/
טיפים רפואיים
/
דלקת במפרק הלסת

דלקת במפרק הלסת – למה זה קורה ואיך מטפלים?

דלקת במפרק הלסת, או תסמונת מפרק הלסת, נגרמת כשרקמות הסחוס של מפרקי הלסת, בצידי הפה, נשחקים. התוצאה היא כאבים במפרק הלסת, קושי ללעוס, לעיתים צליל חריקה מעיק בתנועת מפרקי הלסת ואף עיוות של מראה הפנים כאשר שמירה על מנח הלסת בזווית מסויימת מקל על הכאבים. דלקת במפרק הלסת עשויה לחלוף מעצמה, כשהיא נובעת מגורמים אירעיים כמו זיהום חיידקי או אחר – אבל כשמדובר בשחיקה של הסחוס, חשוב לטפל בדלקת בהקדם – על מנת למנוע החמרה ולהקל על הכאבים והקושי התפקודי האופייני שנוצר בעקבות הדלקת. 

דלקת במפרק הלסת – למה זה קורה?

מה שמאפשר את תנועת השלד שלנו הם המפרקים: מפגשים של מבנים גרמיים שאין להם גמישות, שעטופים בחומר רך ומסכך המכונה סחוס. הסחוס תפקידו לשמן ולרכך את אזורי המפרקים והמפגש בין שתי העצמות, להגן על קצוות העצמות מפני שחיקה ולאפשר תנועה חלקה ונטולת כאב. עם השנים באופן טבעי מתמעטת כמות הסחוס במפרקים מה שעלול לגרום לקושי בתנועתיות כמו גם לכאבים במפרקים השונים של הגוף, כמו הברכיים, האגן, וגם הלסת. דלקת במפרק הלסת עלולה להיגרם לא רק משחיקה טבעית של הסחוס אלא גם בעקבות:

  • חבלה, פציעה או טראומה באזור הלסת
  • מחלות כמו גאוט, דלקות מפרקים שגרוניות ואחרות
  • עומסים מתמשכים על מפרק הלסת (כמו סגירת הלסתות בחוזקה במצבים של מתח מתמשך)
  • פגיעה בשרירים המייצבים באזור הלסת

איך מאבחנים ואיך מטפלים בדלקת במפרק הלסת?

האבחון של דלקת במפרק הלסת מתחיל כמובן בסיפור הקליני של המטופל. בדרך כלל יכלול הסיפור תמונה של כאבים מתמשכים וקושי להניע את הלסת, קושי בלעיסה או אפילו בדיבור, כאבי ראש או כאבי אוזניים, ולעיתים אף מנחים לא מאוזנים של הלסת כתוצאה מהכאב והשחיקה. לאחר ההתרשמות הקלינית יבוצעו לרוב צילום רנטגן או צילום CT כדי לאתר שינויים במבנה הסחוס או בדיקת MRI שתסייע באיתור שינויים בדיסקים המפרקיים במפרק הלסת.

הטיפול בדלקת במפרק הלסת יכלול בדרך כלל נוגדי דלקת ומשככי כאבים. בחלק מן המקרים מבוצעת הזרקה מקומית של חומרים מחלישי מתח שריר לאזור המפרק, כמו בוטוליניום, או בשמו העממי: בוטוקס.

ייתכן שימוש במגני מנשך שיסייעו לשמור את הלסת במקום הנכון עבורה וימנעו עיוותים או כאבים בלסתות. במקרים של דלקת זיהומית במפרק הלסת ניתן לבצע ניקור מקומי והוצאת פסולת הדלקת וחומרי הזיהום, תהליך שיביא לשיפור מהיר בכאב ובגמישות המפרק.

דלקת במפרק הלסת ואורח חיים

חשוב לדעת כי מתח משפיע באופן דרמטי הן על ההיווצרות והן על ההתפתחות של דלקת במפרק הלסת. יש מי שבהתמודדותם עם המתח הנוצר בחיים נוטים לסגור בחוזקה את מפרקי הלסת ולגרום להיחלשות המבנים המפרקיים, השרירים והרצועות במפרק. לאורך זמן, עלול הרגם זה להזיק למבנה המפרק. על כן, בין השינויים באורח חיים המקדמים מפרקי לסת תקינים – כדאי לשמור על רמות בריאות של מתח ולהימנע מחריקת שיניים, נעילת הלסת והפעלת לחץ מתמשך על מפרק הלסת – בערות כמו גם במהלך השינה.

מי שסובלים מדלקת במפרק הלסת עשויים למצוא עוד שינויים כיעילים להפחתת הכאבים ולשמירה על מפרק לסת בריא:

  • העדיפו מזונות רכים והימנעו ממזונות קשים במיוחד כמו גזר שלם
  • העדיפו לאכול מזון חתוך לחתיכות קטנות
  • הימנעו ממוצרי מזון דביקים כמו מסטיקים וסוכריות
  • הימנעו מלעיסת מה שהוא לא מזון, כמו למשל קצוות של כלי כתיבה
  • הימנעו מפעירת הפה באופן שמאמץ את שרירי הלסת (אפילו במהלך פיהוק)

במהלך כאבים במפרק הלסת, ניתן להשתמש ברטיות חמות באזור הכואב, לבצע מתיחות קלות ועיסוי מקומי, ולהשתמש בכלים להרגעה במקרה של מתח נפשי המתלווה לכאבים. גם בהיבטים אלה, ליווי מקצועי יאפשר השפעה ממוקדת, מהירה ומשמעותית יותר.