/
/
תובנות על בדיקות הריון

פרופסור רוני טפר על בדיקות הריון ועל הפתק שהוא לעולם לא ישכח

פרופסור רוני טפר הוא מומחה במיילדות וגינקולוגיה כבר מעל 40 שנה. במהלך תקופה כזו הוא נחשף לאלפי מקרים שונים של נשים בהריון, עקב אחרי אלפי נשים במהלך ההריון שלהן וליווה אותן גם ברגעים הקשים ביותר.

כמי שמוצא מומים ומחלות רגישות בעובר עוד בטרם ההורים מגלים זאת, יש לפרופ' טפר יכולת לקבוע גורלות - ביקשנו ממנו לענות לנו על 4 שאלות מעניינות והנה הן מובאות כאן לפניכם:

מומחים רלוונטיים

איך מחליטים להמליץ על הפסקת הריון בעקבות מום?

ההחלטה שבה בוחרים בהליך של הפסקת הריון בעקבות זיהוי מום בעובר, הינה החלטה בלעדית של המטופלת. הצוות המטפל חייב לידע כי אובחן מום בעובר בבדיקת אולטרה סאונד, להסביר את משמעות הממצא על המשך ההריון ועל החיים לאחר הלידה, להבהיר את מידת הוודאות של האבחנה, להציע ברור משלים במידה ויש צורך. ברור כי לדעתו של הרופא המאבחן, שמסביר את הממצא החריג, ישנה השפעה רבה מאוד על אופי המסר המועבר לנבדקת ולמלווה. להסבר בנקודת פתיחה זו בסמוך לאבחון, משמעות קריטית על  כל הליך קבלת ההחלטות של המטופלת.

באילו כלים אתה משתמש כדי להעביר את הנושאים הרגישים ביותר לאם ולאב?

טרם ביצוע בדיקה אני מציג את אופי ההתנהלות. קרי, כל ממצא חריג ידווח מיידית לנבדקת ולמלוויה ולא ישמר לסוף הבדיקה. הכלי החשוב ביותר בשלב זה שבו אובחנה בעיה בעובר הוא אמפתיה. המעבר מחוויה מרגשת נחשקת, לבשורה טרגית, הוא מהפך חד שיש צורך להוביל אותו בעדינות, וברגישות, להיות נוכח בשביל המטופלים. המידתיות ועוצמות ההגד קשורות לאופי ולמשמעות של חומרת האבחנה. 

איך אתה מתמודד עם האחריות והחשיבות של הבדיקות שאתה מבצע?

על מבצע האבחנה חלה אחריות עצומה, הן בהיבט המקצועי והן בהיבט הסיעודי רגשי. מבצע הבדיקה חייב להיות בטוח באבחנה ולבדוק מספר פעמים וזאת טרם שיתוף אחרים באבחנה. עניין זה מחייב מיומנות וידע מקצועי רב בהעברת המסר הראשון בעניין מציאת ממצא חריג. כיום עיקר דאגתי אינה החמצת ממצא קיים, אלא המידתיות הנכונה בהקשר ומה הפרשנות שלי למשמעות הממצא על העובר עכשיו ועל חייו לאחר הלידה.

תוכל לשתף אותנו בבשורה מפתיעה שבישרת למטופלת שלך? או במשהו חיובי שגילית?

במהלך העיסוק רב השנים שלי בתחום סקירת מערכות עובר, חוויתי מספר אירועים מרגשים ביותר. היכולת לבשר לנבדקת כי העובר ברחמה אובחן עם מום המחייב סיום הריון, ולאחר בדיקתי וניתוח המידע היכולת להגדיר את הממצא כוריאנט של התקין ולא בהכרח מום שישפיע ו/או יפגע באיכות חייו של היילוד מאוד מרגשים. זוהי הצלחת חיים אמיתית. הרגע המרגש ביותר הוא לקבל כעבור מספר שנים זר פרחים ביום ההולדת ולזר מצורף פתק: "תודה לך שאני חי".