/
/
חיסון קורונה

חיסון קורונה - כל מה שצריך לדעת

פחות משנה מאז פרוץ מגיפת וירוס הקורונה, החודש (דצמבר 2020) צפויה בריטניה להתחיל במבצע רחב היקף של חיסוני קורונה לאוכלוסיה. ישראל לא הרחק מאחור – בימים הקרובים צפוי להגיע ארצה המשלוח הראשון של חיסוני קורונה (מבית פייזר), ובו צפויים להתחסן צוותי הרפואה והבריאות וצוותי החירום בארץ (סה"כ 3,500 איש). בשלב השני יתחסנו בני 65 ומעלה ומי שנמצאים בקבוצות סיכון לפתח תסמינים קשים של המחלה. לאחר שלב זה שלב החיסונים, הצפוי לארוך כחודשיים, יוצע החיסון לכלל האוכלוסייה. 

האם חיסון קורונה הוא בטוח?

בעוד אזרחי כל העולם סופרים את הדקות להגעת החיסונים נגד וירוס הקורונה, עוד ועוד שואלים את השאלה: האם חיסון קורונה הוא בטוח לשימוש, לאור התהליכים הזריזים של אישור ה-FDA לחיסון במתכונת חירום? חיסון הקורונה שכבר נרכז בישראל (גם זה מבית פייזר וגם זה מבית מודרנה) אינו מכיל וירוס קורונה מומת או מוחלש. מדובר בחיסון בטכנולוגיה חדשה המכונה mRNA או RNA שליח. החיסון ניתן באופן תת עורי, בזריקה לשריר, ומכיל חומרים שמורים לשריר לייצר מעטפת חלבון ריקה שהיא זהה לזו של וירוס הקורונה. בתגובה לנוכחות אותן מעטפות חלבון ריקות, מייצרת מערכת החיסון נוגדנים לוירוס הקורונה, נוגדנים אלו נשמרים בזיכרון מערכת החיסון ומשמשים להרחקת הנגיפים במקרה של חשיפת אמת לוירוס הקורונה. 

בעוד בעולם עדיין לא שווקו חיסונים בטכנולוגיה זו, הטכנולוגיה נחקרת בחברות החיסונים בעשור האחרון באינטנסיביות והוכחה כמוצלחת. בנוסף לשימוש בטכנולוגיה חדשה, חשוב לזכור כי החיסונים עצמם לנגיף הקורונה נבדקו בתהליך מואץ על פני שישה חודשים בלבד. ביחד עם זאת, בשל קוצר הזמן נבדקו החיסונים על כמויות גדולות של מטופלים, ויעילותם נוכחה כגבוהה (לפחות בטווח הבדיקה).

לתיאום מיידי של בדיקת קורונה פרטית ומהירה התקשרו 072-2727336 

מי לא יתחסן?

בשל אותו קוצר זמן, לא נבדקו החיסונים לוירוס הקורונה על נשים בהריון ועל ילדים מתחת לגיל 18, ועל כן, עד שיושלמו הניסויים על אוכלוסיה זו, סביר שנשים בהריון, ילדים ונוער מתחת לגיל 18, לא יוזמנו להתחסן. במקרה של ילדים ונוער, חשוב לזכור כי שיעור בני הגילאים האלה המפתחים תסמינים הוא נמוך עד אפילו זניח – אולם הם משמשים נשאים של המחלה ועל כן יומלץ להמשיך ולשמור על ריחוק ואמצעי הגנה נוספים במפגשים בין ילדים ונערים שאינם מחוסנים לבין אנשים בקבוצות סיכון שאינם מחוסנים. 

אצל נשים בהריון המצב קצת שונה, מפני שתסמיני הקורונה גם אצל נשים בהריון וגם על עוברים עשויים להיות חריפים. על כן, נשים בהריון שאינן מקבלות את החיסון בשלב זה, מתבקשות להמשיך ולשמור על כל אמצעי הזהירות וההגנה מפני וירוס הקורונה באדיקות. עוד קבוצה ששווה לדבר עליה באוכלוסיה היא קבוצת מי שחלו בוירוס הקורונה והחלימו. ככל הניראה בשלב זה, מי שחלה בקורונה ובדיקת קורונה אחרונה שביצע גילתה החלמה מלאה מהנגיף, לא יצטרך לקבל את החיסון בשנה הקרובה. בשלב זה לא ידוע האם מי שחלה בוירוס הקורונה והחלים ממנו יכול לחלות שוב. ייתכן שה"פטור" מחיסון קורונה למחלימים יהיה פטור שנתי, כלומר זמני בלבד.

מתי חוזרים לשיגרה?

בישראל נערכות בכל יום בין 100,000 ל – 200,000 בדיקות קורונה, למי שנמצאים בבידוד, למי שפיתחו תסמיני מחלה, למי שנחשפו לחולה מאומת ולמי שמעוניינים לטוס לחו"ל. בדיקת קורונה מבטיחה ברמה גבוהה של וודאות כי בעת נטילת הבדיקה המטופל נמצא בריא אולם כמובן שאין בכוחה לנבא מה יקרה מייד לאחר נטילת הבדיקה ועל כן, גם מי שעוברים בדיקת קורונה אינם יכולים לדעת שהם בריאים או שהם לא מהווים חוליה ב"שרשרת ההדבקה" של הנגיף, אפילו יום או יומיים לאחר ביצוע בדיקת קורונה. 

בעולם מדברים על חיסון עדר שיתרחש לאחר שכ – 90% מהאוכלוסייה יחוסנו נגד הנגיף, אם בחיסון טבעי, אם לאחר שחלו במחלה או אם לאחר קבלת חיסון קורונה. ניראה שיעבור זמן רב עד שנגיע ליעד זה, זאת – עוד לפני שהעלנו תרחישים של הסתגלות הוירוס לחיסונים או שינויים גנטיים שהוירוס עשוי לעבור, ממש כמו נגיפי השפעת המשתנים מידי שנה (ועל כן בכל שנה חיסוני שפעת הם שונים, בהתאם לסוג הנגיפים הצפויים באותה שנה). בשורה התחתונה, אנחנו צפויים להמשיך לשמור על ריחוק חברתי, למידה בקפסולות, שימוש במסכות פנים ואפילו בדיקות קורונה לאלה שעוד לא קיבלו את חיסון הקורונה, לפחות בשנה הקרובה. 
 

שדה חובה
יש להזין מייל תקין
יש להזין טלפון תקין
שדה חובה

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך

שדה חובה
יש להזין טלפון תקין

התקשרו לתיאום בדיקת קורונה באזור מגוריכם

התקשרו 072-2727336

שדה חובה
יש להזין טלפון תקין