/
/
התקף לב נשים

התקף לב נשים: טיפים ומידע שלא תמצאו באף מקום אחר

התקפי לב, אחד מהגורמים המובילים לתמותה אנושית, פוקדים נשים וגברים כאחד – זאת בניגוד לתפיסה הרווחת בקרב הציבור בכלל וציבור הרופאים בפרט, לפיה התקפי לב שכיחים יותר בגברים. מדי שנה נפטרות ברחבי העולם כ-8.5 מיליון נשים עקב מחלות כלי דם, מחלות לב, שבץ מוחי וסיבוכי סוכרת – הרבה יותר מאשר מספר המיתות בקרב נשים בשל מחלת הסרטן. מתוך אלה, יותר מ-3 מיליון נשים נפטרות בכל שנה מהתקף לב.

הסיבה המרכזית לכך היא מודעות בלתי מספקת לתופעה בקרב נשים, שמובילה לאבחון מאוחר ולמתן טיפול שגוי. כמו כן לנשים ישנם גורמי סיכון ייחודיים וקשורים דוגמת הפסקת המחזור החודשי, סיבוכי היריון ועוד, שאי-מודעות ומעקב אחריהם גורמים לשמירה שאינה מספקת על בריאות הלב.

חוששים מבעיות לב? אל תחכו! התייעצו וקבעו תור מהיר כבר עכשיו בטלפון: 073-7814896 

מומחים רלוונטיים

תסמיני התקף לב בקרב נשים

התסמין הנפוץ ביותר להתקף לב זהה אצל נשים וגברים, ומתבטא בתחושות לחץ, כאב וחוסר נוחות באזור החזה. בקרות אירוע לבבי נשים לעומת גברים נוטות יותר לסבול מתסמיני כאב או אי-נוחות באזורי פלג הגוף העליון: צוואר, כתפיים, לסת, הזרועות והגב.

פרט לכך, אלה התסמינים שמופיעים אצל חלק מהנשים במהלך החודש שלפני התקף לב, אך בדרך כלל נשים אינן משייכות אותם להתקף לב העתיד לבוא: בחילה, צרבת, כאבי בטן וקשיי עיכול, לעיתים גם הקאות; סחרחורות; התעלפות; חרדה או אי שקט; כאבים דוקרים; קוצר נשימה; זיעה קרה; תחושת תשישות או עייפות בלתי מוסברת. תסמינים אלה עשויים להופיע בליווי תחושת חוסר נוחות בחזה או בלעדיה.

ישנן נשים אשר אינן חוות כל סימני אזהרה מטרימים, ונמצא כי השכיחות להתקף לב "שקט" אצל נשים גבוהה לעומת אצל הגברים. 

התעלמות מסימני האזהרה שלעיל לצד היעדר כאב, מובילים לא אחת לכך שנשים אינן פונות לקבלת סיוע רפואי בעת התרחשות התקף לב, או שהן פונות לסיוע רפואי בשלב מאוחר, לעיתים מאוחר מדי. זאת ביחס לגברים שנוטים יותר לפנות לקבלת עזרה רפואית בעת אירוע לב, בשיעורים ניכרים.

חווית סימני אזהרה? לא לחכות! התייעצו וקבעו תור מהיר כבר עכשיו בטלפון: 073-7814896 

הגיל כגורם סיכון להתקף לב בנשים

ככלל, אחוז הנשים שלוקות בהתקפי לב מאמיר עם הגיל. משערים כי בגיל הפוריות נשים לוקות פחות בהתקפי לב היות שבתקופה זו האסטרוגן, ההורמון הנשי, מגן עליהן מכך. מעל גיל 50, הזמן שבו מתחיל אצל נשים גיל הבלות ורמת האסטרוגן בגוף יורדת, הסיכון להתקף לב גובר. סיבות נוספות לעלייה בשיעור התקפי הלב בגיל זה הן התפתחות גורמי סיכון כמו כולסטרול גבוה, יתר לחץ דם וסוכרת, לצד השמנה, עישון והיעדר פעילות גופנית.

חשוב לציין כי נשים הנמנות עם קבוצות סיכון אלה עשויות ללקות בהתקף לב גם בתקופת הפוריות. בגיל 65 הסיכון של נשים לחוות התקף לב משתווה לסיכון הקיים אצל גברים. מגיל 75 ומעלה, שיעור התקפי הלב בנשים גבוה מזה של הגברים באותו גיל. 

שיעורי התמותה של נשים מהתקפי לב גבוהים ביחס לאלה של גברים 

נמצא כי אצל נשים, הסיכון למות כתוצאה מהתקף לב והסיכון ללקות באוטם לב חוזר גבוהים פי שניים לעומת אצל גברים. פרט לחוסר המודעות לתופעה בקרב נשים, ישנם גורמים פיזיולוגיים ייחודיים לנשים, אשר מגבירים אצלן את הסיכון לתמותה. כך למשל הפרעה בתפקוד תאי האנדותל שמצפים את העורק שכיחה יותר אצל נשים; פציעה של העורק באזור הטרשת היא גורם מרכזי להתפתחות אוטם לב, והדבר שכיח פי שניים בקרב נשים; העורקים הכליליים אצל נשים צרים וקטנים יותר מאצל גברים, ולכן ההסתברות שנשים תפתחנה מחלות כלי דם גבוהה יותר לעומת גברים.

גם אם יש חשש קל, התייעצו וקבעו תור מהיר כבר עכשיו בטלפון: 073-7814896 

הפחתת הסיכון להתקף לב בקרב נשים

ישנן כמה דרכים אפשריות להקטנת הסיכון לכך שנשים תלקנה בהתקף לב:

•    שמירה על אורח חיים בריא – סקרים ומחקרים רפואיים מצאו שאפשר להקטין באופן משמעותי את הסיכון של נשים לחלות במחלות לב וכלי הדם ולפתח התקף לב, בהקפדה על אורח חיים בריא. בכלל זה שמירה על תזונה נכונה הכוללת קטניות, דגים, דגנים מלאים, ירקות ופירות; התנזרות מעישון; הגבלת צריכת אלכוהול וביצוע פעילות גופנית במשך כחצי שעה מדי יום.
•    היוועצות נשים ברופא בעניין איתור מוקדם של גורמי הסיכון למחלות לב, וטיפול בהתאם.
•    הגברת המודעות של נשים לתסמינים המקדימים להתקף לב – צעד זה יסייע בהפחתת הסיכון של נשים ללקות בהתקף לב, ויקטין את שיעורי התמותה ממנו.

שדה חובה
יש להזין מייל תקין
יש להזין טלפון תקין
שדה חובה

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך

שדה חובה
יש להזין טלפון תקין

לתיאום תור התקשרו עכשיו

התקשרו 073-7842607

שדה חובה
יש להזין טלפון תקין