צרידות – למה זה קורה, ואיך מטפלים בזה?

מיתרי הקול הם חלק ממערכת מופלאה שמאפשר לנו לבטא את עצמנו באמצעות צלילים. מדובר בשתי רצועות לבנבנות וריריות, שנמתחות באזור החלק העליון של קנה הנשימה והרטט שלהם הוא זה המאפשר לנו להפיק צלילים, ולדבר.

צרידות היא מצב של ירידה באיכות התפקוד של שני מיתרי הקול, כשהקול שלנו הופך מחוספס, נמוך יותר ואנחנו לעיתים מתקשים לדבר, או נדרשים ליותר אוויר על מנת להפיק צליל.

מומחים רלוונטיים

למה זה קורה, ואיך מטפלים? כל מה שחשוב לדעת על צרידות – לפניכם.

מה הגורמים העיקריים לצרידות?

הרוב המכריע של בני האדם מתמודדים במהלך חייהם עם צרידות. צרידות עלולה להתרחש לאחר שימוש מאסיבי בקול שלנו (כמו למשל לאחר לילה של בילויים וצעקות או לאחר מריבה ארוכה שבמהלכה הרמנו רבות את הקול) כמו גם לאחר התמודדות עם מזהם כלשהוא כמו חיידק או נגיף (למשל, נפוץ להתמודד עם צרידות לאחר מחלת השפעת).

גם צרבת, ריפלוקס ועלייה של חומצות ממערכת העיכול עלולים לפגוע במיתרי הקול וליצור גירוי חומצי בלתי פוסק באזור.

דלקת של מיתרי הקול היא מחלה חולפת שבמהלכה מיתרי הקול עצמם מתעבים ומאבדים את הגמישות המאפשרת להם לרטוט בקלות. דלקת של מיתרי הקול מגיעה בדרך כלל ביחד עם כאבי גרון, חום מפושט ועוד תסמינים שמזכירים שפעת וכמו שפעת, במרבית המקרים אצל אנשים בריאים היא חולפת מעצמה. ניתן להיעזר בתרופות להחלמה מהירה.

בנוסף לגורמים אלה, שהם בדרך כלל קלים לטיפול, צרידות עלולה להופיע על רקע של פגיעה במיתרי הקול, מחבלה מקומית ועד לגידולים ממאירים או שפירים באזור הלוע, הגרון ומיתרי הקול. במקרים כאלה, הטיפול הרפואי יכלול בדרך כלל גם הליך כירורגי להסרת הגידול.

איך מאבחנים ובודקים את הסיבות לצרידות?

במקרה של צרידות ללא מחלת רקע או גורם נראה לעין ושאינה חולפת מאליה בתוך מספר ימים, ניתן לבצע בירור בנוגע למקור הצרידות במרפאת אף אוזן גרון. מעבר לתשאול המטופל במהלכו ינסה הרופא המטפל להבין מהן מחלות רקע, סגנון השימוש בקול, תרופות שהמטופל נוטל באופן קבוע והרגלי חיים אחרים העלולים להשפיע על מיתרי הקול ולגרום לצרידות, יבוצעו גם תהליכי אבחון קליניים כמו בדיקת אא"ג באמצעות סיב אופטי שיוחדר אל אזור הלוע (לאחר אלחוש מקומי), ויאפשר לרופא המטפל לראות את מיתרי הקול לכל אורכם, לאתר גידולים, התעבות, ופתולוגיות אחרות.

לעיתים, לאחר הבדיקה האבחונית הראשונית במרפאת אף אוזן גרון, נשלחים מטופלים לבדיקות המשך כמו בדיקת אולטרסאונד או בדיקות דימות אחרות (CT או MRI).

איך מטפלים בצרידות?

צרידות קלה על רקע של שימוש יתר בקול או מחלה חולפת ומטופלת, בדרך כלל אינה נדרשת לטיפול רפואי או השגחה. כדאי מאוד לאפשר למיתרי הקול לנוח כאשר מופיעה צרידות, לדבר בלחש ומעט, ואפילו לבקר קלינאית תקשורת שתסייע לסגל דרך בריאה ותר להשתמש במיתרי הקול.

במקרה של צרידות על רקע תזונה לא בריאה וצרבות נשנות, או במקרה של צרידות על רקע של מצבים רפואיים ראשוניים שאינם מטופלים – כדאי לטפל בגורמי הצרידות ולאפשר למיתרי הקול זמן החלמה.

צרידות על רקע של עישון היא נפוצה, וגם שתייה מופרזת של אלכוהול מזיקה למיתרי הקול. מומלץ לשמור על תזונה בריאה ואורח חיים פעיל ובריא על מנת לשמור על הבריאות הכללית, ובפרט להימנע מצרידות ולשמור על מיתרי קול בריאים.

במקרים של אבחון גידול באזור מיתרי הקול, הטיפול בדרך כלל ישלב גם היבטים פחות שמרניים. מקרים כאלה עלולים להיות פוליפים במיתרי הקול, גושים שפירים במיתרי הקול וגם גושים ממאירים וסרטן של מיתרי הקול. במקרים כאלה בדרך כלל מבוצע הליך כירורגי להסרת הגידול. ההליך מבוצע בהרדמה כללית ובעדינות ייחודית, על מנת לשמור על המבנה השלם והתפקוד התקין של שני מיתרי הקול.

במקרים בהם תהליך האבחון של הצרידות העלה כי אחד ממיתרי הקול פועל באופן חלקי בלבד, ניתן לטפל גם כאן באמצעים רפואיים: הסיבה לפעילות החסרה של אחד ממיתרי הקול הגורמת לצרידות היא בדרך כלל פגיעה בעצבים המתפעלים את מיתרי הקול. הזרקת שומן או חומר מילוי לאזור מיתר הקול הפגוע ואפילו השתלת מיתר קול חלופי, עשויים לרפא את הצרידות לתמיד ולהוות אלטרנטיבה טובה לטיפול.

בנוסף לכל אלה, במקרים של צרידות כרונית או מתמשכת כדאי לפנות לייעוץ אצל קלינאית תקשורת או אנשי מקצוע אחרים מתחום הריפוי בדיבור, לטובת סיגול הרגלים בריאים של שימוש בקול.

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך