/
חדשנות רפואית
/
טחורים מדממים

טחורים מדממים – מה זה, ואיך מטפלים?

ההערכה היא כי רבים ממי שסובלים מטחורים לא ניגשים בכלל לקבלת טיפול, בעיקר בשל המבוכה, אולם שיעור הסובלים מטחורים שכן ניגשים לטיפול עומד על מעל 15% מכלל האוכלוסייה. מכאן קל להבין כמה נפוצה התופעה, אחת מהתופעות השכיחות ביותר והמלחיצות ביותר בכל הקשור לפעילות של מערכת העיכול.

טחורים מדממים בדרך כלל גורמים לכאב. שגרת היציאות מושפעת מהכאב ובעקבות ההאטה בתפקוד מערכת העיכול, הנטייה לעצירות עולה, מה שפועל ככדור שלג – ככל שהעצירות חריפה יותר, כך הסיכוי גבוה יותר לכאבים במהלך היציאות ולהתפתחות של טחורים, במיוחד במקרה שהאזור כבר רגיש.

יש הרבה סוגים של טחורים, אולם כנראה שטחורים מדממים הם המטרידים ביותר. הנה כל מה שצריך לדעת על מנת לטפל בטחורים מדממים.

מתי קורה שטחור מדמם?

טחורים הוא השם הלא מחמיא של כלי הדם באזור פי הטבעת. מצב כלי הדם הופך פתולוגי כשכלי הדם מתנפחים וגורמים לאי נוחות וכאבים.

שרירי פי הטבעת שומרים על הקצה התחתון של מערכת העיכול סגור היטב, וטוב שכך. היתרון הבולט הוא שליטה בסוגרים, אולם החיסרון הוא תהליך החלמה ארוך במקרה של פגיעה, פציעה או חבלה מקומית באזור – וזו בדיוק המורכבות בתהליך ההחלמה של טחורים. השרירים המכווצים והאזור שהוא באופן טבעי בדרך כלל לא מאוד נקי, מאטים את תהליך ההחלמה והכיווץ בחזרה של כלי הדם. כך, כאשר כלי הדם הנפוחים והרגישים משתפשפים (בדרך כלל במהלך יציאה), הם מדממים. התוצאה היא בדרך כלל דם טרי (בצבע אדום בוהק) בניגוב.

מה אפשר לעשות במקרה של טחורים מדממים?

טחורים עשויים להתרחש ללא תסמינים (כלומר, כשהם לא גורמים לכאב), ומכיוון שמדובר בתופעה שאינה מסוכנת, אם אין תסמינים כלל – אין סיבה לדאגה. כשיש תסמינים, מדובר באי נוחות באזור הישבן ופי הטבעת, קושי ביציאות, לעיתים כאבים בישיבה, ועוד. בטחורים מדממים, יתווספו לתסמינים הטבעיים של הטחורים גם סימני דם טרי על נייר הטואלט. לעיתים נמצאים טחורים מדממים במקרים של טחורים א-סימפטומטיים, כלומר, ללא כאבים.

בטיפול רפואי כדאי לבצע אבחנה מבדלת בין טחורים לפיסורה, שהיא שריטה בריריות פי הטבעת וגם היא מייצרת תסמינים דומים לטחורים, כולל דם טרי בניגוב. הטיפול הביתי בטחורים מדממים עוסק בהרפיה של השרירים באזור על מנת לאפשר החלמה (בדרך כלל באמצעות תכשירים למריחה), שמירה על רמה גבוהה של היגיינה באזור (אמבטיות ישיבה במים חמימים הן מומלצות), מניעת עצירות באמצעות תזונה נכונה ותוספי תזונה כמו סיבים תזונתיים במידת הצורך (כדאי בדרך כלל להימנע מחומרים משלשלים ולשאוף לפעילות תקינה ומאוזנת של המעיים), וסיגול אורח חיים בריא יותר כולל הרגלים בריאים של ביקורים בשירותים.

בדיקת הריון פלוס+

משחה להקלת טחורים לרכישה מיידית בסופר פארם במחיר אטרקטיבי שלא יחזור -

לחצו כאן לרכישה

האם אפשר למנוע טחורים מדממים?

במרבית המקרים הופעה של טחורים, מדממים או לא מדממים, מתרחשת על רקע של אורח חיים אופייני. הנה כמה מההרגלים שאתם יכולים להימנע מהם על מנת להפחית את הסיכוי שגם אתם תצטרכו להתמודד עם המצב הלא נעים של טחורים מדממים:

  • אורח חיים בריא: חשוב לשמור על משקל גוף תקין, מומלץ בחום לכלול בשגרת החיים פעילות גופנית שמעלה את הדופק וקצב הנשימות באופן קבוע ולמשך לפחות שעתיים בשבוע. ידוע ומומלץ להימנע מעישון, וכדאי לשלב בתזונה רכיבים תזונתיים המסייעים לבריאות של מערכת העיכול (כמו סיבים תזונתיים המצויים בשפע בירקות ירוקים, בפירות על קליפתם, ועוד).
  • הרגלים בריאים לביקורים בשירותים: בממוצע, בני אדם מטילים צואה בין פעמיים ביום לפעם אחת בכל שלושה ימים. המרווח הבריא והמומלץ לביקורים בשירותים הוא פעם ביום והצואה צריכה להיות מגובשת ורכה. הימנעו מביקורים ארוכים בשירותים, ואם אתם סובלים מצואה קשה או מעצירות, פתרו נושא זה על ידי הוספת סיבים תזונתיים או תכשירים ייעודיים אחרים.
  • ידוע שטחורים מופיעים גל על רקע של לחץ בחיים. בתקופות של מתח נפשי ברמות גבוהות, מומלץ לסגל הרגלי רגיעה כמו למשל תרגול יוגה או מדיטציה, פעילות גופנית, יצירה, שעות שינה מספקות, וכדומה.

האם אפשר לטפל בטחורים מדממים בדרכים כירורגיות?

ברוב המקרים של טחורים מדממים ברמה קלה, ניתן לפתור את הבעיה על ידי שינוי הרגלים וטיפולים שמרניים ומקומיים, לפעמים אפילו ללא ביקור אצל הרופא. ביחד עם זאת, כאשר הטחורים מדממים ומקשים מאוד על שגרת החיים, כדאי לדעת שניתן לבצע הליך זעיר ניתוחי בהרדמה מקומית בלבד ובשיטות שונות (קשירה, קיבוע, כריתה, ועוד). ההליך יעיל מאוד ופותר את הבעיה לצמיתות.