/
טיפים רפואיים
/
קרישיות יתר בהריון

קרישיות יתר בהריון: האם את נמצאת בסיכון?

כשאנחנו נופלים ונחבלים, העור נפצע ומדמם. זמן לא רב לאחר מכן, הדימום נפסק ומעל האזור החבול נוצרת שכבה של דם קרוש. זהו בדיוק תפקידה של מערכת קרישת הדם בגוף, כשהיא פועלת באיזון. בהריון, באופן טבעי, נוצר מצב של קרישיות יתר, המיועד להתמודד עם הדימום המוגבר לאחר הלידה. באופן טבעי, קרישיות הדם עולה במהלך ההריון פי 4 או 5, כלומר, במהלך חודשי ההריון (ויותר לקראת סופו), הרכיבים האחראיים על קרישת הדם נמצאים בזרם הדם בשיעורים מוגברים באופן משמעותי. מי שיש לה נטייה לקרישיות יתר באופן טבעי – נמצאת בסיכון לאירועי קרישה.

כ-15%-20% מהאוכלוסייה סובלת מקרישיות יתר, כאשר בדרך כלל המצב ללא תסמינים. קרישיות יתר בהריון מביאה עימה סיכונים למגוון נרחב של סיבוכים, כמו למשל היווצרות קריש דם שיחסום את כלי הדם, פקקת ורידים או תסחיף ריאתי, אירועים מוחיים והתקפי לב, רעלת הריון, צמיחה איטית של העובר, היפרדות שלייה, ואפילו מות העובר ו/או האם. בנוסף, קרישיות יתר בהריון היא סיבה שכיחה להפלות חוזרות וללידות מוקדמות.

אל מול הסכנות המשמעותיות בהתמודדות עם קרישיות יתר בהריון, הטיפול במצב הוא דווקא פשוט ויעיל, והוא מבוסס על נטילת תרופות נוגדות קרישה לאורך ההריון. איך מאבחנים קרישיות יתר ומתי, וכיצד מתמודדים עם מצב של קרישיות יתר בהריון באופן שיאפשר הריון שקט ולידה בריאה בזמנה? 

איך מאבחנים קרישיות יתר בהריון?

כאמור, קרישיות יתר היא "סכנה שקטה". ממש כמו מחלות לב (המכונות "הרוצח השקט"), היא נטולת תסמינים – עד שהיא מתפרצת. כך יוצא, שמרבית הנשים שיש להן נטיה לקרישיות יתר אינן מודעות לכך, ולעיתים הבדיקה לאיתור קרישיות יתר מבוצעת רק לאחר הפלה או הפלה חוזרת. בדיקה לאיתור קרישיות יתר היא בדיקת דם פשוטה, לאיתור גורמים של מערכת הקרישה ורמותיהם בדם.

בדיקה לקרישיות יתר אינה מבוצעת בישראל כחלק מבדיקות החובה בהריון, אולם החל מתחילת השליש השני להריון מומלץ לבקש אותה, במיוחד במקרים הבאים:
•    ההריון מרובה עוברים
•    האישה ההרה בת 35 או יותר
•    היא מעשנת
•    היא בעלת משקל עודף
•    היא סבלה בעברה מרעלת הריון או מהפלות ללא הסבר
•    האישה ההרה כבר עברה שלוש לידות או יותר, או לידה אחת בניתוח קיסרי
•    רקע של מחלות כרוניות
•    רקע של שמירת הריון

איך מטפלים בקרישיות יתר בהריון, ולמה חשוב להתחיל לטפל בהקדם האפשרי?

הטיפול בקרישיות יתר בהריון הוא טיפול תרופתי באמצעות כדורים נוגדי קרישה, שהם מדללי דם. הטיפול במהלך ההריון ניתן בדרך כלל החל מסוף השליש הראשון ורק לאחר שנערכו הבדיקות הנדרשות על מנת לוודא כי ההריון הוא תוך רחמי וכי יש דופק לעובר או לעוברים. הטיפול נחשב יעיל וכמעט נטול סיבוכים, וייתכן כי במקרים מסויימים של נטייה לקרישיות יתר יומלץ גם על טיפולי המשך לאחר תום ההריון.

חשוב לדעת, כי חלק מהטיפולים נוגדי הקרישה המוצעים לנשים בהריון (כמו למשל קומדין) נמצאו במתאם מסויים להתפתחות של מומים בעובר, וזו הסיבה שנטילת נוגדי קרישה כמו קומדין מתבצעת לא לכל אורך ההריון (אלא רק החל מהשליש השני) ובמינונים נמוכים ככל האפשר. עוד נוגד קרישה נפוץ הוא אספירין. 

לאורך ההריון, במקרה של קרישיות יתר, חשוב להמשיך ולעקוב אחר התפתחות העובר וההריון, כולל הערכת הסיכויים להתפתחות של רעלת הריון. נשים רבות מנהלות תקופת הריון בריא ולידה נינוחה של תינוק בריא לצד קרישיות יתר, שכאמור כ – 20% מהאוכלוסייה סובלים ממנה. האבחון והטיפולי המתאים ימנעו את התופעות והסיבוכים האופייניים למחלה, ויאפשרו הריון שקט ונטול אירועים מאתגרים.