/
/
חומר ניגוד ct

חומר ניגוד ct: מה צריך לדעת על הבדיקה

בחלק מבדיקות ה-CT, טומוגרפיה ממוחשבת, ניתן חומר ניגוד שתכליתו לשפר את איכות הבדיקה ולהדגיש את ממצאיה. חומר הניגוד צובע את האיברים הפנימיים, מדגים את כלי הדם באופן מיטבי ומאפשר להבחין בין רקמות חולות לרקמות בריאות. חומר הניגוד העיקרי המשמש בבדיקות מסוג זה הוא יוד, הניתן למטופל בכמה דרכים. 

יש לכם שאלה? להתייעצות וקביעת תור מהיר לבדיקת CT - התקשרו עכשיו: 072-3312200 

מומחים רלוונטיים

מתן יוד בשתייה 

שימוש בשיטה זו של מתן חומר ניגוד נפוץ בעיקר בבדיקת CT של אזור האגן והבטן. היתרון בשימוש בשיטה זו הוא שחומר הניגוד מציע הדגמה מיטבית של המעי הדק והמעי הגס, וכן של הקיבה.  את היוד בשתייה צורכים בהדרגה במשך כשעתיים, בשתיית ארבע כוסות של חצי ליטר כל אחת. חשוב להקפיד על שתייה של כל כוס מדי חצי שעה, בכמות שווה, כדי להבטיח פיזור של החומר וצביעה אחידה של האיברים המודגמים. את חומר הניגוד בשתייה אפשר לצרוך עם תרכיז ממותק או ללא הממתיק. אם הנבדק אלרגי ליוד יוכל לקבל חומר ניגוד המבוסס על בריום.

מתן יוד בזריקה

בשיטה זו החומר מוזרק לתוך הווריד. ישנם שני סוגי חומרי ניגוד המשמשים להזרקה: חומרי ניגוד יוניים, וחומרי ניגוד שאינם יוניים. הסטטיסטיקה מלמדת כי שכיחוּת תופעות הלוואי המופיעות לאחר הזרקת חומרי ניגוד יוניים גבוהה יותר משיעור תופעות הלוואי שעשויות להופיע לאחר הזרקת חומר ניגוד שאינו יוני. חרף האמור, הפרוטוקול הרפואי המקובל בישראל ובארצות הברית מנחה על מתן חומר ניגוד יוני, להוציא במקרים חריגים. חומר הניגוד מוזרק לווריד ביד דרך עירוי (ונפלון), על ידי רופא מזריק המנוסה בהחדרת עירויים. 

היוד שמוזרק צובע את האיברים המודגמים באופן שמבליט את הממצאים, ומשפר בכך באופן משמעותי את איכות הבדיקה. מתן יוד בדרך של הזרקה מומלץ בעיקר כאשר מדובר בחשד למחלה ממאירה או במעקב אחרי מחלה כזו. 

טרם ביצוע בדיקת CT חשוב להציג את תוצאות בדיקת תפקודי הכליות האחרונה שביצע המטופל, וכן לשטוח בפני הרופא רגישויות ומחלות רקע מהן סובל המטופל כגון סוכרת, מחלת כליות, מחלת לב, אלרגיות לתרופות מסוימות, ובפרט ליוד. 
מי שסובל מאלרגיה חזקה ליוד לא יקבל יוד בהזרקה. לסובלים מאלרגיה קלה ליוד יישקל מתן יוד בשתייה, לאחר התייעצות עם רדיולוג, ומומלץ על ביצוע הבדיקה בבית חולים לאחר הכנה ומתן תרופות מתאימות.

תופעות לוואי שעשויות להתעורר לאחר ההזרקה

במרבית המקרים לא צפויות תופעות לוואי, אולם אצל חלק מהנבדקים עשויה להתעורר תגובת רגישוּת ליוד. לכן, הנבדקים נשארים להשגחה בת כחצי שעה לאחר ביצוע בדיקת ה-CT, כדי לוודא שאינם מפתחים תופעות לוואי. לעיתים קרובות הזרקת חומר הניגוד היודי מלווה בטעם מריר בפה ובתחושה של חום. אלה הן תופעות שכיחוֹת העוברות מאליהן. אם מתפתחת תופעת לוואי מאוחרת, מה שקורה לעיתים נדירות, יש לפנות לרופא המטפל או לגשת לבית החולים. 

לאחר הבדיקה 


אם חומר הניגוד ניתן בדרך של הזרקת יוד, יש להרבות בשתייה לאחר ביצוע הבדיקה. הנוזלים מסייעים להגברת פינוי חומר הניגוד מהגוף. לאחר הבדיקה, תמונות ה-CT מועברות לפיענוח על ידי רדיולוג. 

מידע חשוב לסוכרתיים

חולי סוכרת אשר נוטלים את התרופה מטפורמין (גלוקופאג) ומטופלים בהזרקת חומר ניגוד יודי מתבקשים להימנע מנטילת התרופה נגד סוכרת במשך 48 שעות לאחר ביצוע הבדיקה. קיימת סכנה של אי ספיקת כליות חמוּרה לאחר הזרקת היוד, המובילה להצטברות המטפורמין, ובעקבות כך להתפחות חַמֶּצֶת קשה של הדם שעשויה אף להוביל למוות. בזמן ההפסקה בנטילת המטפורמין יש להיוועץ ברופא המטפל לגבי טיפול תרופתי חליפי ודיאטה מתאימה כדי לשמור על רמה מאוזנת של סוכר בדם. 

להתייעצות וקביעת תור מהיר לבדיקת CT - התקשרו עכשיו: 072-3312200 

שדה חובה
יש להזין מייל תקין
יש להזין טלפון תקין
שדה חובה

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך

שדה חובה
יש להזין טלפון תקין

לחוצים בזמן? לקביעת תור מהיר לבדיקת C.T

התקשרו 073-7821621

שדה חובה
יש להזין טלפון תקין