/
/
רובוט להחלפת מפרק ברך

רובוט להחלפת מפרק ברך היום זה כבר פרוצדורה פופולארית

כמעט 20,000 ניתוחים מבוצעים בכל שנה בישראל להחלפת מפרקים. הניתוחים להחלפת מפרקים נחשבים ניתוחים שכיחים המאפשרים למי שסובלים מכאבים במפרקים או מירידה בגמישות – ליהנות מטווח תנועה חדש ונרחב המשפיע באופן דרמאטי על איכות החיים (אפילו עבור מי שיש להם מדרגות בבית).

ניתוחי מפרקים, כמו ניתוחים רבים אחרים, נסמכים על היכולת, הניסיון וההיכרות של הרופא המנתח, הן עם האנטומיה המקומית והן עם המפרקים החלופיים ואופן ההתקנה האופטימאלי שלהם. לאחרונה (אוגוסט 2019) התקיים בבית החולים "הלל יפה" בחדרה ניתוח רובוטי להחלפת מפרק, כאשר ההליך נשלט כולו על ידי מערכת רובוטית, אשר מפסיקה באופן מיידי את הניתוח עם כל סימן לסטייה מתכנית ההליך.

מומחים רלוונטיים

הצלחת ההליך תלויה במידה רבה בדיוק הפעולה של המנתח

החלפת מפרקים היא הליך מומלץ כאשר ישנה פגיעה או שחיקה של מבנה המפרקים, בעיקר ברקמה הסחוסית באזור. הליך החלפת מפרק כולל הסרה של משטחי סחוס ועצם במפרק והחלפתם בשתלי מפרקים מלאכותיים. להצלחה מושלמת של הניתוח, יש ליצור התאמה מושלמת בין המפרק המלאכותי לבין מבנה המפרק הביולוגי. מכיוון שמקרה זה הצלחת הניתוח מבוססת על מנח מדויק של השתלים, הסתמכות על יכולות אנוש מספקות שיעור גבוה מאוד של הצלחות, אולם האפשרות להסתמך על דיוק רובוטי תביא, כך מקווים הרופאים, למצב של מנחי שתל מדויקים ללא יוצא מן הכלל.

תכנון וביצוע רובוטיים של הניתוח

המערכת החדשה, אשר נכנסה לשימוש ומאפשרת גם בבית החולים "הלל יפה" בחדרה וגם במרכז הרפואי מרב החלפת מפרקים רובוטית, היא מערכת חכמה שגם מספקת סביבת הדמייה באיכות גבוהה לתכנון מהלך הניתוח וגם מבצעת אותו בדיוק של עד חצי מ"מ ביחס לתכנית, כאשר כל סטייה מהמהלך המתוכנן מביאה להפסקת מהלך הניתוח. התכנון מבוצע על ידי הרופא המנתח תוך הדמיה וכיוון על ידי המערכת, לאחר התכנון המנתח מפעיל זרוע רובוטית מקובעת אשר מבצעת את ההליך הניתוחי שתוכנן וכאמור משביתה את פעולתה באופן מיידי עם כל פער בין הביצוע בפועל לבין התכנון.

מיקום רובוטי של השתלים מאפשר החלמה קלה וטווחי תנועה משופרים

המיקום הרובוטי המדויק של המפרק המוחלף משפיע הן על מהלך ההחלמה והן על טווחי התנועה לאחר הניתוח. חשוב לדעת כי בניתוחי החלפת מפרקים הסטייה הזעירה ביותר תשפיע על איכות הניתוח והחזרה של המנותח לשיגרה פעילה. בעוד אין ספק כי ניתוחי החלפת מפרקים בוצעו גם עד כה בשיעורי הצלחה מעוררי השתאות, היכולת להסתמך כעת על דיוק רובוטי תאפשר הצלחות גדולות יותר בשיעורים גדולים אף יותר, עם הליכים מדויקים, זמני החלמה מופחתים וטווחי תנועה נרחבים למפרקים המלאכותיים, הממוקמים בדיוק רובוטי בתהליך הניתוח. בנוסף נמצא כי הניתוח הרובוטי מפחית ביותר מ-5% את שיעור הניתוחים החוזרים להחלפת מפרק בתוך חמש שנים.

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך