/
/
מיפוי עצמות spect

מיפוי עצמות spect: על השיטה המתקדמת למיפוי עצמות

מיפוי עצמות היא בדיקה אשר מבוססת על תחום הרפואה הגרעינית, בשילוב אמצעים מתקדמים מעולם הדימות. תכליתה לאפשר קבלת מידע רפואי שלא ניתן להשיגו בשיטות דימות אחרות כמו CT או רנטגן.

במסגרת רפואה גרעינית מזריקים לגוף הנבדק חומרים רדיואקטיביים (איזוטופים), המתרכזים בחלק מרקמות הגוף והאיברים השונים, ומדגימים אותם. זאת באמצעות קרינת גמא הנפלטת מהחומר הרדיואקטיבי ונקלטת במצלמה ייעודית. בגמר תהליך הצילום מבוצע עיבוד ממוחשב של הנתונים שנקלטו במצלמה. 

לתור מהיר למיפוי עצמות ופיענוח של מומחה - התקשרו: 073-7818143 

מומחים רלוונטיים

בצילום שמתקבל אפשר להבחין באזורים כהים או בהירים, המדגימים רקמות ואיברים שבהם החומר הרדיואקטיבי נספג. עוצמת הגוון מעידה על תפקוד הרקמה או האיבר המודגמים. מיפוי עצמות מאפשר לאבחן מחלות שונות בשלבים מוקדמים, ובכך לסייע בהתאמת טיפול נדרש ולשפר את סיכויי הצלחתו.

מטרתה של בדיקת מיפוי עצמות היא לבחון את השלד כולו או אזור מסוים בשלד, זאת כאשר מתעורר חשד לפגיעה שנגרמה לשלד עקב מחלה או חבלה. הבדיקה מאפשרת לאבחן תהליכים ניווניים או ממאירים, דלקות וזיהומים, מחלות הפוגעות בעצמות השלד, לזהות שברים שאי אפשר לראות בצילום רנטגן (דוגמת שברי מאמץ) וכן לאתר מחלות מפרקים

לקביעת תור מהיר למיפוי עצמות ופיענוח של מומחה - התקשרו: 073-7818143 

בבדיקת מיפוי עצמות לסוגיה השונים נעשה לרוב שימוש בחומר טכנציום 99 (Technetium-99m) הנוטה להתרכז בעצמות השלד, ואשר הקרינה הנפלטת ממנו היא במינון נמוך, ואינה מסוכנת עבור הנבדק. לאחר שהחומר נספג בשלד הקרינה משוחררת מהעצמות ונקלטת במצלמה, מה שהופך את מיפוי עצמות לשיטה מוצלחת ובטוחה בהרבה מבדיקות רנטגן המבוצעות לאבחון בעיות בשלד. במסגרת המיפוי ניתן לערוך כמה סקירות בלי לחשוף את המטופל לקרינה נוספת.

מיפוי עצמות הוא בדיקה בלתי פולשנית, המבוצעת בדרך כלל במחלקות הדימות בבתי החולים הציבוריים והפרטיים, בידי רופאים מומחים בתחום רפואה גרעינית.

מהו מיפוי עצמות SPECT?

בתחום מיפוי עצמות ישנן כמה שיטות. SPECT (Single Photo Emission Tomography) מוכרת כשיטת מיפוי עצמות מתקדמת. במסגרת הבדיקה מבוצע צילום בודד של פליטת קרינה מאזור מסוים בשלד, ומופקים חתכי רוחב דקים של האיבר שנסרק. החתכים מעובדים באמצעות תוכנת מחשב ייעודית לתמונת תלת-ממד המהווה שיקוף ריאליסטי של האזור שהודגם בבדיקה. 

משך הבדיקה הוא כעשר דקות, ויתרונה המרכזי הוא בכך שאיכות התמונה המתקבלת בה גבוה מאיכות תמונה המתקבלת במיפוי עצמות רגיל. לכן בדיקת SPECT מאפשרת להעריך באופן מיטבי את מצבו ותפקודו של האיבר המודגם. בבדיקת SPECT החומר הרדיואקטיבי ניתן למטופל בשאיפה, בליעה או בהזרקה לתוך הווריד.

מתי מבוצע מיפוי עצמות SPECT?

נהוג לבצע מיפוי עצמות מסוג זה לצורך אבחון סדקים בחוליות הצוואר שמקורם בקשחת חוליות – מצב שבו  חלים שינויים ניווניים בחוליות הצוואר לרבות שחיקת המפרקים המחברים בין זיזי החוליות, צמיחת זיזי עצם בשולי החוליות והיווצרות היצרויות במרווחים שבין החוליות.

הבדיקה מסייעת גם לקביעת הגיל של סדקים ושברים בעצמות, איתור מקור כאב בעצמות שלא נמצא לו הסבר, אבחון מצבי מחלה בעצמות וכן תהליכים דלקתיים וגרורתיים.

בדיקת SPECT משמשת בדרך כלל לעריכת בירור נוסף אחרי שבדיקת מיפוי עצמות שבוצעה בשיטה אחרת העלתה תוצאות שאינן ברורות.

סוג נוסף של בדיקה – מיפוי עצמות SPECT-CT – משלב בין שני סוגי צילומים: צילום ממצאי הקרינה שנפלטה מהחומר הרדיואקטיבי, עם צילום בשיטת CT  שמבוסס על קרני רנטגן. השילוב בין שני סוגי הצילומים מאפשר לקבל הן תמונת תלת ממד הן חתכים של האזור המצולם. משכה של בדיקה זו עומד גם הוא על כעשר דקות. היא מבוצעת בדרך כלל בהמשך למיפוי עצמות אחר שלא העלה תוצאות ברורות, לכן משתמשים בה בחומר שכבר הוזרק, ללא חשיפה נוספת לקרינה.

זקוקים לתור מהיר למיפוי עצמות ופיענוח של מומחה? התקשרו: 073-7818143 

שדה חובה
יש להזין טלפון תקין
שדה חובה

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך

שדה חובה
יש להזין טלפון תקין

תור מהיר לבדיקת מיפוי עצמות - התקשרו ללא עלות

התקשרו 073-7818143

שדה חובה
יש להזין טלפון תקין