בוטוקס - על הרעלן הכי פופולארי במכוני היופי

הוא התגלה בשנת 1895 ומאז הפך אחד הכלים הפופולאריים ביותר בתחום הרפואה האסתטית. עשרות מיליוני אמריקאים מגיעים לטיפול בבוטוקס מידי חצי שנה עד שנה, וגם את ישראל, הוא כבש בסערה. ואחרי כל אלה – מדובר ברעלן, שגורם לשיתוק עצבי. מיהו הבוטוקס, מה האפשרויות לטיפול בבוטוקס, ולמה אנחנו אוהבים אותו כל כך? הכל על החומר הכי פופולארי במכוני היופי, במדריך שלפניכם

מומחים רלוונטיים

בוטוליניום טוקסין A – הפעילות הרפואית והמקורות של הבוטוקס

בוטוקס הוא חלבון שמופק על ידי חיידק בעל אותו שם, שהתפרסם לאחר שהתגלה כי הוא יודע לחסום את הגירוי העצבי שמגיע ממערכת העצבים לשרירי קצה, או במילים אחרות, לגרום להרפיה מלאכותית של שרירים. הוא חומר שניתן להשתמש בו בהזרקות מקומיות והוא בטוח לשימוש ומאושר על ידי ה -FDA  האמריקאי ומשרד הבריאות הישראלי. 

רעלן הבוטליניום פותח לצרכים רפואיים עוד במאה ה - 19, על ידי יוסטינוס קרמר, רופא ומשורר גרמני. בשנת 1895 אמיל ואן ארמנגם, פרופסור בלגי, בודד לראשונה את החומר הפעיל. בשנות השבעים החלו להשתמש בבוטוקס בטיפול בבעיות פזילה ומיגרנות על ידי הזרקת בוטוקס לראש ולצוואר בכל כמה שבועות.

הרעלן התגלה על ידי ד"ר סקוט, רופא עיניים מסן פרנסיסקו, כיעיל מאוד בטיפול בבלפרוספזם - מחלה הגורמת להתכווצות לא נשלטת של שריר סוגר העין ולעצימה לא רצונית של העין. אנשים שחלו במחלה זו לקו בעיוורון.
ד"ר ג'ין קרוטרס, רופאת עיניים מקנדה, השתתפה בניסויים הראשונים של ד"ר סקוט והבחינה בתופעה מעניינת - הזרקת הבוטוקס לא סייעה לחולים רק לפתוח את עיניהם ולראות, אלא גם הפחיתה את הקמטים שבצידי עיניהם. ד"ר ג'ין התייעצה על כך עם בעלה, שהיה רופא עור. השניים הבינו שמדובר בגילוי חסר תקדים.

טיפולים מבוססי בוטוקס

היום, משמש הבוטוקס בטיפולים רפואיים במגוון נרחב של מצבים, בעיקר כאלה הנגרמים על ידי כיווץ יתר לא רצוני של שרירים. בין המחלות והמצבים בהם נעשה שימוש בבוטוקס, נוכל למשל למנות את אלה:

  • מיגרנות: הזרקת בוטוקס לאזור הראש ו/או הצוואר מידי כמה שבועות מסייעת להפחית את כיווץ השרירים האחראי להפחתת כמות הדם הזורמת אל אזור הראש והגורמת לכאבי מיגרנה אופייניים
  • פרקינסון: הזרקת בוטוקס מסייעת להפחית את הרעד השרירי הבלתי רצוני בהתקפי המחלה
  • כאבים בפי הטבעת: החלמה איטית ממחלות כמו טחורים ופיסורה אנלית נגרמת בחלקה בשל כיווץ לא רצוני של שרירי פי הטבעת. הרפיית השרירים באמצעות בוטוקס עשויה לזרז את ההחלמה
  • שרירים תפוסים: מי שסובלים מכאבי צוואר, שכמות, כתפיים ועורף, על רקע של שרירים תפוסים כרוניים, עשויים להיעזר בהזרקות בוטוקס להרפיית השרירים באופן קבוע
  • הפחתת הזעה: נמצא כי בוטוקס מסוג "דיספורט" יעיל להפחתת הזעת יתר בידיים

לצד השימושים הרפואיים בחומר, אין ספק שהתחום בו הבוטוקס הוא פופולארי במיוחד, הוא תחום הטיפולים האסתטיים. הזרקה מקומית של בוטוקס שמרפה את השרירים מאפשרת החלקה של קמטים, והיא נפוצה במיוחד באזור הפנים, אם כי היא בשימוש בטיפולים אסתטיים גם באזורים אחרים של הגוף. 

הבעות הפנים שלנו במשך הזמן גורמות לכיווץ שרירי הפנים. במהלך השנים, כאשר העור נהיה אלסטי פחות ומאגרי השומן התת עורי מתדלדלים, נוצרים תלמים קבועים בעור והקמטים מתעמקים.
הבוטוקס מרפה ומחליש את השריר ובכך מהווה פתרון זמני לבעיה האסתטית.

בטיפולים אסתטיים להרפיית שרירים והחלקת קמטים, הבוטוליניום מוזרק עם או בלי חומר מאלחש מספר מילימטרים מתחת לפני העור. 

מנגנון ההשפעה של הבוטוקס

הרעלן משפיע ברדיוס של עד 2 ס"מ מאזור ההזרקה. רקמת שריר שנחשפה לבוטוקס, תפסיק להגיב לגירויים עצביים, או במילים אחרות - תפסיק להתכווץ. התוצאה משפיעה על מראה חלק ומלא של העור ועל כן מקובל להזריק בוטוקס למשל לאזורים בפנים כמו צידי השפתיים וצידי העיניים, באזורים ש"סובלים" מקמטוטים וקמטים רבים. 

בטיפול של הזרקת בוטוקס, מקובל להזריק כמות קטנה של החומר באזורי ההשפעה, כאשר בדרך כלל מבוצעות מספר זריקות במרחק של 3-4 ס"מ זו מזו, להשפעה אחידה ולמראה אסתטי. 
הרעלן חודר אל השריר הקרוב לשכבה העליונה של העור, ומבטל את היכולת שלו להתכווץ. השינוי נראה לעין כבר לאחר שלושה ימים, והוא הולך ומתגבר עד היום החמישי. לאחר שבועיים תראה לעין התוצאה הסופית.

במרבית המקרים, הבוטוקס משפיע לטווח של 3-6 חודשים, כאשר עם תום תקופת ההשפעה הרעלן מתפוגג מרקמת השריר והשריר חוזר להתכווץ כבעבר. בהשפעה ארוכת טווח, אנחנו רואים ניוון איטי של שרירים אליהם מוזרק בוטוקס באופן קבוע, מה שאומר שהמרווחים בין טיפול לטיפול עשויים לעלות. 

סיבוכים אפשריים בטיפולי בוטוקס – איך תדעו שאתם בידיים טובות?

גוף נרחב של מחקרים מראה כי ברוב המכריע של המקרים, טיפול באמצעות בוטוקס אינו מסוכן לגוף והוא לחלוטין בר חלוף. זאת, מכיוון שכמות הרעלן המוזרקת לגוף היא מזערית, ומאחר והוא מוזרק לעומק של מספר מילימטרים בלבד, הרעלן לא חודר למערכת הלימפה והדם. החומר נשאר באזור השריר לו יועד ואינו מתפזר הלאה.

ביחד עם זאת, בטיפולים חוזרים נמצא כי ייתכן שלבוטוקס יהיו סיבוכים אפשריים. הסיכויי לסיבוכים תלויים בעיקר באיכות החומר שבו נעשה שימוש (מה שמעלה את חשיבות נושא הבחירה במסגרת טיפולית מקצועית שעושה שימוש בחומרים מאושרים בלבד) ובתדירות ההזרקות. הנה כמה מהסיבוכים המתרחשים בשיעורים נמוכים בשימוש בבוטוקס:

  • מייד לאחר הטיפול עלולים להופיע שטפי דם, אדמומיות או נפיחות. אלו הן תופעות שחולפות ביום-יומיים שלאחר ההזרקה והן אינן יוצאות דופן. במקרים נדירים הנפיחות או שטפי הדם נראים למשך שבוע ויותר לאחר ההזרקה, וזו הסיבה להמלצה לבצע טיפולי בוטוקס לפחות שבוע לפני אירוע או תאריך יעד למראה הסופי לאחר ההזרקה. 
  • בוטוקס עלול לגרום להרפיית יתר של שרירים, כמו למשל לצניחת עפעפיים או חוסר סימטריה. תופעות אלה נובעות מהזרקת בוטוקס במיקומים שגויים ועל כן חשוב להבטיח טיפול שיבוצע רק על ידי אנשי מקצוע מנוסים. 
  • ייתכנו תופעות לוואי שנובעות מרגישות לחומר, כמו פזילה. במקרים המתועדים של התפתחות סיבוך זה הוא חלף מעצמו בתוך עד שבועיים. 
  • עד 10% מכלל האוכלוסייה מפתחת נוגדנים לבוטוקס ועל כן השפעתו אינה חלה על אוכלוסיה זו. מי שפיתחו נוגדנים לבוטוקס ימשיכו לחוש כיווץ של השרירים, ממש כרגיל, כמו גם לא יהנו מההשפעה המחליקה והממלאת של החומר.

כמה עולה טיפול בבוטוקס?

טיפול בבוטוקס הוא כאמור טיפול זמני שיש לחזור עליו אחת לחצי שנה בדרך כלל. במהלך הטיפול מבוצע שימוש בכמויות משתנות של מזרקי בוטוקס, בממוצע 2-3 מזרקים לאזור. עלות מזרק אחד של החומר נעה בין 800 ל – 1,500 ₪. 

איך בוחרים מסגרת מקצועית לטיפול בבוטוקס?

כפי שהודגש לאורך המאמר, בתחום הטיפולים האסתטיים הבחירה בצוות מקצועי ומנוסה, שמקפיד על שימוש בחומרים באיכות גבוהה ועל מיקומים מדוייקים בהזרקות, הוא זה שיבטיח תוצאות אופטימאליות ללא סיבוכים לאחר הזרקת בוטוקס בטיפולים אסתטיים. מכיוון שלא רק צוותים רפואיים מציעים טיפולים אסתטיים בהזרקת בוטוקס וייתכן שהידע או הניסיון של המטפלים שתבחרו אינם רחבים די הצורך. על כן חשוב לברר, לשאול, להתייעץ ולבחור מרפאה או מסגרת טיפולית מנוסה לביצוע הזרקות בוטוקס, על מנת להפחית משמעותית את הסיכויים לא-סימטריה בטיפול, להזרקות של חומרים מאיכות פחותה, להזרקת החומרים במיקומים לא מדוייקים, ולסיבוכים נוספים.

  • האם טיפול בוטוקס הוא כואב? חלק מהמטפלים בבוטוקס כוללים גם חומרים מאלחשים מקומיים ויש מי שמשתמשים בקירור או באלחוש באמצעות משחות לפני הזריקה. גם בלי שימוש בחומרים מאלחשים, רמת הכאב בהזרקת הבוטוקס היא זניחה מכיוון שההזרקה מבוצעת לעומק של מילימטרים ספורים מתחת לפני העור.
  • בתוך כמה זמן רואים תוצאות אחרי טיפול בבוטוקס? בין אם הטיפול בבוטוקס הוא מסיבות אסתטיות בלבד או בין אם הוא מבוצע לצרכים רפואיים, ההשפעה ניכרת לאחר 48 שעות כשהיא מגיעה לשיאה בתוך כעשרה ימים. היא נמשכת, כאמור, בין שלושה לשישה חודשים ולאחריה ניתן לעבור עוד טיפול.
  • מה המיקומים הפופולאריים להזרקת בוטוקס בטיפולים אסתטיים? בטיפולים אסתטיים בבוטוקס, המיקומים הפופולאריים הם אזורי הפנים שבהם מופיעים קמטי הבעה: "קמטי מניפה" בצידי שתי העיניים, אזור המצח והגבות, ומסביב לפה. הזרקת בוטוקס לשפתיים מאפשרת מראה מלא וחושני יותר. 
  • כל כמה זמן מומלץ להזריק בוטוקס? בעולם ישנם מחקרים שמצביעים על תכיפות עולה של תופעות לוואי (כמו שינויים נפשיים ודיכאון) אצל מי שמטופלות בבוטוקס באופן קבוע למשך שנים רבות. על כן נמליץ לדחות לפרקי הזמן המרוחקים ביותר האפשריים את הטיפולים הקבועים בבוטוקס. בעוד ההמלצה היא לבצע טיפולי בוטוקס להחלקת קמטים בפנים אחת לחצי שנה, נמליץ על חזרה על הטיפול בכל 6-12 חודשים, לאחר שתוצאות הטיפול הקודם כבר לא ניכרות כלל.
  • האם אפשר להשתמש בבוטוקס גם ללא הזרקה? הרעלן מוסף היום לסדרות שונות של קרמים טיפוליים למילוי קמטים, שניתן להשתמש בהם בבית, ללא התערבות פולשנית וללא ביקור במסגרת טיפולית כלשהיא. ברור שהקרמים הם בעלי השפעה פחותה ביחס להזרקת בוטוקס, והם מתאימים יותר לטיפול בקמטוטים עדינים.