/
חדשנות רפואית
/
MRI משולב בינה מלאכותית |MIOK

MRI משולב בינה מלאכותית

שיתוף פעולה מחקרי, פורץ דרך וראשון מסוגו בישראל של המרכז הרפואי סורוקה, קופת החולים כללית וחברת 'סרבריו' (Cerebriu) דנמרק מתמקד בפרוטוקול חכם ובינה מלאכותית במכשירי MRI ויאפשר לשפר תהליכי בדיקה ואבחון בסריקות מוח.

המרכז הרפואי סורוקה, קופת חולים כללית וחברת 'סרבריו' (Cerebriu) מדנמרק, חתמו לאחרונה על הסכם שיתוף פעולה מחקרי חדשני ופורץ דרך בסיועו של דיווי ענתבי, סגן שגריר ישראל בקופנהגן ועודד מנוחין. שיתוף הפעולה מתמקד בפרוטוקול חכם ובינה מלאכותית במכשירי MRI המבצעים סריקות מוח. הטמעת הבינה המלאכותית במכשירי ה- MRI צפויה לחולל מהפיכה ולשנות מהיסוד תהליכי בדיקה ופענוח לכדי דקות ספורות בלבד.

כיום, בדיקה ב-MRI נמשכת בין 15 ל-45 דקות, וכוללת הזרקת חומר ניגודי ולעיתים אף הרדמה מלאה אצל חלק מהנבדקים (במידת הצורך). יש חשיבות לקבלת תוצאות הבדיקה בזמן קצר, היות והיא עשויה להיות לא נעימה לחלק מהנבדקים.

איך עובדת הטכנולוגיה?

לאחר שתוכנת הבינה המלאכותית מוטמעת בסורקי MRI, האלגוריתם מנתח, כבר בשלבים המוקדמים של הבדיקה ובזמן אמת, סט תמונות מקוצר ומציע את הרצפים הבאים המתאימים ביותר על סמך הממצאים הראשוניים. במידה והאלגוריתם מזהה ממצאים קריטיים, הוא מאפשר לרדיולוג להחליט על תיעדוף המשך הסקירה והודעה מהירה על הממצאים לצוות המטפל.

הטכנולוגיה החדשנית מקצרת את זמן הבדיקה והפענוח מכיוון שהממצאים מזוהים בזמן אמת, כך שהנתונים מתקבלים בתוך דקה בלבד מתום הסריקה, לעיתים עוד לפני שהמטופל יוצא מהמכשיר.

"הדיוק של הטכנולוגיה מאפשר להגיע לאבחון מדויק ומהיר יותר", אומר ד"ר גל בן אריה, רדיולוג במכון הדימות בסורוקה, "ובנוסף מייתר את הצורך בבדיקות חוזרות ובמקרים מסויימים גם בהזרקה של חומר ניגודי. זוהי בשורה גם עבור מטופלים הנבדקים בהרדמה מלאה מכיוון שהטכנולוגיה מקצרת את משך הבדיקה ובהתאם גם את משך זמן ההרדמה".

פרופ' אילן שלף, נוירורדיולוג, מנהל מערך הדימות בסורוקה: "שיתוף הפעולה בין סורוקה וחברת סרבריו מדנמרק מציב אותנו  בחזית הפיתוחים של הבינה המלאכותית ויאפשר לנו לתת למטופלים הדמיה מותאמת אישית, כלומר התאמה דינמית ובזמן אמת של הבדיקה לנבדק שנמצא בתהליך בדיקה" .

רוברט לאוריצן, מנכ״ל Cerebriu: " ב-Cerebriu, אנחנו מספקים פתרונות בינה מלאכותית (AI) לאוטומיזציה של זרימות עבודה ברדיולוגיה ברחבי העולם, ובפרויקט זה אנחנו מציינים אבן דרך חשובה. שיתוף הפעולה עם מוסד מוביל ועם מערכת הבריאות הגדולה ביותר ב Start-Up Nation הוא הוכחה חזקה לערך הרב שהמוצר הייחודי שלנו נותן למערכות הבריאות, רופאים ומטופלים ברחבי העולם".

מדובר בדומה נהדרת לשילוב טכנולוגיית הבינה המלאכותית בחיי היום יום ובמערך הרפואה, כך שכולנו יכולים ליהנות מהיתרונות שבה.