דלקת בברך

הברך היא הַמִּפְרָק הגדול ביותר בגופנו. כאבי ברכיים עשויים להיגרם מסיבות שונות, כשהשכיחה מביניהן היא דלקת בברך. דלקת עשויה להתפתח בכל הגילים כתוצאה משחיקת חלקיה האנטומיים של הברך, אשר גורמת לדלקת ולכאב.

מומחים רלוונטיים

אבחון דלקת בברך

אבחון הדלקת מבוצע בכמה מישורים המשולבים ביניהם:

  • התחקות אחר ההיסטוריה הרפואית – תשאול המטופל מסייע בהתחקות אחר המקור לדלקת בברך. סוגי הדלקת מתאפיינים על ידי מיקום הנפיחות, מידתה וסוג הפציעה.
  • בדיקה גופנית – כוללת מישוש של הברכיים במטרה לעמוד על מיקום הנפיחות בברך, בדיקת טווח התנועה של הברך, עד כמה הברך חמה, מידת הכאב, חוזק שרירי הברך ועוד, וכן בדיקות תפקוד כמו ביצוע סקוואטים, עלייה וירידה במדרגות וכדומה.
  • בדיקת הדמיה – בדיקת רנטגן בוחנת את מצב העצמות ועשויה ללמד על שחיקת מפרק הברך;  אולטרה סאונד יכול לאבחן דלקת באמתחת הברך ופגיעה ברצועות הצידיות או בגידים;  MRI היא הבדיקה המדויקת ביותר לאבחון דלקת בברך, אולם ישנם סוגי דלקת שאינם מאותרים גם בבדיקה זו.

סוגים שונים של דלקת בברך

דלקת אמתחת הברך – (Bursitis) האמתחת היא כיס המכיל נוזל ותפקידו להפחית את העומס בין גידי הברך או בין גיד לעצם. בהתקיים עומס יתר על האמתחת היא הופכת מודלקת. בברך ישנן כמה אמתחות, כשדלקת עשויה להיגרם בחלק הקדמי של מפרק הפיקָה, או בחלקים הפנימי והאחורי של הברך.

דלקת ראוֹמטית בברך ( (Rheomatoid arthritis – בדלקת זו המערכת החיסונית תוקפת את המפרקים הבריאים, ומתפרצת בכמה מקומות בגוף, גם בברך. דלקת מסוג זה שכיחה בעיקר בקרב נשים בין הגילים 60-40.

דלקת עקב קרע במניסקוס – (Meniscus tear) ישנם שני סוגי קרע במניסקוס: קרע ניווני – מתפתח באופן הדרגתי עם השנים; קרע אקוּטי – מתרחש עקב חבלה סיבובית של הברך, ומתאפיין במגבלה בטווח התנועה של הברך – קושי בכיפופהּ, יישורהּ או שניהם גם יחד.

דלקת בברך עקב פגיעה ברצועות  – (Ligament tear) מתרחשת לרוב עקב חבלה סיבובית, ומתאפיינת בין השאר בנפיחות הנוצרת בסמוך לאחר הפציעה. מידת הנפיחות ומיקומה עשויות ללמד על הרצועה שנפגעה.

דלקת בגיד הפיקָה – (Pattelar tendinitis) מאפיינת בני נוער בפרט בשלבי הצמיחה, וכן ספורטאים דוגמת טניסאים. בתהליך הגדילה פעמים רבות העצמות מתארכות מהר יותר מהשרירים והגידים, וישנו שלב שבו גיד הברך מושך את העצם שאליה הוא מחובר, מה שגורם לדלקת. הכאב מתגבר בעיקר בעת ריצה וכן קפיצה ונחיתה.

דלקת בגיד הצידי של הברך (ITB tendinits או Runners knee) – שכיחה בעיקר בקרב אצנים, מקצוענים או חובבנים, ונובעת מחוסר איזון שרירי אשר יוצר עומס רב על צד אחד של הברך.

דלקת ברך ניוונית (Osteoarthritis)  – מתפתחת בהדרגה ושכיחה מגיל 50 ומעלה עקב פגיעה בסחוס המרפד את העצמות ושומר על שימון המפרק. שעה שסחוס זה נשחק הדבר מוביל לחיכוך העצמות זו בזו ולהתפתחות דלקת המלווה בכאב.

דלקת בברך עקב פגיעה במפרק הפטלוֹ-פמוֹרלי (Patellofemoral) – מתפתחת במפרק שבין עצם הירך לפיקת הברך, ומופיעה בקרב צעירים ומבוגרים כאחד. בין תסמיני הדלקת – קושי לכופף את הרגליים בזווית 90 מעלות לאורך זמן ממושך, למשל בעת ישיבה.

אופני הטיפול בדלקת בברך

מגוון דרכים מוצעות לטיפול בדלקת בברך ולהקלה על תסמיניה והפחתת הכאב הנגרם בעקבותיה, חלקן שמרניות וחלקן ניתוחיות. עם הדרכים השמרניות נמנות: פיזיותרפיה בשיטות שונות; הידרותרפיה; עיסוי רפואי; דיקור סיני;  שימוש במדרסים ביומכאניים המטפלים בחוסר האיזון במפרק הברך, שלא אחת גורם להתפתחות הדלקת בברך וכן זריקות לברך – של סטרואידים המפחיתים את הדלקת, או של חומצה היאלורונית התורמת לשימון הברך על ידי הוספת חומר סיכוך.

ארתרוסקופיה של הברך

ארתרוֹסקופיה (Arthroscopy) היא ניתוח זעיר-פולשני של מִפְרָק. באמצעות שיטה זו ניתן לאבחן ולטפל במצבים שונים של פגיעה בברך, בהם נזקי סחוס מפרקי; קרע ברצועה; קרע במניסקוס; חלקי סחוס או עצם חופשיים וכן במקרה של דלקת במעטפת המפרק.

במסגרת הניתוח מוחדר לברך דרך חתכים זעירים צינור פיברואופטי דק שבקצהו מצלמה, המאפשר בחינה של האיברים הפנימיים בברך המוקרנים על מסך טלוויזיה חיצוני, וטיפול כירורגי בהם. דרך פתח קטן אחר מוכנסים מכשירי ניתוח דקיקים המאפשרים ביצוע פעולות עדינות של חיתוך, תפירת הרקמה ושיוף העצם.

מרבית הניתוחים מסוג זה מבוצעים במקרי דלקת ברך ניוונית, ומציעים טיפול שאינו כרוך בטראומה רבה מדי לאזור. בהתאם למידת הפגיעה מוחלט אם לקיים את הניתוח תחת הרדמה כללית, אזורית או מקומית. הניתוח מבוצע לרוב במסגרת אשפוז יום, ויש להגיע אליו לאחר צום מלא של שמונה שעות לפני הניתוח.
משך הניתוח נע בין חצי שעה לשלוש שעות, ושיעורי הצלחתו גבוהים במיוחד.

תקופת ההחלמה היא של כשישה שבועות, במהלכה המנותח מסתייע בקביים, מקבל תרופות לשיכוך כאב ועליו להגיע לפיזיותרפיה לשיקום מיידי לאחר הניתוח – המפגש הראשון מתקיים בבית החולים, ולאחר השחרור הביתה על המנותח להמשיך בטיפול הפיזיותרפי בקהילה.

קצב השיקום לאחר הניתוח הוא אישי, אך ככלל ההחלמה מניתוח ארתרוסקופי מהירה לעומת ההחלמה מניתוח פתוח.

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך