/
/
צנתור מוח

צנתור מוח

צנתור מוח, המכונה גם אנגיוֹגרפיה מוחית אבחנתית (Cerebral Angiography), הוא הליך מתחום נוירורדיולוגיה פולשנית המשמש לצורך אבחוני או טיפולי, ומאפשר גישה לכלי הדם במוח. הצנתור מבוצע באמצעות צילום רנטגן, ומספק תמונות תלת-ממד של כלי דם במערכת העצבים במוח. אלה מסייעות באיתור אזורי חסימה בצוואר ובמוח שעלולים להוביל לדימום מוחי או לשבץ, ולטפל במחלות כלי דם במערכת העצבים.

מומחים רלוונטיים

במהלך הבדיקה, המבוצעת תחת טשטוש קל, הצנתר מוחדר דרך עורק מרכזי בגוף כמו עורק הירך או עורק המפשעה, מגיע לכלי הדם בצוואר, במוח או בעמוד השדרה, ומאפשר לאבחן תחלואה בכלי הדם ולטפל בהם.
עוד מאפשר הצנתר להרחיב כלי דם מסוים, להכניס תּוֹמְכָן (סְטֶנְט) ולהזריק תרופות באופן ישיר.

צנתור מוח הוא אחת הדוגמאות להתקדמותו של תחום הצנתורים ולפריצות הדרך המשמעותיות שחלו בו בשנים האחרונות. הליך זה מאפשר לבצע כיום מגוון פעולות שהתאפשרו בעבר רק במסגרת ניתוח שהצריך קדיחת פתח בגולגולת, בהן טיפול במקרי חירום כמו מפרצת מוחית או התרחבות מסוכנת של כלי דם שעלולה לגרום שטף דם מוחי.

היתרונות שמציע הצנתור המוחי הם מהירות ביצוע ההליך, מורכבותו הנמוכה יחסית והתאוששות קצרה ומהירה בסיומו.

סוגי צנתור מוח והסיכונים הכרוכים בהם

ישנם שני סוגי צנתור מוח מרכזיים:

צנתור מוח אבחנתי – בדיקה זעיר-פולשנית המבוצעת תחת טשטוש קל ומסייעת באבחון מחלה של כלי הדם במוח או חסימה בהם. במהלך צנתור זה מחדירים צנתר דרך עורק מרכזי, שמגיע לעורקי המוח ועורקי הצוואר. חומר ניגוד המוזרק לעורקי המוח באמצעות הצנתר, תורם לקבלת תמונת רנטגן ברורה יותר.
לצנתור מסוג זה נלווה סיכון נדיר של חסימת כלי דם במוח בשל היסחפות קריש דם, וגרימת פגיעה מוחית עקב כך. סיכון אפשרי נוסף הוא שהמטופל יפתח תגובה אלרגית לחומר הטשטוש שניתן לו לפני הבדיקה, או לחומר הניגוד שהוזרק לו במהלכה. כמו כן בעקבות החדרת הצנתר לאזור המפשעה עלול להתפתח דימום מפשעתי, ולעיתים, לאחר הזרקת חומר הניגוד עשויה להיגרם פגיעה בכליות.

צנתור מוח טיפולי – פעולה כירורגית שנועדה לפתיחת חסימה בכלי דם המובילים דם למוח, עקב היווצרות קריש דם. ההליך מאפשר לרופא להגיע ישירות לחסימה, לשלוף את קריש הדם אם הדבר מתאפשר, או להכניס תרופות שימיסו אותו. צנתור זה מבוצע תחת הרדמה כללית. את הצנתר מחדירים דרך עורק הירך והוא מגיע עד הצוואר, שם מוכנס צנתר קטן יותר לעורק החסום, לצורך ביצוע הפעולה הכירורגית. צנתור זה מאפשר גם לטפל במחלות של כלי הדם במוח. מידת ההצלחה של צנתור מוח טיפולי נגזרת מחומרת הפגיעה בכלי הדם במוח וממועד ביצוע הצנתור ביחס למועד שבו נחסם כלי הדם או התפרצה המחלה.

מצבים רפואיים ומחלות המאובחנים באמצעות צנתור מוח

צנתור מוח מאפשר אבחון מגוון מצבים רפואיים ומחלות, בהם:

שבץ מוחי חסימתי – בהליך זה מוחדר לתוך כלי הדם הפגוע תומכן שבאמצעותו הרופא לוכד את קריש הדם  ומסיר אותו. בחלק מהמקרים, כדי למנוע את הישנות השבץ, הרופא מניח תומכן מניעתי שמרחיב את כלי הדם.

גידולים – כשמתפתחים גידולים בצוואר, בראש או במעטפת המוח – אזורים המתאפיינים בכלי דם רבים –  הסרתם מסוכנת בשל החשש מדימום רב. במסגרת צנתור מקדים מוזרק לאזור הגידול דבק ביולוגי שחוסם את כלי הדם המגיעים לגידול, מונע אספקת דם אליו ובכך מאפשר את כריתתו.

מפרצת מוחית – למצב רפואי זה מוצע טיפול בהכנסת סלילי פלטינום לחלל המפרצת, ולעיתים הוספת תומכן. אלה מונעים זרימת דם למפרצת ומביאים להרס שלה. טיפול אחר הוא בהחדרת תומכן צפוף אשר מטה את זרימת הדם מהמפרצת.

דימום מוחי תת-עכבישי – שכלולו של תחום הצנתורים מאפשר לטפל במצב רפואי זה כיום באמצעות צנתור מוחי, על ידי חסימת העורק המזין את קרום המוח. בעבר טיפלו בדימום זה באמצעות תרופות או בניתוח שהצריך את פתיחת הגולגולת.

פסאודוטומור צרברי – במצב זה נוצר הפרש לחצים גדול בסינוסים הוורידיים במוח, אשר מעיד על היצרותם. הטיפול הוא על ידי צנתור מוח שבאמצעותו מחדירים תומכן שמרחיב את הסינוסים הוורידיים.

מלפורמציה עורקית-ורידית – במצב זה העורקים המזינים את המלפורמציה נקשרים באופן בלתי תקין לוורידים במוח. הצנתר מוּבל לאורך עורקים אלה, ובנקודת המפגש עם הוורידים מוזרק דבק ביולוגי שסוגר את הקשר ומונע דימום.

אופן ביצוע צנתור מוח

צנתור מוח מתבצע ככל צנתור אחר: את הצנתר – צינור דק וארוך, מחדירים דרך עורק ראשי בגוף. השוני הוא בייחודיותם של כלי הדם במוח. כלי דם אלה קטנים ורגישים; בניגוד לכלי דם אחרים בגוף הם אינם עטופים ברקמה ובשריר, ולכן פגיעים ומוּעדים להיקרע. לפיכך, המכשור המשמש לצנתור מוח הוא עדין וקטן-ממדים.
אל הצנתר שעובר דרך עורק ראשי בגוף מתחבר צנתר מוליך דק ביותר המגיע לכלי הדם במוח, ועוביו עומד על 0.07 אינץ' בלבד!

סלילי הפלטינום המשמשים לטיפול במפרצת מוחית ומוּבלים דרך הצנתר, גם הם דקים במיוחד.

בעת ביצוע צנתור מוח האזור המטופל מצולם בעזרת הדמיית CT או MRI המאפשרת לרופא לאתר את כלי הדם הפגוע ולעקוב אחר ביצוע הטיפול הנדרש באופן תקין. שיטות ההדמיה משמשות הן בצנתור טיפולי הן בצנתור אבחנתי, שבו מאותרים כלי דם במוח המעידים על היווצרות מחלה או על מצב רפואי מסכן בעתיד.

משך עריכת צנתור מוח וההתאוששות אחריו

משכו של צנתור מוח טיפולי הוא בין שעתיים לשלוש שעות; אורכו של צנתור אבחנתי לרוב קצר יותר. לאחר סיום הצנתור המטופל נשאר להשגחה ללילה במחלקת טיפול נמרץ, ובהמשך מועבר לאשפוז רגיל ליומיים נוספים. לאחר מכן משוחרר המטופל לביתו, בהתאם למצבו הרפואי ולמידת הפגיעה שנגרמה למוחו עקב הבעיה שבשלה בוצע הצנתור.

שדה חובה
יש להזין מייל תקין
יש להזין טלפון תקין
שדה חובה

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך

שדה חובה
יש להזין טלפון תקין