/
חדשנות רפואית
/
השתלת מפרק ירך בהתאמה אישית

חדשות טובות: השתלת מפרק ירך בהתאמה אישית

מפרק הירך הוא מפרק הוא מפרק כדורי שמחבר את מעלה הרגל אל עצמות האגן. הוא מאפשר תנועה של הרגל ב – 360 מעלות בזכות מבנה עדין ומוקף רקמה רכה (היא רקמת הסחוס של המפרק) והתאמה מדוייקת בין שתי העצמות המחוברות במפרק. 

במהלך השנים, כתוצאה מחבלות מקומיות או דלקות או בתהליך ניווני שמתפתח לאט, המפרק מאבד את הגמישות שלו ולעיתים אף שחיקה של רקמות החיבור גורמת לתחושת כאב בכל הנעה. במקרים כאלה, אין הרבה מה לעשות בטיפולים שמרניים. ניתן להזריק משככי כאבים ונוגדי כאב אולם אלו מסייעים לזמן קצר ואולי מאטים במעט את התפתחות הנזקים במפרק, ולא יותר מזה.

יש פתרון נוסף למי שסובלים מכאבים או שחיקה במפרק הירך. אנחנו מדברים על אחד ההליכים הכירורגיים הפופולאריים ביותר בעולם כולו, זהו ניתוח החלפת ירך. ממש לאחרונה (פברואר 2021), בוצעה בישראל החלפת הירך הראשונה שהיתה מותאמת אישית לבת 69 שכבר עברה מספר ניתוחים במפרק שלא הצליחו. מתי כדאי לשקול ניתוח החלפת מפרק הירך, ואיך החידושים בתחום ישפיעו על הצלחת הטיפול שלכם?

ניתוח החלפת מפרק ירך בהתאמה אישית

בתמונה: ניתוח החלפת מפרק ירך בהתאמה אישית שבוצע ברמב"ם. צילום: הקריה הרפואית רמב"ם.

פגיעה במפרק הירך היא לעיתים תהליך טבעי שמתרחש עם השנים

תוחלת החיים המתארכת בעולם, מפגישה אותנו עם מחלות ניווניות שהם אופייניות יותר לבני הגיל השלישי, כמו למשל דלקות מפרקים שגרוניות או ניווניות שפוגעות במפרקים וגורמות לכאבים והגבלת התנועה. יש מי שסובלים ממחלות מפרקים או מפגיעה במפרקים על רקע של טראומה, חבלה, דלקת מקומית שהסתבכה, כבר בגילאים צעירים, אולם הסיכויים לפגיעה במפרקים הולכים ועולים עם הגיל, עד כדי כך שמוערך כי מעל 40% מבני ה-65 ומעלה סובלים מהגבלה תנועתית מרמה כלשהיא כתוצאה מפגיעה ניוונית במפרקים.

פגיעה במפרקים שתוביל להגבלה בתנועה או לכאבים עשויה להתרחש בכל מפרק, והיא שכיחה במפרקי הידיים והרגליים. מפרקי הברך והירך הם פגיעים במיוחד בשל משקל הגוף שהם נושאים. פגיעה במפרק הירך, כמו גם בברך, משפיעה באופן דרמטי על שיגרת החיים ועל איכות החיים.

  1. מי שסובלים מכאבי מפרקי או מהגבלה בתנועה מתקשים ללכת, גם למרחקים קצרים
  2. הם מתקשים לעלות מדרגות
  3. לעיתים נראה קושי בקימה לעמידה מישיבה

עם הפגיעה בניידות מגיעה לעיתים פגיעה משמעותית באיכות החיים, כך שמי שסובלים מפגיעה בירך מגלים שקשה להם לתכנן טיולים בחו"ל, לבלות עם הנכדים, ועוד. 

ניתוח החלפת מפרק ירך – עולם שלם חדש של אפשרויות

מי שסובלים מכאבים והגבלה בתנועה כתוצאה מפגיעה במפרק הירך, מוזמנים לשקול היום ניתוח כירורגי של החלפת כל מבנה המפרק במבנה מפרק מלאכותי, שברוב המכריע של המקרים כאילו מזיז את הזמן אחורה ומאפשר את הגמישות שאבדה, עם טווח תנועה מלא ונטול כאבים, בזכות המפרק החדש. ניתוח החלפת מפרק ירך מתאים למי שסובלים מכאבים כרוניים ו/או הגבלה בתנועת מפרק הירך, כאשר עם החידושים שהתווספו לאחרונה לאפשרויות הניתוח, שיעורי ההצלחה הם גבוהים מאוד לצד שיעורים נמוכים של סיבוכים. 

לאחר תקופת ההחלמה, רבים ידווחו על טווח תנועה רחב ונטול כאבים, או במילים אחרות: המחלימים מהניתוח יכולים לחזור לשיגרת חיים מלאת פעילות, כולל פעילות גופנית, טיולים ארוכים, טיפוס ועלייה במדרגות, ריצה עם הנכדים או עם הכלב או סתם בשביל הכיף, ועוד ועוד. הדיווחים על השיפור באיכות החיים ובשמחת החיים של המחלימים מניתוח החלפת ירך מצביעים על כך שמדובר בניתוח משמעותי, משפר חיים, שכדאי לשקול במקרה של דלקות מפרקים או בעיות כרוניות במפרק.

  • בארה"ב לבדה, נערכים בכל שנה כ-300,000 ניתוחים להחלפת ירך
  • בבריטניה מתבצעות בכל שנה יותר מ-93,000 החלפות מפרק ירך
  • בארץ נערכים בכל שנה כ-20,000 ניתוחים להחלפת מפרקים ומתוכם כ-4,000 ניתוחים להחלפת ירך

שיעורי ההצלחה גבוהים מ -95%, ובעוד שיעורי ההצלחה והסיכויים לסיבוכים תלויים במקצועיות המסגרת הרפואית שנבחרה לביצוע ההליך, אנחנו רואים עלייה בהצלחות עם חידושים טכנולוגיים שמבטיחים התאמה טובה יותר, הליך קליני מדוייק יותר ותמיכה רפואית טובה יותר לפני ולאחר הניתוח. 

מדי שנה כמות המטופלים שעוברים ניתוחי החלפת מפרק ירך וברך גדלה יותר ויותר, אך הצלחת הניתוחים הללו גם היא נמצאת בעלייה מתמדת של תוצאות ומשפרת את חייהם של מטופלים רבים. בגרף הבא ניתן לראות את העלייה בכמות הניתוחים בקרב מטופלים בארה"ב, ניתן לראות כי ככל שהגיל עולה, כך נוצר צורך גבוה ביותר בביצוע הליך ניתוחי.

מדי שנה גדלה כמות המטופלים שעוברים ניתוחי החלפת מפרק

*מתוך אתר הרפואה של אמריקה - www.bcbs.com

החלפת ירך בהתאמה אישית בוצעה לראשונה בבית החולים רמב"ם בחיפה

בתחילת שנת 2021 ראינו חידוש מרתק בתחום הניתוחים להחלפת מפרק הירך: מערכת חכמה של ליווי לקראת הניתוח ביצעה תכנון מותאם אישית של מפרק הירך למטופל, בדיוק על פי המבנה האנטומי שלו. זוהי מסוג ההתפתחויות שקשה לא לשאול את עצמנו, מה לקח לנו כל כך הרבה זמן לחשוב עליה (אחרי הכל, ניתוחים להחלפת מפרק הירך נערכים בעולם מאז שנות השבעים של המאה הקודמת). למעשה, בעוד בניתוח החלפת מפרק ללא התאמה אישית של המפרק, נבחר בדרך כלל מפרק מבין אלה הקיימים בהתאמה שאינה מושלמת, אלא היא הטובה ביותר האפשרית. 

זה אולי המקום לציין, כי בעוד התאמה טובה היא בדרך כלל מספקת, החיבור של מפרק הירך אל המבנים המקיפים אותו משפיע באופן דרמטי על סיכויי ההצלחה של הניתוח. ברור מכאן כי התאמה מושלמת משפרת באופן משמעותי את סיכויי ההצלחה, את התאמת המפרק המלאכותי למיקומו ואת הצלחת הליך המיקום וההטמעה של המפרק בגוף. 

ההליך הראשון של מפרק בהתאמה אישית בוצע בישראל, כאמור, בפברואר 2021 והסתיים בהצלחה מסחררת. המטופלת שזכתה לקבל את המפרק סבלה, בעקבות נקע במפרק הירך לאחר חבלה בשנות ילדותה, משינויים ניווניים במפרק מגיל צעיר ועברה מספר פרוצדורות כירורגיות כולל החלפת מפרק שלא צלחה בעבר. עוד לפני סוף העשור השביעי של חייה, היא סבלה מהגבלה משמעותית בתנועה עד שלא הצליחה ללכת ללא הליכון ומכאבים בכל הזזה של עצמות המפרק. 

במחלקה האורטופדית של בית החולים רמב"ם בחיפה, מספרים הרופאים שביצעו את ההליך כי הבחירה לבצע החלפת מפרק ירך בשימוש במפרק שתוכנן ועוצב במיוחד עבור אותה המטופלת, בהתאמה אישית ובהליך קפדני של אבחון מונחי בדיקות דימות לייצור מפרק אחד ויחיד להליך, הוכחה כנכונה, כאשר לראשונה מזה עשור, המטופלת יכלה לקום על רגליה ולצעוד, אמנם בסיוע הליכון – אולם ללא כאבים. השתל נבנה בחברה גרמנית המתמחה ביצירת משתלים מותאמים אישית באגן הירך.

בהליך ניתוחי שארך מספר שעות וכלל צוות גדול בהובלתם של דר' דניאל לוין, מנהל שירות מפרקים ודר' גרייב סגן מנהל המערך האורתופדי, המשתל הושתל בהצלחה בגופה של המטופלת.

רופאי רמב"ם מבצעים החלפת מפרק ירך באמצעות משתל המותאם אישית למטופלת:

חלק מהמידע והנתונים במאמר נלקחו מארגוני הבריאות האלו: