/
/
קרע במיניסקוס

חברה ישראלית פיתחה שיטה חדשנית לטיפול בקרע במיניסקוס

קרע במיניסקוס הוא לא משהו שקל למנוע: המיניסקוסים הם רצועות עדינות בקדמת ובאחורי הברך, ותנועה לא נכונה עלולה לגרום לפציעה, לכאבים ולהגבלה בתנועה. אצל ספורטאים, קרע במיניסקוס משמעו בדרך כלל "השבתה" למשך חודשים ארוכים.

חברה ישראלית פיתחה לאחרונה מוצר חדשני, המאפשר לבצע טיפול זעיר פולשני לתפירת קרע במיניסקוס, בשיטה זעיר ניתוחית ועם חדירה אחת לאזור הברך באמצעות מכשיר דמוי מחט. השיטה מקצרת משמעותית את זמני ההחלמה ואת הסיכויים לסיבוכים, ומאפשרת גם לספורטאים מקצועיים לחזור לפעילות מלאה בתוך כשישה שבועות.

מומחים רלוונטיים

תקופת קורונה: גידול משמעותי בשיעור פציעות הספורט

מיניסקוס היא רצועה שמהווה חלק מהמבנה המורכב של הברך, המאפשר תנועתיות נוחה וביחד עם זאת הוא בנוי לשאת עומסים כבדים כשכמעט כל משקל הגוף הוא מעליו. בשל אותו משקל, מבנה הברך הוא עדין ופגיע יותר ביחס למבנה של מפרקים אחרים שפועלים תחת פחות עומס, כמו למשל המרפקים. 

כאשר במהלך פעילות גופנית מבוצעת תנועה שגורמת עומסים יתרים על מפרק הברך, שכיח שנוצר קרע ברצועת המיניסקוס. הקרע נגרם ממש כפי שנגרם קרע בבד פלסטי לאחר מתיחה שיוצרת עומסים שהבד לא בנוי לעמוד בהם. קרעים קטנים שנגרמים כתוצאה מכיווני תנועה שהפעילות לחץ על מבנה הברך, גורמים כאבים והגבלה בתנועת הברך באופן מיידי. 

הנטייה לתנועות לא נכונות, שמפעילות לחץ רב מידי על מפרק הברך, היא גבוהה כאשר לא בוצע חימום ראוי לשריר המפרק לפני תחילת הפעילות הגופנית. אולי זו הסיבה, שמאז פרוץ מגיפת הקורונה וההפחתה המשמעותית בפעילות הגופנית, גם של אנשים מן השורה ובפרט של ספורטאים מקצועיים, אנחנו רואים עלייה חדה בשיער פציעות הספורט, ובכלל אלה גם של הקרעים במיניסקוס הקדמי והאחורי. 

ההיסטוריה של תיקונים ברצועת המיניסקוס – יש מה לשפר

קרע ברצועת המיניסקוס לא תמיד מחייב ניתוח. אם הקרע הוא קטן ולא מדובר בפציעת ספורט עם דחיפות לחזור לשגרת אימונים, ניתן לנסות לטפל בקרע באמצעים שמרניים, כמו פיזיותרפיה, נוגדי דלקת ומשככי כאבים. בחלק מהמקרים, הקרע מתאחה מעצמו. כשהקרע הוא גדול מידי או כאשר הרצועה לא מקבלת את המנוחה שהיא זקוקה לה לשם ההחלמה – זמן ההחלמה מתארך, ועימו הכאבים וההגבלה בתנועה. 

רק לפני כחמש שנים, הטיפול הכירורגי היחיד בקרע במיניסקוס היה כרוך בפתיחה מלאה של הברך וחיתוך החלק הקרוע של הרצועה. לפני שנים אחדות הפך הניתוח הזעיר פולשני לאפשרות טובה יותר לביצוע ניתוח לאיחוי קרע במיניסקוס: הרופא המנתח מבצע שני חתכים באורך של כשני מ"מ בברך ומחדיר אל מבנה הברך כלים אנדוסקופיים כולל מצלמת סיב אופטי וכלי ניתוח. מבוצעת תפירה מקומית של האזור הקרוע במיניסקוס, ולאחר מכן החתכים נתפרים הוא מודבקים. 

ההליך הזעיר ניתוחי לתיקון קרע במיניסקוס נחשב, כמובן, יעיל ובטוח הרבה יותר מההליך שקדם לו, אולם גם במקרה זה מדובר על זמן החלמה של כחצי שנה, עם חזרה איטית לשיגרה וסיכויים לסיבוכים.

הפיתוח החדש – התפירה מתרחשת מאליה

חברת  TAG Arthro הישראלית, ממוקמת בקיבוץ געתון ומציעה מגוון של מכשירים מתקדמים לטיפולים אורתופדיים בעיקר. החברה רשמה מעל 55 פטנטים למכשור רפואי, כולל בעיקר מכשירים לטיפול במפרק הכתף, בברכיים, בירכיים, ובמפרקים קטנים אחרים. המכשיר המדובר לטיפול במקרים של קרע ברצועת המיניסקוס בברך מכונה Fiber Stitch. הוא פותח בשיתוף פעולה של חברת TAG Arthro הישראלית עם ענקית הפיתוחים הרפואיים הבין לאומית Arthrex שבסיסה בארה"ב. 

המכשיר ניראה כמו מעין מחט לסריגה, עם ידית אחיזה עבה ונוחה ומחט ארוכה המיועדת לחדירה אל מפרק הברך לאזור המיניסקוס הקרוע. המחט מיועדת לשימוש חד פעמי ומגיעה עם חוט רפואי שכבר מושחל בתוכה. הליך התפירה של הקרע במיניסקוס מתרחש מחתך אחד בלבד במבנה הברך. הרופא המטפל מכוון את קצת המחט לצידו האחד של הקרע במיניסקוס ובאמצעות שימוש בגלגלת המקובעת בצורה נוחה בחלקה העליון של ידית האחיזה של המכשיר, הוא מקבע בצד זה תפר ראשון ברצועת המיניסקוס. הרופא ממקם לאחר מכן את קצה המכשיר הרפואי בצידו השני של הקרע ושוב מפעיל את הגלגלת בחלקה העליון של ידית המכשיר לקיבוע התפר השני ברצועה. 

לאחר קיבוע שני התפרים, הרופא שמבצע את ההליך יכול להוציא את המכשיר. בהוצאת המכשיר נשרכים מאחוריו לולאה אחת וקצה חוט.  בשלב זה, מכשיר ההליך הוא מחוץ לברך. הרופא משחיל מחט ייעודית אל הלולאה ומושך אותה אליו. פעולה זו מהדקת את שני התפרים המעוגנים בשני קצוות הקרע במיניסקוס – ומאחים את הקרע. לאחר הידוק הלולאה יש להדק את קצה החוט המשוחרר. כעת, כל שנותר לעשות הוא לחתוך את שארית החוט. הקרע במיניסקוס מהודק היטב ויתאחה מעצמו בתוך זמן קצר.

ההליך מבוצע באלחוש מקומי בלבד ואורך לא יותר מרבע שעה. בחברה מקווים כי בעתיד ניתן יהיה לבצע את ההליך גם בהרדמה מקומית בלבד במשרדי המרפאה הפרטית של הרופא האורתופד המתמחה בפציעות ספורט, ולא רק בבתי חולים, בהליך מורכב וארוך ובהרדמה מלאה. 

ההחלמה מהירה ויעילה יותר

מייד עם החיבור בין שתי קצוות הרצועה הקרועה, רמת הכאב וההגבלה בתנועה פוחתת. מספר ימים לאחר ביצוע ההליך ניתן לחזור לעמוד על הרגל ולהניע אותה, בזהירות. הסיכויים לסיבוכים ביחס לסיכויים לסיבוכים שיאטו את מהלך ההחלמה בהליך המקובל לתיקון קרע במיניסקוס הם פחותים משמעותית, בעיקר בשל הבחירה לתכנן את המכשיר לשימוש חד פעמי בלבד, וההימנעות מכניסה ויציאה אל מבנה הברך, עם כניסה אחת בלבד במהלכה מבוצעים שני התפרים. 

על פי ניסויים ומחקרים שנערכו מטעם שתי החברות המפתחות של המכשיר, החלמה מלאה של מפרק הברך מתרחשת בממוצע בתוך כשישה שבועות. זאת, לעומת זמן החלמה ממוצע של עד שישה חודשים בהליך זעיר פולשני של ניתוח לאיחוי קרע במיניסקוס. 

העתיד של הטיפולים בקרע במיניסקוס

ההודעה על השקת ה – Fiber Stitch מבית TAG פורסמה לאחרונה (מרץ 2021), והמכשיר מיועד לשימוש אורתופדי, ועשוי לאפשר טיפול בקרע במיניסקוס גם מחוץ לכותלי בית החולים בעתיד. נכון לעכשיו, החברה מדווחת על עניין רב במכשיר מטעם מרכזים רפואיים בארץ ובעולם. אנשי מקצועי ואורטופדים מזהים כי מדובר במכשיר רפואי שלא רק חוסך זמן ומשאבים אלא גם מאפשר הליך מהיר יותר, החלמה טובה ומהירה יותר וסיכויים מופחתים משמעותית לסיבוכים. 

מפתחי המכשיר, שהם כאמור בעלי ניסיון רב בפיתוח מכשירים רפואיים כמו גם ברישום פטנטים ייחודיים, עם התמחות בפטנטים עבור מכשור רפואי למפרקים, מספרים כי החזון שלהם היה לאפשר הליך פשוט ונטול סיבוכים ככל האפשר, בעיקר בתחומי רפואת הספורט. מעבר לכאב ולהגבלה בתנועה לאחר קרע ברצועת המיניסקוס, אצל ספורטאים מדובר בחבלה משמעותית, שגורמת לפגיעות רבה יותר במבנה הברך ובדרך כלל ההחלמה המלאה ממנה היא איטית. לא תמיד קל להסתגל לשינוי ולחזור לפעילות בתום תקופת ההחלמה. התהליך מזרז הריפוי של Fiber Stitch,

המאפשר חזרה הדרכתית לפעילות גופנית כבר לאחר שישה שבועות, עשוי לנחול הצלחה גדולה בקרב ספורטאים מקצועיים, שנוטים לקרוע את רצועת המיניסקוס לעיתים ושלא יכולים לאפשר לעצמם שישה חודשים של החלמה ללא אימונים.

המידע נלקח מאתר: www.arthrex.com

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך