/
חדשנות רפואית
/
בתהליך טיפולי הפריה? מחקר חדש גילה כי קורונה משפיעה על איכות העוברים

בתהליך טיפולי הפריה? מחקר מצא כי קורונה משפיעה על איכות העוברים

מחקר ראשון מסוגו בהובלתו של פרופ' ראול אורביטו מנהל יחידת הפריון והפריה חוץ גופית בבית החולים שיבא מצא כי איכות העוברים בטיפולי IVF יורדת לאחר שאחד מבני הזוג חלה בקורונה וזאת כיוון שתהליכים דלקתיים משפיעים לרעה על ייצור ביציות וזרע.

לתיאום מיידי של בדיקת קורונה פרטית ומהירה התקשרו 072-2727336 

נושא ההשפעה של קורונה על טיפולי הפרייה עוד לא נחקר מספיק בספרות הרפואית והמחקרית ולאחרונה מחקר שבוצע בשיבא וחקר 22 זוגות שנמצאים בטיפולי IVF שבהם אחד מבני הזוג חלה בקורונה. לאחר 92-8 יום מקבלת תשובה שלילית לקורונה חזרו תשעה מהזוגות לטיפול IVF נוסף בעוד מתוכם – 7 מקרים היה מדובר באישה שחלתה בקורונה והחלימה ובשני מקרים – בגבר.

תוצאות המחקר מראות כי החשיפה לווירוס הקורונה לא פגעה ברזרבה השחלתית של הנשים שחלו, וכי איכות הזרע של שני הגברים שחלו אמנם ירדה, אך לא באופן משמעותי קלינית. למרות זאת, חלה ירידה באיכות העוברים שהתקבלו בטיפול ה-IVF של תשעת הזוגות.

לדברי פרופ' אורביטו, "ייצור ביציות וזרע הוא תהליך שנמשך כשלושה חודשים ויכול להיות מושפע לרעה מתהליכים דלקתיים כמו זה המתרחש בגוף בעת מחלת חום או וירוס כמו קורונה. במקרה זה מצאנו כי שיעור העוברים האיכותיים שהתקבלו בטיפולי ההפריה החוץ גופית בקרב זוגות שאחד מהם חלה בקורונה הייתה ירודה יותר והובילה לסיכויים קטנים יותר להשרשה ולכניסה להריון".

פרופ' אורביטו קובע כי המסקנה העולה מהמחקר היא שיש לדחות את תחילת טיפולי ההפריה החוץ גופית לאחר החלמה מקורונה למשך שלושה חודשים לפחות, על מנת לאפשר ייצור ביציות וזרע שלא נחשפו לדלקת שיוצר הווירוס.

למי מאשרים טיפולי הפריה חוץ גופית בישראל

הפריה חוץ גופית מאושרת לזוגות שלא מצליחים להביא לעולם ילד ראשון או שני, לאחר ניסיונות רבים. במקרים של שימוש בביצית עצמונית הטיפולים מאושרים לנשים עד גיל 45, ובמקרים של שימוש בתרומת ביצית, עד גיל 54.

מספר מחזורי הטיפול מוגבל לשמונה מחזורי טיפול ללא הריון או ארבעה מחזורי טיפול ללא החזרת עוברים (כלומר, עם עוברים שאינם תקינים) – אם יש צורך בהמשך טיפול במימון המדינה, נערך דיון מקצועי ונשקל המשך הטיפול.

לתיאום מיידי של בדיקת קורונה פרטית ומהירה התקשרו 072-2727336 

מה כולל תהליך הפריה חוץ גופית

הפריה חוץ גופית (IVF) מצריכה מספר שלבים. בראשית התהליך נוטלת האישה תרופות הורמונליות הגורמו לכמות רבה של זקיקים להבשיל (במקום אחד שמתרחש באופן טבעי). הבשלה של מספר זקיקים משחררת כמה ביציות המיועדות להפריה. לאחר כ-24 שעות מרגע הניסיון להשיג הפריה נבדק אם ובאיזה קצב נעשית חלוקה של תאים לכדי יצירת עובר. לאחר 48 שעות אמורים להיות לעובר שמונה תאים. לאחר יומיים נוספים ישנם כבר עשרות תאים.

לאחר 2-5 ימים תבוצע השתלת העובר ברחם באמצעות צנתר אל תוך חלל הרחם עצמו. הנטייה כיום היא להשתמש במספר קטן ככל האפשר של עוברים על מנת לא ליצורהריון מרובה עוברים.