/
/
חדשנות בניתוחי לב

חדשנות בניתוחי לב: תהליכי צנתור שמחליפים הליכים כירורגיים פולשניים

על אף ירידה רציפה ומעודדת בשיעורי התמותה ממחלות לב בישראל מאז שנות השמונים, מחלות לב נחשבות עדיין הגורם השני בשכיחותו לתמותה (18.7% מהסיבות למוות) בישראל. מעודד לציין כי ישראל היא המהירה במדינות העולם בניתוחי חירום וצנתורים לחולי לב, עם שיעור של לא פחות מ-81% מחולי הלב שעוברים צנתור בתוך 12 שעות או פחות. בשנים האחרונות חלה התקדמות מרשימה בתחום הצנתורים כמענה גם אבחוני וגם טיפולי לחולי לב. בחלק מן המקרים, ניתן להחליף הליכים כירורגיים ופולשניים בהליכי צנתור, המבוצעים לעיתים באלחוש מקומי בלבד. על ההתפתחויות האחרונות בהליכי צנתור לחולי לב בישראל – לפניכם

מומחים רלוונטיים

מהו צנתור?

צנתור הינו הליך של החדרת צינור אל עורקי הלב, הם העורקים הכליליים, למטרות אבחוניות או טיפוליות. את הצינור מחדירים לעורקים בדרך כלל דרך העורק הרדיאלי באזור בית השחי, ולעיתים גם דרך עורקי המפשעה. הליך הצנתור מבוצע בדרך כלל בטכנולוגיית רנטגן, כאשר הזרמת חומרי ניגוד מאפשרת לבחון את איכות ואופן זרימת הדם באופן יסודי ובכל אזורי הלב והעורקים הכליליים.  בחינת זרימת הדם הינה תהליך אבחוני. במהלך צנתור אבחוני, אם מזוהה היצרות של 50% או מעל באחד מעורקי הלב, התהליך האבחוני ממשיך בתהליך טיפולי של הרחבת העורקים, באמצעות "סטנט" או בלון.

שיפורים טכנולוגיים בתהליכי צנתור אבחוני

בשנים האחרונות פותחו מערכות חכמות ואיכותיות במיוחד המלוות את התהליך האבחוני של הצנתור. כיום, ניתן לעקוב אחר זרימת הדם בדיוק רב ובאזורים מרובים של הלב, ולבחון את איכות זרימת הדם לפני ואחרי תהליך של צנתור טיפולי. גם בהליכים הטיפוליים חלו שיפורים מהותיים, בפרט נזכיר את איכות הסטנטים, המאפשרת טיפול יסודי בהיצרות המקומית, במקום היצרויות חוזרות לאחר שהסטנט זז ממקומו או התיישן.

צנתור במקום הליכים כירורגיים

הליכים זעיר-פולשניים (לפרוסקופיים) מאפשרים כיום אלטרנטיבה לניתוחים ה"פתוחים" שהיו האפשרות היחידה בעבר. בהליכים זעיר פולשניים ניתן להחדיר כלי ניתוח אל הגוף ולפעול מתוך חורים זעירים בשילוב מצלמה שמאפשרת לרופאים המנתחים לראות בדיוק מה קורה באזור הניתוח בכל עת ובאיכות גבוהה. כיום, בהליכי צנתור ניתן להחליף מסתם, לנתח ולטפל במסתמי הלב האאורטליים (המווסת את יציאת הדם מהלב אל אבי העורקים) או המיטראליים (בין העליה לחדר בצידו השמאלי של הלב). הליכים צנתוריים כאלה, שמחליפים "ניתוח לב פתוח", מבוצעים בהרדמה מקומית בלבד, והם מציגים אחוזי החלמה גבוהים והחלמה מהירה וטובה.

צנתור לב בשימוש בגלי קול

ממש לאחרונה (דצמבר 2019) בוצע בישראל בפעם הראשונה צנתור לב בשימוש בגלי קול לריסוק הצטברות של אבנית בעורקי הלב. טיפול כזה, בגלי קול, הוא מוכר במקרים של אבנים בכליות, וכעת – השימוש החדשני באותה טכנולוגיה בהליך של צנתור אפשרה מילוי בלון בכדוריות, יצירת רטט לכדוריות לאחר מיקומן – ופירוק האבנית שסתמה את העורקים.

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך