/
טיפים רפואיים
/
הסרת שומה

הסרת שומה - כל מה שחשוב לדעת

כתמים, נקודות חן, נמשים, שומות, יבלות ותופעות נוספות כגון אלה נפוצים כל כך עד שלכל אדם יש מספר לא מבוטל מהם על פני העור. אנחנו בדרך כלל לא מייחסים חשיבות רבה לנגעים כאלה אבל לעיתים, מסיבות אסתטיות או בריאותיות, כדאי לשקול את הסרתם.

נהוג לכנות אזורים מתוחמים קטנים הבולטים מעל לפני העור בשם "שומות". נגעים כאלה נוטים להיות מהסוג שמפריע לנו, בין אם משום ששומות נתפסות כפחות אסתטיות (לעומת נקודות חן או נמשים למשל שעשויים דווקא להיחשב כתוספת אסתטית ואפילו מושכת)ל או בין אם מכיוון שהן מתחככות בבגדים ובתכשיטים ויוצרים תחושה לא נעימה. בנוסף, במקרים חריגים יש חשש שהן יתפתחו לגידול סרטני. 

ישנם סוגים רבים של שומות ושיטות שונות המשמשות להסרתן. חשוב לאבחן את השומה לפני שמקבלים החלטה סופית אם להסיר אותה. בנוסף, יש לבחור בקפידה את השיטה בה תוסר השומה, את המכון הרפואי בו נעבור את ההליך והרופא שלידיו נמסור את ביצועו.

מהן שומות ואלו סוגי שומות יש?

הדבר המבדיל שומות מנגעים אחרים בעור, כגון נקודות חן ונמשים, הוא ששומות בולטות אל מעל שטח פני העור. למעשה, אין הפרדה חד משמעית בין שומות לנקודות חן, ככל שמדובר בנגע גדול יותר ובולט יותר כך תגבר נטייתנו לסווג אותו כ"שומה" ולא כנקודת חן. ישנם סוגים שונים של שומות, כך למשל שומה קונגניטלית היא נגע עור שנולדנו עמו, שומה דיספלסטית היא שומה בעלת צורה מוזרה וצבעים בלתי אחידים, תגי עור הם שומות התלויות על רגלית ועוד. שומות עשויות להימצא במקומות שונים בגוף, יש גם כאלה שמופיעות על הפנים. ככל שהשומה גדולה יותר, צבעה כהה יותר ומיקומה גלוי יותר כך נטייתנו לרצות להסיר אותה תגבר. 

סיבות שונות להסרת שומה

הסיבות להסרת שומה נחלקות לשתיים, אסטטיות ורפואיות. ישנן שומות הנתפסות כבלתי אסטטיות, מובן שעניין זה הוא סובייקטיבי, פניהן של כמה נשים מפורסמות ויפות מאוד, כגון מדונה, מרילין מונרו וסינדי קראופורד, מעוטרות בשומה קטנה. חשוב להסיר שומות החשודות ככאלה העלולות להתפתח לגידול ממאיר (מחלת סרטן העור), סיבות רפואיות נוספות להסרת שומה עשויות להיות כאשר מדובר בשומות הנוטות להתחכך בבגדים, בתכשיטים או באיברי גוף ואז להפוך מגרדות, לדמם ואפילו להזדהם. 

רופא עור ידע לקבוע אם יש סיבה רפואית להסרת שומה, זאת על ידי בדיקה בראיה באמצעות מכשיר המכונה "דרמוסקופ". לעיתים יהיה צורך ליטול דגימה מן השומה ולהעבירה לבדיקת מעבדה. חשוב מאוד לגשת להיבדק אם מופיעה לאחר גיל 25 שומה חדשה שקוטרה גדול משל מחק עיפרון, אם שומה קיימת משנה צבעה או גודלה, מדממת, הופכת כואבת או משתנה באופן אחר מעין זה. 

שיטות שונות להסרת שומות

ניתן להסיר שומה בדרכים שונות. ניתן לכרות את השומה בהליך כירורגי, בהרדמה מקומית, באמצעות סכין מנתחים וכאשר ייתכן צורך לתפור את החתך. שיטות נוספות הן גילוח השומה וצריבתה במחט חשמלית, הקפאת השומה בחנקן נוזלי, צריבה בלייזר או באמצעות חומרים כימיים. השיטה המתאימה ביותר להסרת שומה מסוימת תיקבע לפי מאפייני השומה (סוג השומה, גודלה, עד כמה שורשיה עמוקים בעור וכד'), סוג העור ומאפיינים נוספים של המטופל והעדפותיו. הרופא שבחרנו לביצוע הסרת שומה יפרט לפנינו את השיטות השונות הבאות בחשבון, יסביר את יתרונותיהן וחסרונותיהן היחסיים ויסייע לנו לבחור את השיטה המתאימה ביותר עבורנו.

אחת השיטות החדשניות להסרת נגעים ונקודות חן סרטניות היא ניתוח מוז - הליך הנחשב יעיל מאוד כחלק מהליך טיפול בסרטן עור מסוגים מסוימים.

הכנה לקראת הליך הסרת שומה

הליך הסרת שומה הוא פשוט ובטוח וכמעט אינו דורש הכנה. כאשר ההסרה מבוצעת בשיטה כירורגית יש להפסיק ליטול תרופות נוגדות קרישה כעשרה ימים לפני ביצוע ההליך. מומלץ להימנע משיזוף האזור בשמש במהלך השבועיים שלפני הסרת השומה. האזור מגולח בסמוך לתחילת ביצוע ההליך. 

דברים שיש להקפיד עליהם לאחר ההליך

לאחר הסרת שומה יש להימנע מהרטבת המקום למשך 24 שעות, להימנע מחשיפת המקום לשמש ישירה למשך כמה חודשים (לעיתים אפילו שנה ומעלה, הכול לפי הנחיות הצוות הרפואי) ולהימנע ממתיחת העור באזור ממנו הוסרה השומה למשך מספר שבועות. יש למרוח משחות על המקום לפי הנחיות הצוות הרפואי. 

סיכונים, תופעות לוואי וסיבוכים אפשריים

הסרת שומה היא הליך פשוט ובטוח המבוצע באלחוש מקומי. לעיתים תיווצר צלקת במקום ממנו הוסרה השומה, פעמים אחרות תיתכן התפתחות שומה חדשה. כאשר השומה הוסרה באמצעות סכין מנתחים ייתכן דימום ולעיתים רחוקות מאוד הפצע עלול להזדהם. 

עלות הסרת שומה

ישנם גורמים שונים המשפיעים על עלות הסרת שומה. גודל השומה, מיקומה, השיטה שנבחרה לביצוע הליך הסרתה, סוג העור של המטופל ומאפיינים נוספים כגון גיל, מצב גופני כללי, מחלות רקע ועוד, כל אלה משפיעים על מורכבות ההליך ולפיכך גם על המחיר. באופן כללי וכדי לספק סדר גודל, הסרת שומה בודדת בשיטה כגון צריבה בחנקן נוזלי או בלייזר תעלה כ- 500 שקלים. מחיר הליך הסרת שומה גדולה, שצורתה מורכבת, בהליך כירורגי, עשוי להאמיר עד כדי אלפיים שקלים ואף יותר. חשוב לדעת שהסרת שומה מסיבה רפואית כלולה בסל הבריאות והליכים קוסמטיים להסרת שומה עשויים להיות מכוסים בביטוח בריאות משלים. 

בחירת קליניקה ורופא לביצוע הליך הסרת שומה

במקרים של הסרת שומה מסיבה רפואית בחירת הרופא שיבצע את ההליך תהיה כמעט מובנת מאליה, רופא העור שזיהה את הבעיה יפנה אותנו לכירורג וכל עוד אנו מרוצים מן הטיפול ומרגישים שאנו נמצאים בידיים טובות לא תהיה לנו סיבה לפנות לרופא אחר. ככל שמדובר בהסרת שומה מסיבות קוסמטיות ניתן לבחור בין מגוון קליניקות בהן מבוצעים הליכים כאלה. חשוב לקבל מספר חוות דעת, להבין איזו שיטה להסרת שומה היא המתאימה ביותר במקרה שלנו ולוודא שבקליניקה בה אנו שוקלים לעבור את ההליך נצבר די ניסיון בביצוע הסרת שומה בשיטה הרלוונטית לנו.