/
/
תגיעו מוכנים: מה מותר לאכול לפני קולונוסקופיה ולאחריה | MIOK

תגיעו מוכנים: מה מותר לאכול לפני קולונוסקופיה ולאחריה

קולונוסקופיה היא בדיקה אנדוסקופית של מערכת העיכול התחתונה שבה מבצעים אבחון של המעי הגס וחלקים מן המעי הדק במטרה לאתר גידולים סרטניים, טחורים ופוליפים ולזהות דלקות. חלק מההצלחה של הבדיקה כרוך בהכנות מיוחדות אליה, כמו תזונה קפדנית ולעיתים שימוש בחומרים שונים לריקון הקיבה, על כך במאמר הבא.

 

מומחים רלוונטיים

חשיבותה העיקרית של קולונוסקופיה היא באבחון מוקדם של סרטן המעי הגס, וככזו היא נחשבת כבדיקה מצילת חיים. התוכנית הלאומית למניעת סרטן המעי הגס ממליצה לבצע את הבדיקה מגיל 50 ומעלה. שעה שקיים רקע משפחתי של סרטן המעי מומלץ לבצע את הבדיקה מגיל 40 או בגיל הקטן בעשור מהגיל שבו בן המשפחה חלה. 

פרט לכך, מטופל מופנה לביצוע קולונוסקופיה אם מופיעים תסמינים שיש בהם לעורר חשד לקיום כיבים, גידולים ממאירים או דלקות במערכת העיכול. תסמינים המאפייניים מצבים כאלה הם למשל חוסר תיאבון, ירידה בלתי מוסברת במשקל, כאבי בטן, שינויים ביציאות ודימום רקטלי.

קולונוסקופיה היא בדיקה פולשנית הכרוכה בתחושת אי-נוחות. לפיכך ההליך מבוצע לאחר שהנבדק קיבל חומרי טשטוש. במהלך הבדיקה מוחדר מכשיר קולונוסקופ למעי הגס של המטופל, דרך פי הטבעת. על הקולונוסקופ מותקנת מצלמה המאפשרת אבחון של דפנות המעי. הרופא שמבצע את הבדיקה מוליך את הקולונסקופ לאורך המעי הגס וחלק מהמעי הדק, במידת הצורך נוטל ביופסיה (דגימת רקמה) כדי לעמוד על ממצא מסוים, ויכול לחסום דימומים או להסיר פוליפים. בסיום ההליך הנבדק נשאר להשגחה של כשעה, ואז משוחרר לביתו, בלוויית אדם נוסף.  

יעילותה של קולונוסקופיה מושפעת במידה רבה מהתרוקנות המטופל לפני ביצועה. ככל שהמעי יהיה מרוקן יותר, כך תשתפר יכולת הצפייה בממצאים במהלך הבדיקה. לפיכך, בימים שלפני הבדיקה המטופל מונחה לאכול מאכלים מסוימים ולהימנע מאחרים, במתכונת של צום הדרגתי. ביממה שקודמת לבדיקה המטופל מתבקש להשתמש בחומר משלשל או בחוקנים כדי לרוקן את המעי.

מה מותר לאכול לפני בדיקת קולונוסקופיה

כאמור, בימים הקודמים לביצוע קולונוסקופיה על הנבדק להקפיד על דיאטה מונחית, במטרה להגיע לבדיקה כשהמעי הגס שלו מרוקן ככל האפשר. 

כשלוש יממות לפני עריכת הבדיקה יש להפסיק לצרוך מזונות עשירים בסיבים דוגמת פירות וירקות לסוגיהם, מבושלים או חיים, דגני בוקר, דייסת קוואקר ולחם מלא. הנבדק רשאי עדיין לאכול מזונות דלי סיבים כמו עוף והודו, דגים, ביצים, פסטה, מרקים, תפוחי אדמה, לחם לבן, ריבה, דבש ומרגרינה, ועליו להקפיד על שתייה מרובה, אך להימנע ממשקאות המבוססים על חלב וממשקאות חריפים. 

בשלב זה הנבדק לא מורשה לצרוך תוספי סיבים כמו סובין שיבולת שועל או סובין חיטה. 

ביממה שלפני ביצוע הבדיקה יש להפסיק לצרוך מזון מוצק לסוגיו השונים. לנבדק מותר לאכול ולשתות רק מזונות ומשקאות המכילים נוזלים צלולים ושיש בהם אלקטרוליטים, למשל, תה עם סוכר, מיצים צלולים ומרק צח מומלח. בשלב זה חשוב להקפיד על שתייה מרובה, לאו דווקא מים, אך שוב, לא משקאות המבוססים על חלב או משקאות חריפים. 

עד כשעתיים לפני הבדיקה מותר לשתות נוזלים צלולים, ולאחר מכן יש להימצא בצום מלא. 

מה מותר לאכול לאחר בדיקת קולונוסקופיה

בתום הבדיקה מועבר הנבדק לחדר התאוששות, שם הוא יכול לאכול כריך שהביא מהבית. במהלך 12 השעות שלאחר הבדיקה מומלץ לצרוך מזון בעל מרקם רך וקל כמו ירקות, גבינות, ביצה רכה, טוסט או מרק. בחלוף 12 השעות הראשונות אפשר לשוב לאכול כרגיל, ומומלץ לצרוך מזונות עשירים בסיבים או ליטול תוספי מזון המכילים סיבים. חשוב להקפיד על שתייה רבה של נוזלים, בפרט מומלץ לשתות מיץ שזיפים, המוכר כבעל סגולות שתורמות לריכוך הצואה. במהלך היממה שלאחר הבדיקה אסור לשתות משקאות חריפים.

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך