שאיבת דיסק - מה כדאי לדעת?

הליכה על שתיים העניקה לנו בני האדם יתרונות רבים, אבל על המנח הזקוף, השברירי, אנחנו גם משלמים מחירים בריאותיים, בדמות עומסים גבוהים על העצמות והמפרקים שנושאים את עומס משקל הגוף שלנו. היציבה הזקופה גובה מחיר שנגזר על רבים מאתנו לשלם: כאבי גב ובעיות במפרקי הברך והמותניים הם בעיות נפוצות שנובעות מהעומס שבנשיאת משקל פלג הגוף העליון. עמוד השדרה שלנו מורכב מחוליות שמופרדות זו מזו באמצעות דיסקים, שהם טבעות עשויות רקמה סחוסית המלאות חומר דמוי ג'ל. לדיסקים הבין חולייתיים תפקיד כפול, הם מאפשרים לחוליות עמוד השדרה לנוע מבלי שייווצר חיכוך של עצם על עצם והם בולמים את הזעזועים הנוצרים בעת הליכה, ריצה וקפיצה. 

מומחים רלוונטיים

עומס גדול על הגב לאורך זמן, בלאי טבעי של הגוף, נטייה גנטית וגורמים נוספים עלולים להחליש את הטבעת החיצונית של הדיסק ולאפשר למילוי לחדור אליה, מצב כזה מכונה בקע דיסק. פגיעה נרחבת יותר בטבעת החיצונית תוביל להיווצרות בליטה, מצב כזה מכונה בלט דיסק. קרע בטבעת יאפשר לחלק מן החומר הממלא את הדיסק לפרוץ החוצה, מצב המכונה פריצת דיסק

נזקים לדיסק בין חולייתי עלולים לגרום לחץ על עצבים ולתסמינים כמו כאבים, קושי בתנועה, נימול, הירדמות איברים, חולשה, שיתוק ועוד. אחד הטיפולים בבעיות כגון אלה הוא הליך כירורגי זעיר פולשני המכונה שאיבת דיסק. בפסקאות הבאות תמצאו מידע שיסייע לכם להבין לאלו מצבים מתאים טיפול זה? איך מבוצעת שאיבת דיסק? האם יש לה סיכונים ותופעות לוואי? ועוד.

טיפולים שניתן לנסות לפני התערבות כירורגית

למרות ששאיבת דיסק מבוצעת בשיטות זעיר פולשניות ובהרדמה מקומית (בתוספת טשטוש) השאיפה תהיה לנסות תחילה לטפל בבעיה בשיטות שמרניות יותר. כל עוד הסימפטומים אינם מעידים על סכנה לפגיעה בחוט השדרה עצמו או בעצבים היוצאים ממנו ועוברים בין חוליות הגב, ניתן לנסות לטפל בבקע, בלט ואפילו פריצת דיסק בשילוב של תרופות, פיזיותרפיה, מנוחה, משככי כאבים, עיסויים, זרמי חשמל, חימום המקום, פעילות גופנית לחיזוק שרירי הגב, הפחתת משקל ועוד. ישנם גם טיפולים מתחום הרפואה המשלימה העשויים להועיל, כירופרקטיקה, יוגה, דיקור סיני, פילטיס, רפלקסולוגיה, טווינא ועוד. 

חשוב לזכור שהרקמות שניזוקו בטבעת הדיסק יכולות פעמים רבות להירפא ולהחלים מעצמן אם מספקים להן תנאים מתאימים. הטיפולים שהוזכרו מיועדים לסייע להחלמה טבעית כזו.

כיצד מבוצע הליך שאיבת דיסק?

הליך שאיבת דיסק הוא ניתוח זעיר פולשני המבוצע באמצעות בעזרת מחט ארוכה ולעיתים גם מכשור נוסף המוחדר דרך חתך קטן בעור. ישנן כמה שיטות המשמשות לסילוק החומר דמוי הג'ל אשר פרץ דרך מעטפת הדיסק. ברוב המקרים המנתח יבצע חתך קטן בעור וייעזר בשיקוף רנטגן כדי להוביל מחט ארוכה אל הדיסק הבעייתי. מיקום מדויק של המחט יאפשר לשאוב החוצה את החומר שפרץ מתוך הדיסק. עם תום שלב השאיבה המחט תמשך החוצה והחתך ייתפר. לעיתים נעשה שימוש בזרם חשמלי כדי לכווץ את הדיסק. אפשרות נוספת היא הוצאת חלק מן הדיסק באמצעות מלקחיים זעירות. 

סיכונים ותופעות לוואי

שאיבת דיסק היא הליך כירורגי זעיר פולשני המבוצע תחת הרדמה מקומית וטשטוש ולפיכך מדובר בהליך בטוח מאוד. עם זאת, אף הליך רפואי אינו חופשי לחלוטין מסיכונים ותופעות לוואי. החתך המבוצע לצורך החדרת המחט עלול להזדהם, במקרים נדירים מאוד עלול להיגרם נזק עצבי באזור הדיסק הבעייתי. 

אחוזי ההצלחה בניתוחי שאיבת דיסק הם גבוהים מאוד. עלפי רוב ההליך יפתור את הבעיה, ועם תום תקופה קצרה של התאוששות ומנוחה, בת כמה ימים עד שבועיים, הסימפטומים ייעלמו ולא יהיה צורך בטיפול נוסף.