/
טיפים רפואיים
/
הלוקס ולגוס

בוהן קלובה, הלוקס ולגוס – גורמים, מניעה, אבחון, וטיפול

בוהן קלובה היא מצב בו הבוהן הגדולה בכף הרגל נוטה פנימה לכיוון שאר הבהונות, לעיתים אף "מטפסת" ועולה על הבוהן שסמוכה לה או דווקא נדחקת מתחתיה. בדרך כלל התופעה מחמירה עם הזמן וגורמת עיוות של מפרק הבוהן הגדולה והיווצרות בליטת עצם המרחיבה את משטח כף הרגל. שמה המדעי של בוהן קלובה הוא "הלוקס ולגוס" (Hallux valgus), זאת משום שהבוהן הגדולה מכונה בלטינית "הלוקס" והמונח "ולגוס" מתאר סטייה של איבר גוף הצידה. מעניין לדעת שהמילה "קלובה" משמשת בעברית במקום המילה "צלובה" ממנה נוטים להימנע בשל הקונוטציה לישו הנוצרי שנצלב

בוהן קלובה גורמת למנח לא תקין של הרגל בעת הליכה, דבר העלול לגרום להתפתחות כאבים בהליכה ובעמידה, כמו גם לשחיקה ונזק למפרק הברך והירך. בנוסף ישנה פגיעה אסטתית במראה כף הרגל וקושי למצוא נעליים מתאימות ונוחות. בוהן קלובה יכולה להופיע באחת מן הרגליים או בשתיהן

מהי בוהן קלובה ועד כמה נפוצה הבעיה?

בוהן קלובה היא עיוות בכף הרגל בו הבוהן הגדולה מפתחת נטייה פנימה, אל עבר הבוהן שלידה. שמה המדעי של התופעה הוא "הלוקס ולגוס", שפירושו בלטינית בוהן עקומה או בוהן נוטה, שם נפוץ נוסף באנגלית הוא Bunion. ברוב המקרים מדובר בתהליך הדרגתי המתחיל בסטייה קלה של הבוהן הגדולה פנימה, סטייה אשר הולכת וגוברת ככל שחולף הזמן. בתחילת הדרך הפגיעה היא אסטטית בעיקרה, בהמשך מתפתחת בליטת עצם כלפי חוץ בבסיס הבוהן הגדולה שנוטה פנימה.

בליטה כזו מקשה על מציאת נעליים מתאימות ועשויה להפוך רגישה וכואבת בשל לחץ וחיכוך. עשויות לחלוף שנים עד שהמצב הופך חמור מספיק כדי לגרום פגיעה משמעותית באיכות החיים בדמות כאבים בהליכה ובעמידה ונזק למפרקים ברגל בעקבות מנח לא תקין של כף הרגל. בוהן קלובה היא העיוות הנפוץ ביותר בכף הרגל והיא קיימת בדרגה כזו או אחרת אצל כ- 2 אחוז מן האוכלוסייה הבוגרת בעולם המערבי. נשים סובלות מבוהן קלובה יותר מגברים, ביחס של שמונה נשים לכל גבר אחד. 

הגורמים לבוהן קלובה

בעבר מקובל היה לחשוב שבוהן קלובה נגרמת משימוש בנעליים היוצרות לחץ על הבוהן הגדולה ומעקמות אותה כלפי פנים. כיום כבר ידוע שרוב מי שסובלים מן הבעיה הם בעלי נטייה גנטית להתפתחות בוהן קלובה. שימוש בנעליים לא מתאימות, במיוחד נעלי נשים בעלות עקב גבוה ודק מאחור וגזרה צרה מלפנים, עלול להחמיר את הבעיה ולגרום לסטייה של הבוהן הגדולה להחמיר במהירות רבה יחסית. העובדה שנשים הן המשתמשות בנעליים מן הסוג התורם להתפתחות בוהן קלובה היא הסיבה שהתופעה נפוצה יותר בקרבן. 

הדרכים בהן בוהן קלובה פוגעת באיכות החיים

במקרים קלים (בין אם יישארו כך או יחמירו בעתיד) בוהן קלובה אינה פוגעת משמעותית באיכות החיים. מראה כף הרגל עשוי להיתפס כפחות אסטטי וייתכן חוסר נוחות בעת נעילת נעליים בגזרה צרה. ככל שהסטייה של הבוהן כלפי פנים גדלה, וככל שמתפתחת בליטת עצם החוצה בראש עצם המסרק, כך הקשיים להם גורמת בוהן קלובה הופכים משמעותיים יותר. כאבים, קושי למצוא נעליים נוחות מספיק, נזק למפרק הברך או הירך בגלל מנח לא תקין של כף הרגל בעת הליכה, כל אלה עשויים להיות מנת חלקם של מי שסובלים מבוהן קלובה. 

האם ניתן למנוע התפתחות בוהן קלובה?

ישנם מי שנולדים עם בוהן שסוטה מעט פנימה ואצל אחרים סטייה כזו מתפתחת מעצמה בגיל מאוחר יותר. אצל מי שיש להם נטייה גנטית לסבול מבוהן קלובה לא ניתן למנוע לחלוטין את התופעה. הימנעות משימוש בנעליים המפעילות לחץ פנימה על הבוהן הגדולה יכולה להאט את קצב החמרת הבעיה. 

שיטות טיפול בבוהן קלובה

בוהן קלובה מדרגת חומרה נמוכה גורמת לפגיעה אסתטית, קושי למצוא נעליים נוחות ולעיתים גם לכאבים בשל חיכוך ולחץ על הבליטה המתפתחת בבסיס הבוהן הנוטה. כל עוד מדובר בסימפטומים כגון אלה ניתן להתמודד עם הלוקס ולגוס באמצעות אביזרים כגון מפריד סיליקון החוצץ בין הבוהן הגדולה לזו שלידה, סד לילה לעיכוב החמרה, מדרסים, נעליים מיוחדות ועוד. מומלץ להיוועץ עם אורתופד ולפעול לפי הנחיותיו.  

כאשר אמצעים כגון אלה שתוארו לעיל כבר אינם מספקים מענה טוב מספיק ניתן לטפל בבוהן קלובה באמצעות ניתוח שמטרתו השבת הבוהן הגדולה למקומה תוך שיוף ואף הסרת חלקי עצם הגורמים לבליטה האופיינית. ישנן כמה שיטות המשמשות בניתוחים לטיפול בבוהן קלובה, מהן כאלה המבוצעות בגישה ישירה (פתיחת העור מעל האזור המנותח וחשיפתו) ואחרות המבוצעות באופן זעיר פולשני (החדרת המכשור, כולל מצלמה זעירה, דרך חתך קטן בעור והפעלתו מבחוץ). 

השיטה בה יבוצע הניתוח תיבחר לפי מאפייני המקרה ומשך ההליך תלוי ברמת המורכבות שלו. רוב הניתוחים לטיפול בבוהן קלובה מבוצעים תחת הרדמה מלאה ונמשכים בין שעה לשעתיים. בדרך כלל ניתן להשתחרר הביתה לאחר אשפוז קצר בן יממה אחת. בימים הראשונים לאחר הניתוח יש להיעזר בקביים ולהקפיד לא לאמץ את הרגל ולשמור אותה מוגבהת בעת שיושבים או שוכבים. ניתן לחזור לשגרה כשבוע לאחר הניתוח, חולפים כחודשיים עד להחלמה מלאה. 

כאשר נדרשת התערבות כירורגית לטיפול בבוהן קלובה בשתי הרגליים יבוצע הניתוח ברגל אחת תחילה ורק לאחר החלמה מלאה ובדיקות (כולל צילומי רנטגן) המוכיחות שהתוצאות המקוות הושגו תנותח גם הרגל השנייה. ניתוח לטיפול בבוהן קלובה נחשב בטוח מאוד ותוצאה משביעת רצון מושגת ברובם המוחלט של המקרים.