/
חדשנות רפואית
/
חיסון קורונה: מחקר חדש מצא כי החיסון יעיל פחות בקרב מושתלים

חיסון קורונה: מחקר חדש מצא כי החיסון יעיל פחות בקרב מושתלים

בימים האחרונים נראה שהקורונה כבר לא נמצאת בראש תשומת הלב והחיסונים אכן עשו את העבודה. לצד זאת, מחקר חדש שבוצע במסגרת מרפאת ההשתלות של בית החולים איכילוב מצא שהיעילות של חיסון הקורונה בקרב מושתלים נמוכה משמעותית לעומת האוכלוסייה הכללית.

לתיאום מיידי של בדיקת קורונה פרטית ומהירה התקשרו 072-2727336

המחקר בדק את התגובה לחיסון הקורונה בקרב מושתלי כבד וכליה באמצעות מדידה של רמות הנוגדנים המנטרלים לקורונה המתפתחים כתוצאה מהחיסון. במחקר השתתפו 136 מושתלי כליה ו-80 מושתלי כבד. לאחר קבלת החיסון, כל המשתתפים בקבוצת הביקורת פיתחו נוגדנים ברמה תקינה, ואילו המושתלים הראו כי יעילות החיסון הייתה נמוכה יותר עבורם באופן משמעותי. רק 47.5% ממושתלי הכבד פיתחו נוגדנים, ובקרב מושתלי הכליה רק 37.5% פתחו נוגדנים.

יש לקחת בחשבון כי חוסר יעילות של החיסון קשור גם לגיל, תפקוד כלייתי, וסוג התרופות נוגדות דחייה שהמטופלים קיבלו. בנוסף, נמצא שרמות הנוגדנים שפיתחו המושתלים היו נמוכות משמעותית ביחס לקבוצת הביקורת. יחד עם זאת, יש לציין שהחיסון היה בטוח ולא גרם לתופעות לוואי או אירועי דחייה כלשהם.

המחקר שבחן ממצאים אלו נערך ע"י ד"ר ליאן רבינוביץ, ד"ר איילת גרופר וד"ר הלנה קצמן ממרפאת ההשתלות והוא מעלה ממצאים חשובים עבור מושתלי האיברים, לפיהם מושתלי איברים לא יכולים לסמוך על כך שחיסון קורונה יהיה אפקטיבי עבורם בפני הדבקה בקורונה ועליהם להמשיך לשמור על כללי הזהירות. בנוסף, לא ידוע עדיין מה יעילות החיסון בהפחתת תחלואה קשה והדבקה וכמה זמן תישאר רמת הנוגדנים חיובית.

קצת על השתלות איברים בישראל

ההשתלה הראשונה בישראל הייתה השתלה של כליה שבוצעה בשנת 1964 על ידי פרופ' מוריס לוי. בשנת 1968, שנה לאחר השתלת הלב הראשונה בעולם, ביצע פרופ' מוריס לוי בבית החולים בילינסון את השתלת הלב הראשונה בישראל. למרות שההשתלה הוגדרה כהצלחה, המושתל נפטר כעבור כשבוע בשל זיהום.

מאז ועד היום, תחום ההשתלות בארץ התפתח משמעותית, וכיום ניתן לבצע בארץ כל השתלה של איבר ללא כל מגבלה. נושא תרומות האיברים וההשתלות מוסדר היטב בחקיקה ומנתון לסמכותו הבלעדית של המרכז הלאומי להשתלות במשרד הבריאות. בתי החולים בישראל מצוידים בתרופות מן השורה הראשונה המשמשות למניעת דחייה של האיברים המושתלים. המומחים בארץ, העוסקים בתחום, רכשו ידע וניסיון במרכזי ההשתלות הגדולים בעולם, ולולא המחסור באיברים – ניסיון זה היה רב עוד יותר.

מרכזי השתלת איברים בארץ

בארץ קיימים 6 מרכזי השתלת איברים במרכזים הרפואיים הבאים:

  • מרכז רפואי איכילוב ובו נערכות השתלות כבד, כליה ולבלב במבוגרים.
  • מרכז רפואי שיבא ובו נערכות השתלות כליה, ריאות ולב במבוגרים וכן השתלות לב בילדים.
  • מרכז רפואי לילדים ע"ש שניידר בשיתוף מרכז רפואי בלינסון בו נערכות השתלות לב, ריאות, כבד וכליות בילדים.
  • מרכז רפואי בלינסון ובו נערכות השתלות כבד, כליה, לבלב, לב, ריאות ומעי במבוגרים.
  • מרכז רפואי הדסה ובו נערכות השתלות כבד וכליה במבוגרים.
  • מרכז רפואי סורוקה ובו נערכות השתלות כליה במבוגרים.
  • מרכז רפואי רמב"ם ובו נערכות השתלות כליה בילדים ובמבוגרים.

תהליך תרומת איברים בישראל

כל מי שחותם על כרטיס אדי מביע את נכונותו לתרום את איבריו להשתלה לאחר מותו ומקיים בכך חובה אנושית של הצלת חיים. לאחר שמתקבלת הסכמה מבני משפחת הנפטר לתרום מאיבריו, מבצעים בבית החולים בדיקות המאשרות את תפקוד האיברים, ובהתאם לכך מתבצעת הקצאת איברים לחולים השונים. מתאמת ההשתלות הארצית פונה לרופאים האמורים לבצע את ההשתלות במטופלים כפי שנקבע, ומתאמת את מועד הניתוח. בניתוח עצמו נוטלים הרופאים את האיברים, ומאחסנים אותם בצידניות קרח עד שיגיעו לבית החולים בו יתבצע ניתוח ההשתלה.

איברים שניתן להשתיל מתורמים נפטרים הינם: לב, ריאות, כבד, לבלב, כליות ומעי. כמו כן ניתן להשתיל רקמות - קרניות, מסתמי לב, עור, גידים ועצמות. איברים שניתן ליטול מתורמים חיים הינם כליות, אונת כבד ואונת ריאה.