/
/
מיפוי לב במאמץ

מיפוי לב במאמץ: עוקבים אחר הלב שלך

מיפוי לב (Nuclear Stress Test או Myocardial Perfusion Imaging) הוא בדיקת הדמיה שנועדה לעמוד על ליקויים באספקת הדם ללב, וללמד על תפקודו של שריר הלב. נהוג להפנות לבדיקה זו בנסיבות שונות, בהן לבירור הסיבה להחמרת בתעוקת לב או לכאבים בחזה; לצורך הערכת הטיפול שניתן למי שסובל מבעיות בלב, כמו מתן תרופות, ניתוח מעקפים או צנתור טיפולי.

לאחר שבוצע צנתור לב אבחוני – כדי להחליט אם ניתן להסתפק בטיפול תרופתי שמרני או שיש לערוך צנתור טיפולי; במטרה להעריך את מצבו של שריר הלב לאחר אירוע אוטם לבבי (התקף לב) וכן בקרב מי שנמצא בסיכון מוגבר להתפתחות בעיות לבביות – כדי לעמוד על מצב עורקי הלב לפני ביצוע ניתוח, או טרם הנחיית המטופל לתחילת ביצוע פעילות גופנית.

 

מומחים רלוונטיים

כלי דם אשר חלה בהם היצרות או חסימה עשויים לגרום לירידה באספקת הדם ללב, המובילה להפחתה בכמות החמצן המוזרם ללב, ועקב כך להפרעה בתפקודו. אם ההפרעה חמורה, היא עשויה להתבטא בירידה באספקת החמצן בשעת מאמץ גופני. לעיתים הדבר מוביל לתעוקת חזה, ובמקרים אחרים אין לו כל תסמין.

מיפוי לב – במנוחה ובמאמץ

בדיקת מיפוי לב מתבצעת בשני שלבים: במאמץ ובמנוחה. בשלב הבדיקה במאמץ, שהוא בדרך כלל השלב הראשון, בתחילה הטכנאי שמבצע את הבדיקה מצמיד אלקטרודות לבית החזה של הנבדק, המחוברות לאק"ג וכן מחדיר לווריד של הנבדק צינורית פלסטיק דקה, אשר דרכה יוזרק בהמשך חומר הסימון הרדיואקטיבי.

הבדיקה מבוצעת על מסילה נעה, דוגמת הליכון, או על אופני כושר. במהלך הבדיקה מועלית דרגת המאמץ, על הנבדק להמשיך במאמץ הצעידה או הרכיבה כל עוד הדבר אפשרי מבחינתו. עליו לעדכן את צוות הבדיקה אם הוא חש סחרחורת, בחילה, כאב בחזה או קוצר נשימה. במהלך הבדיקה נערכים רישום וניטור של הדופק ולחץ הדם, ומופק תרשים אק"ג. כדקה לפני סיום הבדיקה, בשיא המאמץ, מוזרק החומר הרדיואקטיבי דרך הצינורית שחוברה לווריד. הנבדק מתבקש להמתין בין רבע שעה לשלושת רבעי שעה כדי שחומר הסימון יגיע ללב עם מחזור הדם, ואז מצלמה מיוחדת מצלמת תמונות וסרטונים של שריר הלב מזוויות שונות.

נבדק שמתקשה בביצוע המאמץ, מונחה לביצוע הבדיקה בהזרקה תוך-ורידית של תרופה המדמה מאמץ, בכך שהיא מרחיבה את עורקי הלב או גורמת ללב לפעום מהר יותר. בתום המאמץ הנבדק מתבקש לאכול ארוחה המבוססת על שומן. המיפוי מתבצע כשעה מסיום הארוחה.

מיפוי לב מבוסס על כך שהחומר הרדיואקטיבי פולט קרינה בכמות קטנה. החומר נע עם מחזור הדם בגוף, מגיע גם אל הלב, נספג בתאי שריר הלב ומצולם במצלמת גמא מיוחדת, רגישה לקרינה. האזורים בשריר הלב שחל שיבוש באספקת הדם אליהם בשל היצרות עורק המוביל דם ללב או חסימתו, נראים בצילום בבירור. זאת כיוון שהם קולטים חומר סימון בכמות מועטה יותר ביחס לאזורים בלב שאספקת הדם אליהם תקינה, וקולטים כמות רבה של חומר סימון.

אם הבדיקה במאמץ נמצאת תקינה, לרוב אין צורך לבצע את שלב הבדיקה במנוחה.

 

אם נדרשת בדיקה במנוחה, ראשית מוזרקת לנבדק בהזרקה תוך-ורידית כמות קטנה של חומר סימון רדיואקטיבי. המיפוי מתחיל לאחר כמה דקות. במהלכו נדרש הנבדק לשכב מתחת למצלמה הקולטת קרני גמא, כשידיו מורמות מעלה. ישנה חשיבות יתרה לא לזוז במהלך הבדיקה, שכן תזוזות ותנועות פוגעות באיכות הממצאים. משך הבדיקה הוא כעשרים דקות, ובסיומה מתבצע מיפוי, באופן זהה למיפוי הנערך לאחר שלב המאמץ. 

לאחר מכן משווים בין שני המיפויים, כלומר בין אספקת הדם ללב בעת מנוחה ובעת מאמץ. משך המיפוי כולו, מאמץ ומנוחה, נע בין שעתיים לארבע שעות, ובסיומו ניתן להמשיך בשגרה כרגיל. 

הכנה לבדיקת מיפוי לב במאמץ

לפני ביצוע הבדיקה יש להקפיד על כמה הנחיות מקדימות:

ביממה שלפני המיפוי הנבדק מונחה להימנע מצריכת מזונות ומשקאות המכילים קופאין. בלילה שלפני עריכת מיפוי הלב על הנבדק להימצא בצום. במקרים מסוימים, בהנחיית הרופא המטפל, על הנבדק להפסיק ליטול תרופות מסוימות טרם ביצוע הבדיקה. על הנבדק לברר מתי יוכל לשוב ליטול את התרופות לאחר סיום המיפוי. לבדיקה עצמה המטופל מתבקש להגיע בלבוש נוח ובנעליים נוחות.

 

 

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך