/
/
צלקות בפנים

צלקות בפנים: איך מעלימים אותן

הפנים, מחינה ויזואלית, הם מבחינות רבות "כרטיס הביקור" שלנו, ומראה הפנים מגלה הרבה אודותינו. אומרים שהעיניים הן הראי לנפש, אולם מערך הפנים כולו משפיע באופן דרמטי על הדימוי והביטחון העצמי, על החיברות וחיי החברה, ואפילו על שמחת החיים.

צלקות בפנים נגרמות מסיבות רבות, הנפוצה שבהן היא פצעי בגרות (אקנה) שטופלו שלא כהלכה, וסיבות נוספות הן חבלות ופציעות, כוויות, ניתוחים, ואחרים. חשוב לדעת, שבמקרים רבים ניתן לשקול הליכים להעלמת צלקות, כירורגיים או אחרים, וגם כאשר העלמת צלקות היא בלתי אפשרית – ניתן לטשטש צלקות בפנים במידה רבה. על העלמת צלקות בפנים – לפניכם. 

מומחים רלוונטיים

ממה נגרמת צלקת?

צלקות הן סיבוך של תהליך הריפוי הטבעי של הגוף, במהלכו מראה השכבות העליונות של העור משתבש. יש סוגים שונים של צלקות בפנים, כמו למשל צלקות מורמות (היפרטרופיות) או צלקות שגדלות מעבר לגבולות הפצעים ונוטות להופיע בצבעים כהים ביחס לצבע העור (צלקות קלואידיות), והן נוטות להופיע בשכיחות גבוהה יותר אצל בעלי גוון עור כהה. ביחס לפגעים האסתטיים, צלקות בפנים מקושרות בקשר הדוק לפגיעה בדימוי העצמי ובאיכות החיים, ומכאן החשיבות לתהליך העלמת צלקות. 

שני השלבים של היווצרות צלקת

בצלקות בפנים הנוצרת על רקע של פצעי אקנה, ובתהליך ההיווצרות של הצלקות ככלל, ניתן להבחין בשני שלבים שונים להתפתחות הצלקת: השלב הראשוני, במהלכו הצלקת מתפתחת, צבעה עדיין לא התקבע (או שהיא נוטה לצבע ורדרד יותר) והיא מגיבה בדרך כלל ביעילות גבוהה לטיפול העלמת צלקות; והשלב השני, לאחר התפתחות הצלקת, כאשר היא מתקבעת. צבעה הופך לבן או חום, והיא בדרך כלל מורכבת יותר להעלמה. 

הטיפולים השונים להעלמת צלקות

מגוון הטיפולים המוצע בשוק להעלמת צלקות הוא רב, וישנו מגוון גדול של טיפולים כירורגיים וטיפולים שאינם פולשניים להעלמה או טשטוש של צלקות. בין הטיפולים השכיחים להעלמת צלקות ניתן למנות:

  • טיפולי קריותרפיה: טיפולים בטמפרטורה נמוכה להקפאת הצלקת, הגורמים לנשירת שכבת העור הבולטת. מתאים במיוחד עבור צלקות היפרטרופיות המוגבהות מן העור.
  • העלמת צלקות בטכנולוגיית לייזר: טיפולים בלייזר מעודדים את התחדשות העור, משפרים את ייצור סיבי הקולגן המאפשרים מתיחה של העור ומראה צעיר יותר שלו, ומסייעים בהעלמה של צלקות כמו גם קמטים וקמטוטים. חשוב לדעת שיש סוגים שונים של טיפולי לייזר להעלמת צלקות. כשאתם בוחרים את טיפול הלייזר המתאים לכם, חשוב להיוועץ באיש מקצוע מטעם המרפאה ולהבין את היתרונות והמגבלות של כל טיפול לייזר מוצע, כולל מחירים, מספר טיפולים מומלץ בכל סבב, אחריות, סיכונים, וכדומה.
  • הזרקה מקומית של חומרים שמעודדים יצירת סיבי קולגן: לעיתים ניתן לטשטש או אפילו להעלים צלקות בהזרקה מקומית של חומרים המעודדים ייצור של סיבי קולגן, או דווקא חומרים שמדכאי יצירה של סיבי קולגן בצלקות המתאפיינות בייצור מוגבר של תאי עור (כמו למשל חומרים המכילים סטרואידים). 
  • טיפולים נוספים להעלמה או טשטוש של צלקות עשויים להיות חבישות לחץ, תכשירים קוסמטיים המכילים סיליקון, ואחרים.

כמה עולה טיפול העלמת צלקות?

מסגרות רפואיות ופרא רפואיות שונות מציעות טיפולים שונים להעלמת צלקות, חלק מהטיפולים הללו ממומנים בחלקם על ידי קופות החולים ומגוון ביטוחי הבריאות הפרטיים, וחלקם לא. העלות הממוצעת לטיפולי לייזר או טיפולים מבוססי קריותרפיה להעלמת צלקות נעה בדרך כלל 1,500-2,800 ₪, העלמת צלקות בניתוח הוא הליך יקר ומורכב יותר, שמומלץ במקרים של צלקות בולטות או "סרבניות" במיוחד.

כאמור, בחירת סוג הטיפול להעלמת הצלקות היא קריטית להצלחת הטיפול, שכן לסוגים שונים של צלקות ומאפייני עור שונים מתאימים בדרך כלל טיפולים שונים להעלמת צלקות. בהתאמה טובה של סוג הטיפול למאפייני המטופל, גם במקרה של אפשרות מוגבלת להעלים לחלוטין את הצלקת, ניתן לטשטש באופן משמעותי את הצלקת לאחר מספר קבוע מראש של טיפולים.

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך