/
טיפים רפואיים
/
אוזן סתומה – הסיבות לתופעה ודרכי התמודדות |MIOK

אוזן סתומה – הסיבות לתופעה ודרכי התמודדות

אין כמעט מי שלא מכיר את ההרגשה של אוזן סתומה: השמיעה הופכת מעט עמומה, כאילו אנו שוהים מתחת למים, קיימת תחושה של מועקה מסוימת באוזן אשר יכולה גם להחמיר לכדי כאב אם מצטבר הפרש לחצים משמעותי.

כאשר אוזן סתומה מתרחשת בעת שאנו חווים שינויים בלחץ האטמוספירי, כשנוסעים בירידה אל ים המלח למשל או בנחיתה במטוס נוסעים, מספיק בדרך כלל לבלוע רוק, ללעוס מסטיק או "לפמפם" (לסתום את האף בעזרת האצבעות ולנסות לנשוף אוויר בעדינות החוצה כאילו דרך האף הסתום) אולם ישנם מי שסובלים מאוזן סתומה לעיתים תכופות וללא קשר לשינויי לחץ סביבתי. לפניכם סקירה מקיפה אודות אוזן סתומה ובה נפרט אודות הסיבות הגורמות לתופעה ועל אמצעים להתמודד עמה בכוחות עצמכם כמו גם בעזרת טיפולים רפואיים העומדים לרשותנו כיום.

מה גורם לאוזן סתומה?

האוזן שלנו היא איבר רגיש המשמש לא רק לשמיעה אלא גם לשמירה על שיווי המשקל. לאוזן שלנו שלושה אזורים, האוזן החיצונית הנמשכת מן האפרכסת פנימה עד אל עור התוף, האוזן התיכונה והאוזן הפנימית. בחלל האוזן התיכונה נמצאות שלוש עצמות השמע, העצמות הקטנות ביותר בגופנו, שתפקידן להעביר את תנודות עור התוף אל עצב השמע דרכו זורמים הקולות, שגרמו לעור התוף לרטוט, בצורת אותות חשמליים אל המוח. באוזן הפנימית שוכן שבלול האוזן, איבר שיווי המשקל באמצעותו אנו יכולים לשמור על יציבתנו במרחב, גם עצב השמע נמשך מן האוזן הפנימית אל אזור השמיעה במוח.


האוזן החיצונית פתוחה אל האוויר החופשי ולכן לא אמורה להיות בעיה של השוואת לחצים אליה אלא אם מצטבר בה פקק של שעוות אוזניים ולכלוך. האוזן התיכונה היא חלל קטן של אוויר ועל השוואת לחצים אל חלל זה אחראית תעלת השמע (המכונה גם תעלת אוסטכיוס), צינורית צרה המחברת את חלל האוזן התיכונה אל חלל הפה והאף. כשאנו לועסים, בולעים רוק, מפהקים או מפמפמים אנו מסייעים לאוויר לזרום דרך תעלת השמע ולביצוע השוואת לחצים אל האוזן התיכונה.

באוזן הפנימית אין אוויר כלל ולכן אין כל צורך בהשוואת לחצים אל אזור זה של האוזן.

תחושה של אוזן סתומה מתרחשת כאשר נוצרים הפרשי לחצים בין האוזן התיכונה לסביבה. לעיתים נדירות יותר אוזן סתומה יכולה לנבוע מפקק של לכלוך באוזן החיצונית. אנו חיים בסביבה בה קיים לחץ של אטמוספירה אחת לערך, לחץ הנגרם ממשקל הגזים המצויים באטמוספירה שמעלינו. כאשר אנו יורדים אל העמק, עולים אל ההר, טסים או צוללים במים הלחץ המופעל על גופנו משתנה ויש להקפיד להשוות לחצים אל האוזן התיכונה כדי למנוע התפתחות מצב של אוזן סתומה. ישנם מי שאצלם תעלת השמע, אותו מעבר צר המשמש להשוואת לחצים אל האוזן התיכונה, היא צרה במיוחד, אנשים כאלה עלולים לסבול מתחושה של אוזן סתומה לעיתים תכופות. הצטננות עלולה לגרום לסתימת תעלת השמע בנזלת ולתחושה של אוזן סתומה.

בעיות שאוזן סתומה עלולה לגרום להן

חשוב להבין שאוזן סתומה אינה רק בעיה קלה של אי נוחות. מצב מתמשך של אוזן סתומה עלול לגרום לשאיבת נוזלים אל תוך חלל האוזן התיכונה, מצב המכונה גם "מעיכת אוזן תיכונה", דבר העלול לגרום בהמשך לדלקת באוזן. מצבים חוזרים ונשנים של אוזן סתומה עלולים לגרום לבסוף לפגיעה בשמיעה. חשוב להשתדל למנוע מצב של אוזן סתומה באמצעות הקפדה על סיוע להשוואת לחצים לאוזן התיכונה בעת הצורך, אם כבר התפתח מצב של אוזן סתומה (כאשר אנו מצוננים למשל ולא מצליחים להשוות לחצים אל האוזן התיכונה) מומלץ לנסות פתרונות שונים עליהם נפרט בהמשך (נשימת אדי מים עם שמנים אתריים למשל). מי שסובלים מאוזן סתומה לעיתים קרובות חשוב מאוד שיפנו לרופא אף אוזן גרון אשר יוכל לברר את הסיבה ולהציע טיפול מתאים, הרחבת תעלת השמע באמצעות תותב בלון למשל.

"תרופות סבתא" לאוזן סתומה

ראשית חשוב לדעת שיש מה לעשות כדי למנוע מלכתחילה התפתחות מצב של אוזן סתומה. מי שיודעים שיש להם נטייה לסבול מאוזן סתומה צריכים להקפיד במיוחד על השוואת לחצים אל האוזן התיכונה, זאת משום שלאחר שנוצר הפרש לחצים תעלת השמע מתכווצת והשוואת לחצים עלולה להפוך בלתי אפשרית. בעת שאנו מצוננים ניתן להיעזר בטיפות אף לשמירה על סינוסים ומעברי אוויר פתוחים, ניתן גם לנשום אדי מים עם מלח ולהשתמש בשמנים אתריים כגון לבנדר (לטפטף מעט על דש הבגד או להפעיל מבער בחדר בו שוהים). מי שסבלו מסתימה באוזן החיצונית חשוב במיוחד שיקפידו על היגיינת האוזן, אין להשתמש במקלות אוזניים מדי יום אבל חשוב לרחוץ היטב את האוזניים במקלחת ולנקות עם מקל אוזניים פעם בכמה ימים. מקלחת חמה עוזרת לפתיחת אוזן סתומה וגם שתיית תה עם דבש ולימון, ניתן ללעוס מסטיק מנטה, לאכול מעט ג'ינג'ר או פלפל חריף כדי לסייע לפתיחת אוזן סתומה.

אוזן סתומה אצל מי שסובלים מהיצרות של תעלת חצוצרת השמע

חשוב לדעת שאצל ילידם קטנים, עד גיל ארבע לערך, חצוצרת השמע עלולה להיות צרה ולא לתפקד היטב. המצב בדרך כלל משתפר מעצמו בהמשך החיים אולם ישנם גם מבוגרים הסובלים מהיצרות של תעלת השמע מצב העלול לגרום לתחושה של אוזן סתומה לעיתים תכופות, לתופעה של רעשי "פצפוצים" באוזניים ולדלקות אוזניים חוזרות ונשנות. מי שתעלת השמע שלהם צרה יתקשו להשוות לחץ אל האוזן התיכונה בעת שהם נוסעים אל ים המלח למשל, הם יסבלו מאוד בטיסות ולא יוכלו לעבור קורס צלילה (בעת העמקה בצלילה במים מוכרחים "לפמפם" כדי להשוות לחצים אל האוזן התיכונה).

תעלת שמע צרה היא הסיבה הנפוצה ביותר לתחושות חוזרות ונשנות של אוזן סתומה ולכאבי אוזניים במשך ימים לאחר טיסה או שינויי לחץ אטמוספרי אחרים (ירידה מן ההרים למשל).

בעבר נהוג היה לבצע ניתוח כפתורים, להתקין פתחים זעירים בעור התוף כדי לאפשר השוואת לחצים אל האוזן התיכונה. הכפתורים נפלטים מעצמם בתוך כמה חודשים עד שנתיים – שלוש ולכן יש צורך לחזור על התהליך. פתרון מוצלח וקבוע לבעיה ניתן להשיג באמצעות הרחבת תעלת השמע בעזרת בלון. פתרון זה נמצא בשימוש מזה למעלה מעשור והוא היחיד המטפל בשורש הבעיה באופן יעיל וקבוע.

הרחבת תעלת השמע באמצעות בלון מתאימה למי שסובלים מאוזן סתומה לעיתים תכופות, למי שמתקשים להשוות לחצים אל האוזן התיכונה ובמיוחד למי שסובלים מדלקות אוזניים חוזרות ונשנות כתוצאה מאוזן סתומה. ההליך עצמו אורך כחצי שעה ומבוצע תחת הרדמה מלאה. הבלון מוחדר באמצעות צנתר ולאחר ניפוחו הוא מרחיב את תעלת השמע ומאפשר לאוויר לחדור ביתר קלות דרכה אל תוך חלל האוזן התיכונה. על פי רוב משתחררים הביתה בתוך מספר שעות לאחר הליך התקנת בלון להרחבת תעלת השמע וניתן להמשיך בשגרת החיים מיד ליום המחרת.

חשוב לציין כי בניגוד לניתוח להתקנת כפתורים הרחבת תעלת השמע באמצעות בלון היא פתרון קבוע ולא יהיה צורך לחזור על ביצוע ההליך בעתיד. למי שסובלים מתופעות כגון דלקות אוזניים חוזרות, לחץ באוזניים, כאבי אוזניים, תחושה כאילו האוזניים מתחת למים, שמיעה עמומה, בעיות אוזניים בעת צינון, רעשי שבירה או פצפוצים באוזניים, רעשי צלצול באוזניים, מומלץ לפנות לאבחון אצל רופא אף אוזן גרון ולבדוק התאמתם להליך הרחבת תעלת השמע באמצעות בלון.

אוזניים שנסתמות לעיתים קרובות עלולות לגרום לפגיעה באיכות החיים, ואף עשויות להעיד על מצב בריאותי לא תקין. במקרה זה, חשוב להיבדק על ידי רופא על מנת לשלול בעיות בריאותיות נוספות.

ישנן מספר דרכים להימנע מסתימת האוזניים במצבים של שינויי לחץ. כך למשל, בעת טיסה ניתן ללעוס מסטיק: פעולה זו תשנה את הלחץ בפה וכן תפעיל את צינורות השמע. זאת ועוד, ניתן להשתמש באטמי אוזניים מיוחדים המהווים חוצץ לשינויי הלחץ באוויר.

ברוב המקרים, הסתימה "משתחררת" לאחר מספר ימים, אולם אם המצב נמשך מעל שבוע, מומלץ להגיע לייעוץ אצל רופא, כדי לוודא שלא מדובר בתסמין לבעיה בריאותית משמעותית.

הסינוסים והאוזניים מחוברים זה לזה. לפיכך, גודש או מלאות של הסינוסים עלול להשפיע על הלחץ באוזניים ולהחמיר אותו. על כן טיפול בגודש עשוי לסייע גם לסימפטומים הנובעים כתוצאה מסתימת האוזן.

מכיוון ש-COVID-19 הוא וירוס נשימתי, הוא עשוי לגרום לגודש, ללחץ בסינוסים ולכאבי אוזניים. מחקרים מראים כי בייחוד וריאנט האומיקרון נמצא קשור לתסמינים אלו. במקרים נדירים מאוד, הנגיף אף נקשר לאובדן שמיעה פתאומי.