/
/
השתלת שיניים

5 דברים שחשוב שתדעו על השתלת שיניים

השתלת שיניים – הליך רפואי שבו מחליפים שיניים טבעיות שנעקרו או נהרסו בשתלים דנטליים, היא ענף מפותח מאוד בתחום רפואת השיניים. הליך השתלת שיניים נהנה כיום מביקוש רב, ומציע שפע פתרונות אסתטיים עבור מי שאיבד את שיניו מסיבה זו או אחרת, כמו עקב חבלה, מחלות חניכיים או עששת ועוד.  

השיניים חשובות הן עבור תפקוד פונקציונלי – סיוע באכילת המזון ולעיסתו, הן בהיבט הנראוּת – כשהן נחשפות בשעה שאנו מדברים או מחייכים. השתלת שיניים מאפשרת להשיב לפה את המראה הטבעי: השתלים הדנטליים מדמים שיניים אמיתיות, הם מקובעים לעצם הלסת בפה, מאפשרים לנגוס במאכלים קשים, ולא פחות חשוב – לחייך חיוך רחב. 

הנה חמש עובדות שחשוב לדעת לגבי השתלת שיניים:
 

מומחים רלוונטיים

1. השתלת שיניים מתבצעת בדרך כלל בכמה שלבים

במסגרת הטיפול הקלאסי, בתחילה מותקן השתל בלסת, ויש להמתין כמה חודשים לקליטתו בפה. במהלך הזמן הזה העצם צומחת ונצמדת לפני השטח של השתל. בחלוף מספר חודשים מתבצע שלב החשיפה, שבו מחוברת לשתל כיפה, כדי שהחניכיים סביבו יחלימו. לאחר עריכת סריקה דיגיטלית המייצרת תמונת תלת-ממד של הפה, מבוצע תכנון ממוחשב של המבנים והכתרים הנדרשים, והם מיוצרים באמצעים מחשוביים.

כשהם מוכנים, מחברים את הכתרים והמבנים לשתלים, באמצעות הדבקה או הברגה. במקרים מסוימים מאחדים כמה שלבים, ואז מתקינים את השתל ב"השתלה מיידית", סמוך לאחר ביצוע העקירה. כמו כן ניתן במצבים מסוימים להתקין על השתלים כתרים זמניים, מייד בסיום ההשתלה. 

2. שיעורי הצלחת השתלות שיניים

ככלל, מחקרים מצביעים על כך שלהשתלות שיניים שיעורי הצלחה גבוהים במיוחד, העומדים על 95 אחוזים. השתלים מיוצרים ברובם מטיטניום, חומר שנקלט היטב בפה. לצד זאת, ישנם גורמים אשר עשויים להפחית את סיכויי הצלחת ההליך. עם הגורמים הללו נמנים: מחלת הסוכרת, צריכת אלכוהול, עישון ומחלות חניכיים. כדי לתרום להצלחת הטיפול וליהנות מתוצאותיו לאורך שנים, חשוב לשמור על היגיינת הפה, להקפיד על צחצוח השיניים באופן יסודי ולהנהיג שגרה של טיפולי שיננית אחת לתקופה, וביקורת שנתית אצל רופא השיניים. 

3. החלמה לאחר השתלת שיניים

אופי ההחלמה ומשכהּ אינדיבידואליים לכל מטופל. מאחר שהשתלת שיניים היא הליך כירורגי, חשוב להקפיד על חזרה הדרגתית ומבוקרת לשגרה – מרבית המטופלים שבים לפעילות שגרתית למוחרת ההשתלה, אך יש כאלה שנדרש להם זמן ממושך יותר. בתום ההליך עשויה להיווצר נפיחות מקומית, אשר גוברת ומגיעה לשיא בחלוף שלושה ימים לערך ממועד ההשתלה. לצידה עשויים להופיע שטפי דם מקומיים ואף דימום – אלה חולפים במהרה. לאחר שפגה השפעת ההרדמה שניתנת למטופל בתחילת ההשתלה, עשויים להתעורר כאבים, שבהם מטפלים בנטילת משככי כאבים שרשם הרופא המטפל. 

בסיום ההשתלה מקבל המטופל הנחיות ברורות בכתב ובעל פה לגבי מה מותר ומה אסור לו לאכול בימים שלאחר ההשתלה. לפי הוראת הרופא, למשך כמה ימים עד כשבועיים לאחר השתלת השיניים, יש להימנע מפעילות גופנית. זאת כיוון שעיסוק בספורט גורם לעליית לחץ הדם, עלול להגביר את הנפיחות המקומית וכן ליצור דימום בפה. 

4. שתלים תורמים לחיזוק הלסת ומסייעים בהפחתת עששת

אלה הם שני ערכים מוספים ששתלים דנטליים מציעים. בהיבט התרומה לחיזוק הלסת – השתלים הדנטליים שמחוברים ללסת ממריצים את הגוף לרפא את האזור, לאחות אותו ולעבות את העצם. לכן, דווקא האזור בפה שבו בוצע השתל נהיה חזק ויציב בחלוף הזמן, דבר המגביר את יעילות הטיפול. בעניין הסיוע של שתלים להפחתת עששת – בניגוד לשיניים הטבעיות, אשר מהוות קרקע להתפתחות עששת וחיידקים, שתלים עשויים מחומרים מלאכותיים, ולפיכך לא יכולים להיווצר בהם עששת וחורים.

עם זאת חשוב לא להיות שאננים ולהקפיד על היגיינה טובה של הפה וביקורות אצל רופא השיניים. זאת כדי למנוע התפתחות דלקות חניכיים, ולצורך איתור בעיות וטיפול בהן כבר בשלב מוקדם.

5. אצל מי כדאי לבצע השתלת שיניים

כיוון שהשתלות שיניים הן ענף רגיש הדורש מומחיות וניסיון, כדאי לבצע את ההשתלה רק אצל רופא מקצועי ומוסמך בענף זה, המיומן בצד הכירורגי והשיקומי גם יחד. בפרט, מומלץ לפנות למומחה לפריודונטיה (הרקמות שסובבות את השיניים) או למומחה לכירורגיית פה ולסת, אשר עבר הכשרה ייעודית לשתלים. כדאי להיעזר בהמלצות של חברים ומכרים, או בחוות דעת שפורסמו ברשת.