הסטרילית, אין להשתמש בסבון או חומר סיכה העלולים לפגוע באיכות הזרע. לחילופין, ניתן להשתמש בערכה מיוחדת הכוללת כובעון (קונדום) ללא חומר קוטל זרע וכך לתת דגימה תוך קיום יחסי מין. את דגימת הזרע יש להביא למעבדה בתוך שעה מרגע השפיכה, מומלץ לבצע את הבדיקה פעמיים – שלוש כדי לקבל תוצאות המעידות על המצב לאשורו. 

במעבדה נבדקים פרמטרים שונים המעידים על איכות הזרע מבחינת יכולתו להפרות ביצית. בין היתר נמדד נפח הדגימה, רמת החומציות, ריכוז תאי הזרע, תקינות תורת תאי הזרע, חיות תאי הזרע (אחוז תאי הזרע החיים), תקינות האופן בו תאי הזרע נעים, ריכוז תאי דם לבנים בדגימה ועוד. 

בדיקות פוריות לאישה

אם אצל גברים בדיקת פוריות מסתכמת בבדיקת זרע הרי שאצל נשים הליך בירור קיום בעיית פוריות הוא מורכב יותר וכולל מספר בדיקות. ההליך יתחיל מבדיקה גינקולוגית כדי לשלול זיהום, הידבקויות מחוץ לחלל הרחם, דלקת באגן ועוד. תבוצע בדיקת אולטרסאונד נרתיקי לקבלת תמונה של הרחם והשחלות ושלילת בעיות מבניות באיברים אלה.

כשבעה ימים לפני מועד הווסת הצפוי תבוצע בדיקת רמת הורמון פרוגסטרון בדם כדי לוודא שמתקיים ביוץ. תבוצע בדיקה לשלילת מחלת קלמידיה, מחלת מין חיידקית שעלולה להקשות על השגת הריון ובמידה ומתגלה יינתן טיפול אנטיביוטי נגדה. בבדיקה לתפקוד בלוטת התריס ניתן לברר אם הפרשה לא מספיקה של הורמונים מן הבלוטה האנדוקרינית הגדולה ביותר בגופנו היא הסיבה לקושי להיכנס להריון.

אם בתהליך בדיקת הפריון עד לשלב זה טרם התגלתה סיבה אפשרית לקושי להיכנס להריון יבוצע צילום רחם באמצעות שיקוף רנטגן תוך שימוש בחומר ניגודיות המוזרק דרך צוואר הרחם. מטרת הצילום היא לשלול קיום פגמים בחלל הרחם, כמו גם חסימות בחצוצרות ובצוואר הרחם. בדיקת לפרוסקופיה גם היא עשויה להידרש כדי לבחון את מבנה איברי הרבייה בתוך הגוף, בדיקה זו מבוצעת באמצעות לפרוסקופ המאפשר גם התערבות כירורגית כגון כריתת אזורי הידבקות המזוהים בבדיקה. 

בנוסף לבדיקות שתוארו לעיל יערכו בירורים מול שני בני הזוג כדי להעריך אם יש סיבות גנטיות או רקע רפואי העשוי להיות רלוונטי לאי ההצלחה להשיג הריון, כך למשל מחלת מין שלקה בה מי מבני הזוג בעבר, ניתוחים באזור אברי המין, היסטוריה של אשך טמיר, תקינות ההתפתחות המינית בגיל ההתבגרות ועוד. 

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך