/
/
ניתוח לייזר בעיניים

5 עובדות על ניתוח לייזר בעיניים

ניתוח לייזר בעיניים מבוצע למטרת הסרת משקפיים, ומוכר כיום כהליך מתקדם ובטוח, אשר נמצא בשימוש מאז סוף שנות ה-80 של המאה הקודמת. הליך זה, אשר מבוצע בכמה שיטות אפשריות, מציע שיפור איכות החיים באופן מיידי ומשמעותי, ופרידה מהצורך להרכיב משקפיים. היתרון המרכזי בניתוח הוא בשחרור מהתלות של לקיחת המשקפיים לכל מקום, ובקרב חלק מהמטופלים ביצוע הניתוח משנה את מראה הפנים בכלל. 

להלן חמש עובדות שחשוב לדעת על ניתוח לייזר בעיניים:
 

מומחים רלוונטיים

1. ניתוח לייזר בעיניים זה לא מתאים לכל אחד

הסרת משקפיים בלייזר אינה מתאימה לכל אחד, גם אם הם סובלים מקשיי ראייה. ככלל, ניתוח לייזר בעיניים מיועד לטפל בארבעה סוגים של ליקויי ראייה: קוצר ראייה (בעיה בראייה מרחוק); רוחק ראייה (בעיה בראייה מקרוב); צילינדר בעיניים וכן קוצר ראייה בשילוב צילינדר. 

ישנם כמה טעמים רפואיים שעשויים לפסול נבדק מלבצע את הניתוח. בהם: 

  • לסובלים מקוצר ראייה – ניתוח לייזר בעיניים מתאים למי שמספר המשקפיים שלו הוא עד מינוס 12.
  • לסובלים מרוחק ראייה – ניתוח לייזר בעיניים מתאים למי שמספר המשקפיים שלו הוא עד פלוס 6.
  • לסובלים מצילינדר – אם מספר המשקפיים שלהם נע בין פלוס 6 למינוס 6 – ייתכן שניתוח לייזר בעיניים לא יתאים עבורם.
  • מי שיש לו מחלות עיניים – ככל הנראה לא יוכל לעבור את הניתוח. יש להתייעץ בנושא עם רופא מומחה. 
  • מי שסובל ממחלות שונות – ישנן מחלות שקשורות לעיניים או משפיעות עליהן, כמו סוכרת או מחלות אוטואימוניות. אלה, לצד סוגים מסוימים של תרופות שנוטלים, עשויים למנוע את ביצוע הניתוח. 
  • בעלי קרנית פגועה או דקה – עשויים להיתקל בקושי בביצוע הניתוח, שכן קרנית כזו אינה מתאימה להליך.
  • נשים בהיריון או בחודשים הראשונים לאחר לידה – אינן יכולות לעבור ניתוח לייזר בעיניים, ועליהן לחכות לזמן מתאים. 
  • מי שטרם מלאו לו 18 –  אינו יכול לבצע את הניתוח מאחר שלפני הגעה לגיל זה הראייה אינה מתייצבת באופן סופי. ניתוח למי שגילו פחות מ-18 יבוצע רק במקרים חריגים, לאחר קבלת אישור רפואי.
  • מספר יציב – נדרש שהמספר במשקפיים יהיה יציב ולא יחולו בו שינויים בחצי השנה שקודמת לביצוע ההליך.

2. חובה לערוך בדיקת התאמה

מי שמעוניין לעבור ניתוח לייזר בעיניים נדרש לערוך בדיקת התאמה – לבדיקה זו חשיבות רבה מאחר שהיא ממיינת מי מתאים לעבור ניתוח לייזר בעיניים. נתון מעניין הוא שרק כ-70% מהנבדקים נמצאים מתאימים לביצוע הניתוח. חלק מהאנשים שנמצאו בלתי מתאימים יוכלו לעבור הליך של השתלת עדשה תוך-עינית, לדוגמה.

בדיקת ההתאמה כוללת בדיקת רופא עיניים ובדיקת ראייה אצל אופטומטריסט. זוהי בדיקה יסודית ומקיפה, שאורכת כשלוש שעות. במסגרתה עומדים על איכות הראייה של הנבדק וחדותה, עובי הקרנית, קיום לחץ תוך-עיני ומחלות עיניים. במהלך הבדיקה מבוצעים צילומים שונים שמספקים נתונים כמו סוג התיקון הנדרש ועובי הקרנית, אשר על בסיסם מחליט הרופא מהי שיטת הניתוח המיטבית עבור הנבדק, אם נמצא כמובן מתאים לעבור את הניתוח. 

3. השיטה המתאימה לך

 ישנן שתי שיטות עיקריות לביצוע הניתוח – האחת כרוכה בחיתוך הקרנית, וההחלמה לאחר ניתוח מסוג זה אורכת כמה ימים. שיטה זו קרויה LASIK (ראשי תיבות של  laser-assisted in situ keratomileusis ) – במסגרת הניתוח מבוצע פיצול שכבתי עגול במרכז הקרנית, כאשר בשלב הראשון נעשה חיתוך שכבתי של הקרנית, ולאחר מכן  מבוצע שיוף בלייזר על החלק שמתחת, בתוך הקרנית. שיטה זו מצויה בשימוש כשני עשורים.

השיטה השנייה מבוצעת ללא חיתוך הקרנית, ומציעה יתרון של החלמה מהירה בחלוף כמה שעות מסיום ההליך. שיטה זו קרויה PRK (ראשי תיבות של Photo Refractive Keratectomy) – בשלב הראשון של הניתוח מוּסרת שכבת תאי הציפוי של הקרנית, ובהמשך מבוצע שיוף חיצוני בלייזר על פני הקרנית. מדובר בשיטה הוותיקה והבטוחה ביותר מבין שיטות הניתוח הנהוגות, מתאימה גם עבור בעלי קרנית דקה.

4. זה לא כואב!

 ניתוח לייזר בעיניים אינו כרוך בכאב – הניתוח נחשב להליך בטוח ופשוט, ובלתי-פולשני. בסיום הניתוח תיתכן תחושת חוסר נוחות. 

5. זה לא ימנע מכם צורך במשקפיים

גם אם ביצעתם את הניתוח ייתכן שתזדקקו למשקפיים בעתיד – ביצוע ניתוח לייזר בעיניים אינו ערובה לכך שבהמשך החיים לא תצטרכו שוב להרכיב משקפיים. לדוגמה, בקרב בני 45 ומעלה ייתכן שיעלה צורך בשימוש במשקפי קריאה, גם אם ביצעו את הניתוח בעבר. 

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך