/
/
דלקת עיניים

דלקת עיניים: טיפים שימושיים לטיפול בדלקת בעין

עיניים אדומות, יובש בעיניים, תחושה של גוף זר בתוך העין, קושי לפקוח את העין והפרעה בראייה – כל אלה הם סימנים שמשהו לא טוב מתרחש, והחדשות הרעות הן שללא טיפול מתאים, הנזק לעיניים עלול להיות תמידי. 

דלקת עיניים היא תופעה נפוצה, וכל אחד מאיתנו יסבול ממנה, כנראה, במהלך חייו. ביחד עם זאת, טיפול נאות בדלקת עיניים, ופגישה אצל רופא עיניים במקרה הצורך, עשויים להציל את העין ולאפשר החלמה מלאה ומהירה. מתי חשוב לטפל בדחיפות בדלקת עיניים? 

מומחים רלוונטיים

הסיבות הנפוצות לדלקת עיניים

דלקת היא תגובת מערכת החיסון לפלישה של גורם זר או לאיום על הבריאות, והיא עשויה להתרחש באזורים שונים בגוף, באיברים פנימיים או על פני שטח העור במקרה של פציעה או טראומה מקומית, כמו גם בעיניים. דלקת בעיניים מתרחשת על רקע מגוון של סיבות, בין הנפוצות הן כמובן חדירה של גורם זר שמערכת הדמעות לא מצליחה לשטוף החוצה; חסימה בצינורית הדמעות; גירוי כתוצאה משימוש בעדשות מגע; דלקת בבלוטות החלב של העפעף (שמתפתחות לעיתים קרובות למה שאנחנו מכנים "שעורה"), דלקות על רקע אלרגי בקרנית או בלחמית, ועוד ועוד. 

תהא הסיבה להתפרצות הדלקת אשר תהיה, מרגע שתהליכים דלקתיים מתחילים להתרחש בעין, מופיעים תסמינים בעין, ביניהם:
•    אודם מקומי
•    תחושת גרד או עקצוץ
•    כאב בעין
•    תחושה של "גוף זר" בעין
•    קושי לפקוח את העין
•    דמע
•    טשטוש בראייה או פגיעה בראייה

כשתסמינים כאלה מתרחשים, חשוב להבין כי ללא טיפול מתאים הם עלולים, לאורך זמן, לפגוע באיכות הראייה שלנו. על כן, כדאי לטפל בדלקת בעין בהקדם ובאופן מקצועי ויעיל.

אילו סוגים של דלקות עיניים קיימים ואילו דלקות דורשות טיפול רפואי?

דלקת עיניים עלולה להתפתח, כאמור, פשוט כתוצאה מכניסה של גוף זר או מהתפתחות תגובה אלרגית.

ביחד עם זאת, יש מספר מחלות דלקתיות אופייניות לעין, הנה כמה מהן:

  • דלקת זיהומית בקרנית העין: מתרחשת לאחר זיהום וגורמת לכאב וירידה באיכות הראייה. מתרחשת לעיתים קרובות על רקע שימוש בעדשות מגע. חשוב לדעת: אין להשתמש בעדשות מגע בעיניים מודלקות!
  • דלקת אלרגית או זיהומית בלחמית העין: בדרך כלל על רקע נגיפי, וחולפת מאליה גם ללא טיפול. התסמינים עשויים להיות "כבדות" של העפעף ובצקת בעפעף, גרד, אודם, דמע מוגבר או הפרשות מהעין, ועוד. דלקת על רקע אלרגי עלולה להתפתח כתוצאה משימוש בחומרי איפור או קוסמטיקה באיכות נמוכה, או כאמור מחשיפה לנגיפים. חשוב לדעת כי דלקת לחמית נגיפים היא מדבקת מאוד. 
  • שעורה: שעורה היא דלקת בעפעף ולא בפנים העין. היא גורמת לכאב ולגרד מקומי, ולהתנפחות העפעף. הסיבה היא בדרך כלל חסימה של בלוטות החלב והצטברות חיידקים מתחת לעפעף. הטיפול בשעורה הוא בדרך כלל ביתי וכאשר טיפול זה אינו מביא להחלמה, כדאי לקבל מהרופא מרשם לטיפול אנטיביוטי נוגד זיהומים.

טיפולים שלא דורשים ביקור רופא

בדרך כלל, כאשר התסמינים הם קלים והם נמשכים פחות מיום עד יומיים, ניתן לנסות לפתור את הדלקת באמצעיים ביתיים ובכאלה שאינם דורשים מרשים רופא, כמו למשל טיפות עיניים ללא מרשם, מנוחה מרובה לעיין, הימנעות מגירוד העין (שעלול להחריף את הדלקת), וכדומה. 

מתי כדאי לראות רופא עיניים

במקרה של תסמינים חריפים או תסמינים שנמשכים על פני כמה ימים, כדאי מאוד לקבוע תור לרופא עיניים ולבצע בדיקת עיניים מקצועית, שתאפשר התאמה של הטיפול לבעיה בעין. רופא עיניים הוא איש המקצוע המנוסה בזיהוי הפתולוגיה המדוייקת בעין, קביעת פרוטוקול טיפול מתאים ומעקב אחר ההחלמה. חשוב לדעת כי ישנם מקרים של בעיות שהכרחי לטפל בהן אצל רופא עיניים, כמו למשל עלייה בלחץ התוך עיני (שלאורך זמן עלולה לגרום לפגיעה בעצב הראייה), חסימה בצינורית הדמעות (שלעיתים יש לטפל בה באופן זעיר ניתוחי), ועוד. 

ככלל, מומלץ לבצע בדיקת עיניים אצל רופא עיניים אחת לשנה, בכל גיל וגם כאשר הראייה נראית תקינה. סיבה אחת לנושא זה היא למשל העובדה שעלייה בלחץ התוך עיני היא מהסיבות השכיחות בעולם לעיוורון, אולם היא אינה סימפטומטית בתחילת ההתפתחות שלה, אז גם ניתן לטפל במצב ולפתור אותו.

אם מופיעים סימני דלקת עיניים בילוד, חשוב לפנות לבדיקת רופא מיידית משום שהיא עשויה להיות חמורה מאוד בגיל זה. יילודים עשויים לפתח דלקת בעין מספר ימים עד מספר שבועות לאחר הלידה.

אם דלקת העיניים מערבת את שכבת הקרנית, החולה עלול לסבול מטשטוש ראייה. חשוב לציין כי הטשטוש נעלם תוך מספר ימים עד שבועות, ורק לעיתים רחוקות יש לכך השלכות קבועות.

יש מספר דברים שניתן לעשות כדי למנוע דלקת בעיניים - מומלץ להימנע ממגע תכוף בעיניים, ואם ישנו צורך לגעת בהן – יש לשטוף את הידיים תחילה. בנוסף כדאי להימנע משיתוף תכשירים קוסמטיים עם אנשים נוספים, וכן להחליף איפור עיניים כמו מסקרה כל 3 חודשים.

חשוב להשתמש בעדשות מגע על פי הוראות האופטומטריסט, ולהחליף אותן בזמנים המתאימים. כך למשל, אנשים המשתמשים בעדשות חודשיות צריכים לזרוק אותן לאחר חודש. מומלץ להימנע משחייה ומשהייה בג'קוזי עם עדשות מגע וכן להחליף את קופסת העדשות מכי כמה חודשים. כמו כן חשוב להשתמש בתמיסה טרייה מדי יום ולשטוף את הידיים לפני הטיפול בעדשות.

דלקת עיניים מסוג טרכומה שאינה מטופלת, יכולה להוביל לעיוורון בלתי הפיך. במרבית המקרים היא מתרחשת באזורים עניים באפריקה, בהם שיעור ההדבקה של ילדים עד גיל 5 עשוי להגיע ל-60%. המחלה אחראית לעיוורון של כ-2 מיליון אנשים ברחבי העולם.

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך