/
טיפים רפואיים
/
אפנדציט תסמינים: איך תזהו אם אתם בסכנה? | MIOK - הבית של הרפואה בישראל

אפנדציט תסמינים: איך תזהו אם אתם בסכנה?

תפקידו של התוספתן (האפנדיציט) במערכת העיכול אינו ברור. הוא איבר קטן דמוי כיס הממוקם באיזור החיבור בין המעי הגס למעי הדק, ובעוד ההנחה הרווחת היא שמדובר באיבר של מערכת העיכול שהתנוון עם השנים, גם אם הוא לא מביא תועלת או משמש לתפקידים ברורים בתהליכים המתרחשים בגוף – הוא עלול לגרום לכאבים עזים כאשר מתפתחת בו דלקת. 

באפנדיציט (Appendix), כמו באיברים נוספים במערכת העיכול, ריכוז גבוה של חיידקים שמתנקזים מתוכו דרך הפתח בחלקו התחתון. כשפתח זה נחסם, בעיקר בעקבות התעבות דופן המעי בשל זיהומים חיידקיים או ויראליים או חסימה של גוש צואה את פתח האפנדיציט – נוצרת דלקת בתוספתן או אפנדיציטיס.

אפנדיציטיס היא דלקת שכיחה עם תסמינים שדומים למחלות אחרות של מערכת העיכול ומחלות בטן קלות וחריפות שונות. היא מצב שכיח והיא שכיחה במיוחד אצל גברים ואצל ילדים במהלך העשור השני לחייהם. היא נפוצה יותר בעונות המעבר בשל השכיחות הגבוהה יותר של מחלות ויראליות בעונות אלה.

אפנדיציטיס היא דלקת הגורמת לכאבים קשים, ועלולה לגרום לזיהום שבמקרים חריגים, כשהדלקת אינה מטופלת, הוא עלול לסכן חיים. לכן, כדאי לשים לב לתסמיני הדלקת, ולגשת לקבלת טיפול רפואי דחוף במקרה של כאבי בטן אופייניים.

מהם התסמינים הייחודיים לדלקת באפנדיציט?

דלקת באפנדיציט גורמת תסמינים שכיחים, בעיקר כאבי בטן ורגישות באזור הצד הימני התחתון של הבטן. אם כן, כיצד אפשר לדעת שחשוב להגיע לבדיקה רפואית עם חשד לדלקת באפנדיציט?

הנה כמה סימנים שיכולים לעזור באבחון: כאשר אתם מתמודדים עם כאבי בטן, שמתחילים בדרך כלל במרכז הבטן וככל שהם מתפתחים הם מתרכזים באזור התוספתן בחלקה הימני התחתון של הבטן, חשוב לבחון את האפשרות של אפנדיציטיס ולהגיע

לבדיקה רפואית שתאשר או תשלול, בהקדם האפשרי ולפני שהדלקת מתפשטת לאזורי הבטן השונים, טיפול שיהיה ברוב המקרים כירורגי. הנה כמה מהסימנים המאפיינים אפנדיציטיס:

•    התסמין העיקרי של דלקת באפנדיציט הוא כאבי בטן
•    הכאבים בבטן מתחילים באזור הטבור וככל שהכאב נמשך הם מתרכזים בצד הימני של הבטן
•    הכאבים מחריפים כאשר מופעל לחץ על אזור הכאב ואז הוא משוחרר
•    לצד הכאבים ישנה רגישות באזור, והכאבים מתגברים בשיעול או בלחץ על האזור
•    ניתן להבחין בקישיון באזור הבטן הימנית התחתונה
•    ייתכנו הקאות ו/או שלשולים
•    ייתכן חום, בדרך כלל של לא יותר מ – 38.5 מעלות (חום נמוך)
•    ייתכן דופק מהיר, תחושת לחץ או בהלה

מה קורה כאשר התסמינים לאפנדיציטיס אינם מביאים לביקור אצל רופא?

במקרה של דלקת באפנדיציט עם תסמינים שאינם מעוררים חשד בעניין הצורך בבדיקה רפואית, הדלקת בתוספתן עלולה להחמיר, עד כדי דלקת בצפק (הכוללת התעבות של דפנות המעי) או אפילו ניקוב התוספתן ושחרור נוזלי הזיהום, המוגלה והחיידקים אל חלל הבטן. מצב כזה עלול להיות מסכן חיים והוא בדרך כלל גורר טיפול בניתוח המבוצע בחירום.

זיהיתי את הסימנים, ניגשתי לרופא ואובחנתי עם אפנדיציטיס – מה עכשיו?

במקרה של זיהוי מוצלח של תסמיני האפנדיציטיס ופנייה מהירה לטיפול רפואי, ניתן בחלק מהמקרים לטפל בדלקת בתוספתן באמצעות אנטיביוטיקה וללא טיפול פולשני. על אף שכאשר מדובר במקרה לא חריף של כאבים וחשד לדלקת בתוספתן ניתן לטפל בדלקת באמצעות אנטיביוטיקה, ישנן גישות טיפוליות רבות הממליצות על ניתוח אפנדיציט גם במקרים של דלקת שאינה חריפה, זאת בשל העובדה שהסרת התוספתן אינה משפיעה על איכות החיים או על תפקודי מערכת העיכול, מדובר בהליך פולשני פשוט, קצר ומוצלח בדרך כלל המבוצע בגישה לפרוסקופית ובהחלמה מהירה, ולאחר ההליך ניתן לדעת בוודאות כי הדלקת בתוספתן לא תחזור על עצמה. 

כן. דלקת התוספתן היא מצב חירום רפואי. מרבית האנשים שיפתחו אפנדיציטיס יזדקקו לניתוח חירום להסרת התוספתן, המפחית את הסיכוי לקרע שלו. עם זאת, במקרים מסוימים בהם דלקת התוספתן קלה, ניתן לטפל בה באנטיביוטיקה בלבד.

מרבית החולים מתאוששים מהניתוח לחלוטין לאחר מספר שבועות, ואין להם השלכות בריאותיות לטווח הארוך. למעשה, רובם אף לא צריכים לשנות את התזונה, הפעילות הגופנית או אורח החיים שלהם.

שכיחות דלקת התוספתן לא עולה בעת הריון, אך הסימפטומים שלה עשויים להיות מעט שונים (כמו למשל מיקום הכאב בבטן).

אם התוספתן נקרע והזיהום התפשט מעבר לו, או אם נוצרה מורסה (אבצס), ייתכן שיהיה צורך בכריתת תוספתן בניתוח פתוח, שיאפשר למנתח לנקות את חלל הבטן ולמנוע זיהום מפושט.

משככי כאבים עשויים להועיל בהקלה זמנית על הכאב, אך אינם מהווים טיפול בדלקת עצמה. עם זאת, מקובל לתת תרופות נוגדות כאב כגון אופיואידים, תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידליות (כמו אדוויל או נורופן) או אקמול כאשר חולה מאובחן בדלקת התוספתן, על מנת להפחית את כאביו.