/
חדשנות רפואית
/
טיפול בהזעת יתר

טיפול בהזעת יתר: ככה תפסיקו אחת ולתמיד עם כל הזיעה הזאת

זיעה היא נוזל מימי שמופרש מבלוטות הזיעה בעור, ותפקידו לצנן את הגוף. זהו תהליך טבעי ורצוי, אולם שעה שהזיעה מופיעה בעודף יש לטפל בבעיה, ולצורך כך קיימות שיטות שונות.

מה נחשב להזעת יתר? ככלל, מוכרות ארבע דרגות הזעה:

  • הזעה נורמלית: אינה נראית ולא מפריעה לפעילות היומיום. מופיעה בעיקר בבתי השחי.
  • הזעה נסבלת: מפריעה במהלך פעילות.
  • הזעה לעיתים קרובות: מהווה הפרעה כאשר היא מתרחשת.
  • הזעה תמידית: מטרידה ומשבשת את התפקוד היומיומי.

ניתן להגדיר הזעת יתר אם ההזעה מתרחשת בתדירות של יותר מפעם בשבוע, במהלך יותר מחצי שנה ברצף, וגורמת טרדה לאדם הסובל ממנה. לכן, הדרגות של הזעה לעיתים קרובות והזעה תמידית נחשבות להזעת יתר. 

תסמיני התופעה והסיבות לה

הזעת יתר מתאפיינת בכתמי זיעה ורטיבות באזורי כפות הרגליים והידיים, בית השחי, מתחת לחזה, בישבן ובגב. לעיתים קרובות הסובלים מהתופעה חשים מבוכה, נמנעים ממגע עם הזולת, נוהגים להחליף את חולצותיהם כמה פעמים ביום ולהתקלח לעיתים תכופות. כיום סבורים שהתופעה נגרמת עקב כשל של מערכת העצבים או גירוי יתר שלה. הסובלים מהתופעה הם על פי רוב צעירים מגילי 50-16, כשלאחר גיל זה התופעה נוטה להיעלם. כמו כן, נמצא כי לכרבע מהסובלים מהבעיה יש קרוב משפחה שלוקה אף הוא בהזעת יתר.

אופני הטיפול בהזעת יתר

שינוי אורח החיים או סגנון התפקוד היומיומי אינו מסייע לשיפור התופעה, אך ישנם כמה אפיקי טיפול אפשריים, וכמה עצות שמומלץ ליישם כדי להפחית את תסמיני התופעה ולהקל עליהם.

עם הטיפולים שאליהם מפנה רופא עור, נמנים: 

טיפול באמצעות הזרקת בוטוקס - בוטוקס הוא חלבון המופק מחיידק הבוטוליניום, ובין השפעותיו גם חסימת האותות שהמוח מעביר לבלוטות הזיעה בגוף. על ידי הזרקת בוטוקס חלה ירידה בכמות הזיעה המופרשת. בטיפול זה, שהוא חדש יחסית, מוזרק בוטוקס לאזור שמתאפיין בהזעת יתר. הטיפול כולל עד 20 זריקות, ומשכו נע בין חצי שעה לשלושת רבעי שעה. יעילות הטיפול היא לתקופה של בין חודשיים לשמונה חודשים, ולאחר מכן יש צורך לחזור עליו.

טיפול באמצעות זרם חשמלי - הטיפול בשיטה זו קרויIontophoresis , ויעילותו מוכחת בעיקר כשהזעת היתר היא בכפות הרגליים או הידיים. במסגרת הטיפול טובלים את האיבר שסובל מהזעת יתר בגיגית מים שבהם מועבר זרם חשמלי עדין. זרם זה חוסם את בלוטות הזיעה באופן זמני, ועשוי לגרום לתחושת אי-נוחות ולגירוי קל בעור, שחולפים במהרה. משך הטיפול בשיטה זו נע בין 20 דקות לחצי שעה, בתדירות של בין שני טיפולים לארבעה טיפולים בשבוע. בחלוף כשבועיים אפשר לחוש שיפור בתסמיני הזעת היתר, אז מופחתת תדירות הטיפול לפעם בשבוע ובהמשך לפעם בחודש. טיפול זה ניתן לבצע במרפאות עור ייעודיות או לרכוש מכשיר לשימוש ביתי.

ביצוע ניתוח - הניתוח לטיפול בהזעת יתר נקרא sympathectomy, ומופנים אליו מי שעברו טיפולי הזעת יתר בשיטות אחרות, ללא שיפור. הניתוח מתאים לטיפול בהזעת יתר בכפות הידיים, בפנים או בבתי השחי. התהליך מבוצע בשיטה זעיר-פולשנית, לאחר ביצוע שני חתכים קטנים בחזה והכנסת מצלמת וידאו זעירה שבאמצעותה הניתוח מוקרן על גבי מסך. במהלך הניתוח מוסרת רקמה עצבית שמחברת בין המערכת שאחראית על שליחת אותות הזיעה (המערכת הסימפטתית) ובין בלוטות הזיעה.

בשל היותו הליך פולשני, הניתוח כרוך גם בסיכונים. תופעת לוואי שכיחה לאחר הניתוח מכונה הזעת יתר מפצה. הכוונה היא להזעת יתר באזור בגוף שלא סבל מהתופעה לפני הניתוח. רוב המנותחים יסבלו מהזעה מפצה קלה, ומיעוטם מהזעה מפצה חמורה יותר, שהסיכוי לה גובר אם המטופל סובל מעודף משקל. תופעות לוואי אפשריות נוספות הן יובש בידיים, רגישות לקור והזעה באזור הצוואר והפנים לאחר אכילה. סיבוך אפשרי אך נדיר בעקבות ביצוע הניתוח, כמו לאחר כל ניתוח אחר, הוא התפתחות זיהום.

עצות לשינוי אורח החיים לסובלים מהזעת יתר:

•    הימנעות מלבישת בגדים אטומים וצמודים, ובמקומם לבישת בגדים מבדים מנדפי זיעה.
•    שימוש בדיאודורנט כמה פעמים ביום – מומלץ דיאודורנט אנטי-פרספירנט. זהו חומר המפחית את הזיעה בעזרת מלחי אלומיניום (אלומיניום כלוריד) אשר חוסמים את פעילות בלוטות הזיעה. 
•    שימוש בגרביים מנדפות זיעה והחלפתן כמה פעמים ביום.
•    נעילת נעל פתוחה ומאווררת.
•    הימנעות ממזונות ומשקאות המחמירים את התופעה, כמו מאכלים חריפים או אלכוהול.