/
חדשנות רפואית
/
כל המידע שחשוב לדעת על טיפולי פוטותרפיה

טיפולי פוטותרפיה

פוטותרפיה היא טיפול באמצעות חשיפה מבוקרת לאור. המונח פוטותרפיה הוא מונח כללי, שמתייחס לכל טיפול המבוצע בדרך של חשיפת המטופל לסוג כלשהו של קרינה בתחום האור הנראה לעין, כמו גם בתחומי האולטרה סגול (תדרי אור גבוהים יותר מכפי שהעין האנושית בנויה לקלוט) והאינפרה אדום (תדרי אור נמוכים מכפי שהעין האנושית בנויה לקלוט). חשוב להבהיר שתחום טיפולי הפוטותרפיה אינו כולל טיפולי לייזר בעוצמה נמוכה (LLLT – Low Level Laser Therapy).

השם "פוטותרפיה" מורכב משתי מילים - "פוטו", שפירושה, ביוונית עתיקה, "אור", ו"תרפיה" שפירושה טיפול. תכונות המרפא של אור מוכרות מזה אלפי שנים, ידוע שבתרבויות עתיקות, כגון במצריים העתיקה ובהודו, נעשה שימוש בטיפולים באמצעות חשיפה לאור השמש על מנת לסייע לסובלים ממחלות עור שונות. כיום טיפולי פוטותרפיה משמשים במסגרת ההתמודדות עם מגוון רחב של מצבים רפואיים וביניהם מגוון נרחב של מחלות עור, בעיות נפשיות, קושי בשינה, דיכאון עונתי ועוד. ישנם אפילו טיפולי פוטותרפיה המיועדים לטיפול בגידולים סרטניים וטרום סרטניים.

טיפול בבעיות עור באמצעות פוטותרפיה

התחום הנרחב ביותר במסגרתו נעשה שימוש בטיפולים באמצעות אור הוא רפואת העור.
טיפולי פוטותרפיה מסייעים להתמודד עם מגוון בעיות עור וביניהן פסוריאזיס, אסתמה של העור (אוטופיק דרמטיטיס), ויטליגו ("בהקת" בעברית), פצעי אקנה ואפילו סוגים מסוימים של סרטן העור.
טיפולי פוטותרפיה בבעיות עור מבוצעים תוך שימוש באור מטווח התדרים האולטרה סגול. הטיפולים מבוצעים במתקן מיוחד בו המטופל נחשף לאור בתחום מסוים של תדרי אולטרה סגול (UV – Ultra Violet) הנפלט מנורות לד מיוחדות.

במהלך הטיפול המטופל שוכב או עומד (הכול בהתאם לאזור בו יש לטפל), אל עבר האזור המיועד מוקרן אור בעוצמה מבוקרת ובטווח תדרים מדויק. הטיפול נעשה ללא ביגוד למעט משקפי מגן להגנה על העיניים וביגוד תחתון מינימלי להגנה על אברי המין.

הניסיון מלמד אילו תדרים משפיעים טוב יותר על אלו סוגים של בעיות עור. טיפולי פוטותרפיה ניתנים בשלוש שיטות עיקריות:

טיפולי UVB רחב טווח -  אורכי הגל בטיפול נעים בין 290 ל-320 ננומטר (מיליונית המטר).

טיפולי UVB צר טווח – אורך הגל המשמש בטיפול הוא 311–313 ננומטר.

טיפולי PUVA (Psoralen & UVA) בהם ניטלת תרופה ("פסוראלן" או "מתוקסלן") המגבירה את רגישות העור לקרני האור האולטרה סגול והחשיפה היא לאור בתדרים בין 320 ל-400 ננומטר.

מספר הטיפולים ותכיפותם משתנה בהתאם לסוג הקרינה ולמאפיינים ייחודיים של המטופל. כך למשל בטיפולי UVB רחב טווח ייתכנו בין 3 ל-6 טיפולים בשבוע, אולם מספר הטיפולים השבועי המרבי יהיה שלושה, ככל שמדובר בטיפולי UVB צר טווח.

מקובל שכדי להשיג הפוגה במחלת פסוריאזיס יש צורך בכ-30 טיפולים, בעוד הפוגה במחלת ויטליגו ניתן להשיג רק לאחר 60 טיפולים לפחות. תדירות טיפול למניעת הישנות המחלה אף היא משתנה ועשויה להיות פעם או פעמיים בשבוע למשך תקופה בת חודשיים לערך.

טיפולי פוטותרפיה במצבים נפשיים

טיפולי פוטותרפיה יעילים גם לטיפול במגוון בעיות נפשיות. כך למשל אצל מי שסובלים מ- SAD (Seasonal Affective Disorder), או "דיכאון עונתי" בעברית, טיפולי פוטותרפיה מסייעים להסדיר את פעולת השעון הפנימי ולהשלים פערים בתהליכי יצירת הורמונים, פערים שנגרמו בשל מיעוט חשיפה לאור שמש טבעי (בשל אורח החיים המודרני ובשילוב עונת השנה המאפיינת במעט אור שמש).

מגוון תהליכים מתרחשים בגוף כאשר העור שלנו נחשף לאור שמש טבעי, חשיפה בלתי מספקת עלולה לגרום לחסרים בוויטמינים (ויטמין D למשל), מינרלים והורמונים (כמו למשל סרוטונין, המכונה גם "הורמון השמחה"). דיכאון עונתי נגרם לא פעם פשוט בשל מיעוט חשיפה לאור שמש טבעי וכך ניתן לטפל בבעיה באמצעות חשיפה מלאכותית לקרינת אור בתחום האולטרה סגול.
טיפולי פוטותרפיה התגלו כיעילים לא רק להתמודדות עם דיכאון עונתי אלא גם לטיפול בדיכאון קליני בכלל כמו גם בהפרעה בי-פולארית (מאניה דיפרסיה, שהיא התקפי דיכאון ומאניה לחילופין) ועוד.

טיפול באמצעות אור בהפרעות הקשורות בשעון הפנימי

ישנה קבוצה של ליקויי שינה הקשורים בהפרעה בפעולות שעונים פנימיים בגוף. ליקויים כאלה מוכרים בשם הכולל – Chronic Circadian Rhythm Sleep Disorders או CRSD בקיצור. בהפרעות כגון אלה ניתן לטפל באמצעות פוטותרפיה כאשר החשיפה במקרה זה היא לא של העור (כמו בטיפולי פוטותרפיה כנגד בעיות עור) אלא של העיניים דווקא. טיפולים כאלה ניתנים בדרך כלל באמצעות מכשירים ביתיים והם יכולים לסייע גם להתגבר על "עייפת" (Jetlag) ועל קשיים בשינה הנגרמים בשל צורך לעבוד במשמרות לילה מדי פעם בפעם. גם חולי פרקינסון ואלצהיימר הסובלים מקושי לישון באופן סדיר עשויים להפיק תועלת רבה מטיפולי פוטותרפיה ביתיים להסדרת פעולת מנגנוני שעונים פנימיים בגוף.

סיכונים ותופעות לוואי של טיפולי פוטותרפיה

כולנו יודעים שיש להיזהר מחשיפה מוגזמת לקרינה אולטרה סגולה מזיקה של השמש. מכיוון שבטיפולי פוטותרפיה נעשה שימוש בקרינה מטווח התדרים העשוי להיות מזיק (כאשר החשיפה אליו מוגזמת) יש להקפיד מאוד על משך כל טיפול ועל תכיפות הטיפולים.


כאשר הטיפולים מבוצעים במרפאה, הצוות המטפל פועל לפי פרוטוקולים בטוחים, כאשר מדובר בטיפול בבית אין לחרוג מן הזמנים והתכיפות שהוגדרו ללא תיאום עם הרופא המטפל. חשוב מאוד להשתמש במשקפי המגן לשמירה על העיניים ויש ליידע את הרופא המטפל על כל חשד להופעת כתמים או קמטים העשויים להיות תוצאה של חשיפה לאור האולטרה סגול במסגרת הטיפולים. באופן כללי טיפולי פוטותרפיה נחשבים בטוחים מאוד ובעלי סיכוי גבוה להשגת התוצאה הרצויה.

חשוב לדעת שטיפולי פוטותרפיה עלולים לגרום לכוויות (דומות לאלה מחשיפה מוגזמת לשמש). זו הסיבה שהטיפולים ניתנים תחילה לפרקי זמן קצרים אשר מוארכים אט אט עד שמגיעים לאלה המוגדרים מלאים בפרוטוקולים של הטיפול.

כדי למנוע נזקים לעור, עד כדי התפתחות סרטן עור, כתוצאה מחשיפה יתרה לקרינת אור בטווח תדרי האולטרה סגול במסגרת טיפולי פוטותרפיה, חשוב שכל מי שמקבלים טיפולים כאלה יעברו מדי פעם בפעם (בתכיפות שתקבע על ידי הצוות הרפואי המטפל) בדיקות אצל רופא עור אשר יבחן את כל שטח העור תחת מכשיר בדיקה המכונה "דרמסקופ".

טיפולי PUVA

טיפול PUVA הוא טיפול המשלב מתן תרופה עם חשיפה לאור אולטרה סגול בטווח בין 320 ל-400 ננומטר. התרופה מגבירה את רגישות העור לאור בטווח האולטרה סגול וכך קרני האור חודרות עמוק יותר והשפעתן גדלה. למרות החדירה המוגברת הנזק לעור מצומצם מאוד. התרופה ניטלת כשעתיים לפני החשיפה לאור. חשוב לדעת שרגישות מוגברת לשמש נמשכת כשמונה שעות לאחר נטילת התרופה ולכן ישי להימנע מחשיפה לשמש פרק זמן מתאים לאחר תום טיפול PUVA.

טיפולי פוטותרפיה מבוצעים בבתי חולים שונים ברחבי הארץ כמו גם במרפאות שונות של קופות החולים ובמרכזים רפואיים פרטיים. טיפולים כאלה כלולים בסל הבריאות וניתן לקבל אותם, במידת הצורך, במסגרת הרפואה הציבורית כמעט ללא תשלום. חשוב מאוד שטיפולי פוטותרפיה יינתנו על ידי צוות מיומן אשר עבר הכשרה נוספת מתאימה לצד ההכשרה הפורמלית במקצוע הרפואי. בכל מקרה טיפולי פוטותרפיה מחייבים מעקב צמוד של רופא עור מומחה (דרמטולוג). ניתן לרכוש מכשיר פוטותרפיה ביתי, כזה המתאים לכל הגוף או מכשיר המיועד במיוחד לטיפול בכפות הידיים, הרגליים או בקרקפת.