/
/
ניתוח פלסטי: האם הוא יעשה אתכם מאושרים יותר

ניתוח פלסטי: האם הוא יעשה אתכם מאושרים יותר?

מחקרים מראים כי בהרבה מהמקרים שבהם פונים אנשים לניתוחים פלסטיים, מדובר ברצון לשיפור דימוי גוף נמוך. מניתוח נתונים שאספנו באתר MIOK בקרב נשים שעברו ניתוחים פלסטיים שונים, ניתן לומר כי הניתוחים יצרו אצלן שינוי מהותי לטובה. כל המנותחות היו עוברות את הניתוח שעשו שוב ורבות מהן היו עושות ניתוח נוסף במידת הצורך

אך האם ניתוח שנעשה בעקבות דימוי גוף שלילי אכן מצליח לגרום לשיפור המראה לצד שיפור המצב הנפשי?

מומחים רלוונטיים

החיים שלנו כיום מושפעים הרבה מאוד מנראות חיצונית. אמצעי התקשורת, הרשתות החברתיות והמדיה חושפים אותנו בעיקר לאנשים מושלמים ויפים, בלי קמטים ועם פנים חלקות וסימטריות. ומודל היופי הופך להיות חשוב כל כך עד כי נערות צעירות מבקשות לשנות את גופן בהתאם למודל הזה.

גם עבור נשים מבוגרות יותר הזמן עושה את שלו והצורך בתיקון הפנים, מתיחת קמטים והזרקת בוטוקס, הופך לחלק מהשגרה עבור חלק מהן. לא תמיד האידיאל של יופי טבעי ואי התערבות הוא חזק ומשכנע מספיק לנוכח הצורך בלהישאר צעירים ויפים. לפעמים הצורך בניתוח פלסטי שיעלים את האיבר שאנחנו לא אוהבים, עלול ליצור ציפיות שווא בנוגע לשינוי החיים עצמם.

דימוי גוף משופר

מחקר שפורסם באתר www.theaestheticguide.com מצביע על כך שהמטופלים חווים דימוי גוף משופר לאחר שעברו הליכי ניתוח קוסמטי נפוצים, אך המחקר לא העלה כי המשתתפים חווים ירידה בתסמיני דיכאון או שיפור באיכות חייהם הקשורה לדימוי הגוף.

מהמחקר נמצא כי עד 12 חודשים לאחר הניתוח, 72 הנשים במחקר דיווחו על שביעות רצון מתוצאותיהן, משיפור המראה הכללי שלהן ושיפור משינויים ספציפיים מניתוחים פלסטיים - כמו גם על שיפורים בדימוי הגוף הכללי. הם גם דיווחו על ירידה במידת חוסר שביעות הרצון שלהן מהתכונות ששונו בניתוח ובתדירות הרגשות השליליים של דימוי הגוף במצבים חברתיים ספציפיים.

לדברי דייוויד ב' סרוור, פרופסור לפסיכולוגיה וכירורגיה בבית הספר לרפואה באוניברסיטת פנסילבניה: "עמיתי ואני שיערנו שהמוטיבציה העיקרית להליכים קוסמטיים היא חוסר שביעות רצון מדימוי הגוף - שלא כמו לפני 20 ו-30 שנה, כאשר רבים האמינו שאנשים פנו לניתוחים פלסטיים מכיוון שהם מטפלים בכמה נושאים פסיכולוגיים עמוקים".

בדרך כלל המוטיבציה של מטופלים רבים העוברים ניתוחים קוסמטיים עשויה פשוט להיות שהם אינם אוהבים חלק ספציפי במראה הגופני שלהם. המטופלים אינם מרוצים מדימוי הגוף שלהם לפני הניתוח והוא משתפר לאחריו, אך איכות החיים עצמה אינה משתפרת בהכרח. החוקרים התמקדו בחמשת הליכי הניתוחים הפלסטיים הנפוצים ביותר: ניתוח אף, הגדלת חזה, שאיבת שומן, הרמת עפעפיים ומתיחת פנים. הם מצאו כי 87 אחוז מהמנותחות דיווחו כי הן מרוצות מתוצאות הניתוחים הקוסמטיים שלהן. שנה לאחר הניתוח, 97 אחוז דיווחו כי ימליצו על ניתוח לאחרים, ו-93 אחוזים אומרים שהם יעברו את הניתוח שוב.

"המטופלות דיווחו גם על הפחתה משמעותית במידת הרגשות השליליים במצבים חברתיים הקשורים למראה שלהם", אומר ד"ר סרוור. התוצאות עוזרות לאשש את התפיסה לפיה מטופלים מגיעים להליכים אלה מכיוון שהם לא מרוצים מהופעתם ולאו דווקא בגלל בעיה פסיכולוגית עמוקה כלשהי, מדגיש ד"ר סרוור.

שינוי פסיכולוגי דרמטי לטובה

לדברי אורי מוסקונה, מנהל מרפאות מוסקונה: "ניתוח פלסטי במידה ומבוצע בהוראה מתאימה ובטכניקה נכונה, עשוי להביא לשינוי פסיכולוגי דרמטי לטובה". לדוגמא: ניתוח אף אצל בנות צעירות יביא בעקבותיו לשינויים חברתיים לעיתים קיצוניים. אנו שומעים דיווחים רבים מאימהות לגבי בנות שעברו ניתוח אף, על השינוי הדרמתי בהתנהגות, כאשר מבחורה סגורה שלא יוצאת מהבית ועם מינימום חברים הופכת לילדה פתוחה, מאושרת וגאה במראה.

לאחרונה ביקרה אצלי מטופלת, אשר סיפרה על שידוך שהיה לה בגיל 19, למראה הצער, הבחור "ברח" ולא התקשר יותר. שנתיים מאוחר יותר נפגשו שוב והפעם לאחר ניתוח אף שהובילה לחתונה וילדים. החתן התוודה שלא היה מוכן להתחתן עמה בשל גודל אפה, כך שיש משמעות לחיים לניתוח אף מוצלח.

מצד שני, אנו נתקלים גם במצב ההפוך, שבו ניתוח אף או ניתוח פלסטי אחר כמו: הגדלת חזה, שאיבת שומן, מתיחת בטן וכו שאינו מבוצע אצל המנתח המתאים או שמבוצע בטכניקה בעייתית, או שקיימת לגביו ציפייה לא הגיונית בנוגע לתוצאה, הדבר עשוי להביא לתוצאה הפוכה דיכאון ,חוסר ביטחון וכו.

מומלץ לבדוק מספר מנתחים פלסטיים לבדוק טוב לפני שמחליטים לא מזמן סיפרה לי בחורה שביצעה ניתוח הרמה והגדלה אצל מנתח פלסטי מבלי לבדוק רופאים נוספים והיום היא ממש מתחרטת לא בדקה לעומק "לא האמנתי שאקבל כאלו צלקות, דמיינתי את החזה שלי אחר לגמרי".

חשוב מאוד לשאול את הרופא על סיבוכים אפשריים  וכמובן תפקידו של המנתח הפלסטי להביא את המידע הנכון ולהוריד את הציפיות בהתאם למצב האף, החזה, הבטן ושאר הגוף סוג העור והנתונים האישיים, כמו כן, בחירת שתלים מתאימים לאותה מנותחת חשובים לא פחות מהניתוח עצמו.

לסיכום, די ברור ממחקרים שונים וכן ממנותחות שביצענו אחריהן מעקב והן מספרות על התהליך שהן עברו באתר שלנו, במדור מטופלים מספרים, כי ניתוח פלסטי בא לשפר את המראה עבור מי שאינה מרוצה מכך. מקרים שבהם ניתוח פלסטי מגיע מתוך מצוקה רגשית ונעשה שלא לצורך, הם נדירים ולרוב מנתחים לא יבצעו ניתוחים שאינם באים לשפר את המראה.