סיפאפ

סִיפָּאפCPAP - Continuous positive airway pressure) ) הוא מכשיר נשימה חיצוני הכולל מפוח, שמספק זרם אוויר בלחץ מתמשך, צינור ומסכה מלאה או חלקית שאותה חובש המטופל על פניו. בחלק מהמכשירים קיים מתקן אידוי להשבת הלחות.

מומחים רלוונטיים

מטרת הסיפאפ לסייע לאורך הלילה למטופלים שנושמים באופן עצמוני, אך זקוקים לסיוע בנשימה, בפרט במקרי דום נשימה בשינה ומחלות הפוגעות בנשימה.

מכשיר הסיפאפ מנטר את הנשימה במהלך השינה, תומך במצבי דום נשימה וככזה, מציע טיפול סימפטומטי בלבד ולא פתרון לבעיית הנשימה. במרבית המקרים השימוש בסיפאפ הוא למשך כל החיים.

מצבים שבהם מומלץ להשתמש בסיפאפ, ותועלות השימוש

ככלל, מדובר במצבים רפואיים שבהם נגרמת הפרעה לנשימה במהלך שינת הלילה, עימם נמנים:

מכשיר סיפאפ מצריך שימוש מתמשך ועקבי, הן בשנת הלילה הן בשנת צוהריים.

מרבית המטופלים הסובלים מדום נשימה בשינה מדווחים על שיפור מיידי לאחר תחילת הטיפול בסיפאפ, לרבות היעלמות הנחירות, הטבה באיכות השינה והפחתה בתחושת ישנוניות במהלך היום, ותוך הגברת עירנות וריכוז ותרומה לשיפור איכות החיים.

 כמו כן סיפאפ מסייע במניעת סיבוכים הנלווים לדום נשימה בשינה בכלל זה הפחתת הסיכון לשבץ מוחי ולהתקפי לב, מניעת עלייה של לחץ הדם ושיפור הזיכרון והיכולות הקוגניטיביות.

 אופן פעולת מכשיר הסיפאפ

מערכת הנשימה מורכבת מרקמות רכות דוגמת החך, הענבל והשקדים ובית הבליעה. בזמן השינה רקמות אלה רפויות. גורמים פיזיולוגיים כמו מבנה גנטי, עודף משקל  ומחלות שונות, עלולים לגרום להתקרבותן של הרקמות ולצמצום מעבר האוויר עד כדי חסימתו – מה שיוצר את קולות הנחירה.

בהתרחש הפסקת הנשימה, מה שיכול לקרות עד עשרות פעמים בשעה, הגוף מגיב באופן אינסטינקטיבי בכניסה למצב לחץ, וגורם לאדם להתעורר כדי לחזור לנשום. הסיפאפ מזרים אוויר בלחץ חיובי קבוע. לחץ זה יוצר חציצה בין הלשון לפה באופן שמרחיב את המעבר בין הרקמות ומונע מהלוע להיסגר. המכשיר מנטר את הנשימה, מזהה את הפסקת הנשימה המתקרבת ובהתאם מגביר את לחץ האוויר כדי למנוע חסימה.

התאמת המכשיר לשימוש

טרם השימוש במכשיר, וכדי שיפעל ביעילות המרבית וישיג תוצאה איכותית, יש לבצע את ההתאמות הנדרשות. כחלק מכך יש לכוון את לחץ האוויר ומדדים אחרים במכשיר, וכן להתאים את גודל המסכה למבנה פניו של המטופל. התאמת המכשיר מתבצעת על ידי אחות, רופא ריאות או פיזיותרפיסט נשימתי. 

על פי רוב דרושים כמה שבועות כדי להסתגל לשינה עם המכשיר: חבישת המסכה על הפנים מקשה לעיתים על ההירדמות, ולחץ האוויר מייצר רעש חלש שעשוי להפריע להירדמות המטופל או למי שישן עימו.

עם זה חשוב לציין כי בשונה ממכשירי הסיפאפ הַיְּשָׁנִים שהיו רועשים, מכשירי הסיפאפ המודרניים מייצרים רעש רך ונעים. אם הרעש עדיין מפריע למשתמש או לסובביו מומלץ להשתמש באטמי אוזניים. אם המכשיר מפיק רעש עוצמתי, הדבר ככל הנראה מעיד על בעיה במכשיר או ברכיביו, ובמקרה זה יש לפנות לסַּפָּק כדי לבדוק את תקינות המכשיר.

בעת החיבור למכשיר סיפאפ יש להקפיד לא לאכול ולשתות, היות שחלקי מזון או משקה עלולים להישאף לריאות בטעות.

השימוש במכשיר סיפאפ מוכר כבטוח, אולם עשויות להתפתח תופעות נלוות כמו יובש בפה, תחושת מחנק עקב התאמה בלתי נכונה של המכשיר, נפיחות בבטן עקב חדירת אוויר וכן נזלת עד לדרגת סינוסיטיס.

במרבית המקרים ניתן לקבל את מכשיר הסיפאפ לתקופת ניסיון כדי לבחון אם המכשיר מתאים לצורכי המשתמש, ואם הוא מסתגל לשינה עימו.

תחזוקה שוטפת של מכשיר הסיפאפ

 בשימוש במכשיר סיפאפ חשוב להקפיד מדי יום על ניקיון המסכה והצינור המחבר אותה למכשיר. את המסכה והצינור יש להחליף מדי תקופה, בהתאם להנחיות המכשיר, כדי למקסם את הצלחת הטיפול.

 מכשירי סיפאפ שמסופקים במימון הביטוחים המשלימים של קופות החולים, כוללים לרוב אחריות של עד חמש שנים. ביטוחים אלה מציעים החזרים על רכישת ציוד מתכלה ועל החלפת רכיבי המכשיר.

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך