כאבים בברך – למה זה קורה ומה לעשות?

מוערך שיותר מ-5% מהאוכלוסייה בין הגילאים 30 ומעלה, סובלים מכאבי ברכיים ומגיעים לרופא לחפש מזור לכאבים אלה. הברך היא מפרק עדין שסוחב משקל רב, ולא פלא שעם השנים הוא נשחק ואיכות התפקוד שלו יורדת. סיבות רבות מפציעות מקומיות ואקוטיות ועד לדלקות מפרקים כרונים עלולות לגרום לכאבים בברכיים, אולם חשוב לדעת שעם טיפול נכון, ניתן להפחית כאבים.

מהן הסיבות השכיחות לכאבי ברכיים, ואיך מתמודדים איתן?

מומחים רלוונטיים

ממה נגרמים כאבי ברכיים?

יש שפע של סיבות לכאבי ברכיים, חלקן כרוניות, אקוטיות וחולפות – וחלקן כרוניות. הנה כמה מהגורמים השכיחים לכאבי ברכיים:

  • כאבי ברכיים בשל טראומה מקומית - פציעה, נפילה, חבלה, מכה קהה באזור הברך וטראומות מקומיות אחרות, עלולות לגרום לכאבים עזים, שחולפים לאט. ייתכנו לא רק כאבי ברכיים אלא גם נזקים למבנה הברך, למשל לעצמות הברך או לשחיקת סחוס.
  • תנועות לא נכונות - תנועה שגויה של הרגל עלולה לגרום לפגיעה ברצועות או קרע במיניסקוס. מיניסקוס שנקרע כתוצאה מסיבוב הברך או תנועה חזקה שלה, יגרום לכאבים עזים ולפגיעה בטווח התנועה של הרגל.
  • פריקת פיקת הברך - פיקת הברך היא האזור הבולט בקדמת הברך, המתחבר לשריר הארבע ראשי ומיוצב למקומו באמצעות גידים. פריקת הפיקה היא תזוזה של פיקת הברך, בדרך כלל הצידה. בחלק מן המקרים פיקת הברך חוזרת למקומה בצורה עצמונית, וכשלא – יש להשיב אותה למקומה באמצעות ניתוח.
  • דלקות מפרקיםדלקת מפרקים מסוג גאוט, דלקת מפרקים שגרונית שמחריפה עם הזמן, דלקת מפרקים על רקע זיהומי ודלקות מפרקים אחרות – כולן נוטות לפגוע בברך ולגרום לכאבים והגבלה בתנועה. 
  • דלקות מקומיות – דלקות בגידים או בשריר שניתן לטפל בהן באמצעות נוגדי דלקת מקומיים כלליים 

איך מטפלים בכאבים בברך?

חשוב לדעת כי הרגלי החיים שלכם משפיעים על בריאות המפרקים, ובפרט על מפרקי הברך, הם המועדים ביותר לכאבים והגבלה בתנועה עקב המשקל הרב המושת עליהם, המבנה המורכב והזעזועים בתנועה שהברך נדרשת להתמודד איתם. 

אם כן, שמירה על משקל גוף תקין, הימנעות מפעילות גופנית שתגרום לזעזועים באזור הברכיים (כמו קפיצות מרובות), הקפדה על נעליים איכותיות (עם מדרסים, אם צריך) וחיזוק השרירים התומכים במבנה הברך, כל אלה יסייעו לשמור על מפרק ברך תקין ולמנוע, או להאט, התפתחות של פתולוגיות בברך שיגרמו לכאבים. 

במקרים של כאב בברך שלא נגרם מטראומה מקומית ואינו חולף מעצמו בתוך פרק זמן סביר (כמו שבוע עד עשרה ימים), חשוב לפנות לרופא המטפל לבירור מקור הכאב ומתן טיפול מתאים. הבירור יתחיל בדרך כלל בצילום הברך בטכנולוגיית רנטגן (במקרה של חשד למחלות ניווניות או לשברים במפרק); בדיקות דם (לשלילת רכיבי דלקת או זיהום); ובדיקות דימות ואבחון נוספות. 

הטיפול בכאבי ברכיים עשוי להיות תרופתי: תרופות נוגדות דלקת ומשככי כאבים יסייעו להתמודד עם הכאבים, עד חלוף הדלקת.

אביזרים אורתופדיים כמו סדים לקיבוע הברך, יסייעו במקרים של כאב במהלך ההחלמה, למשל לאחר פציעה או פריקה של פיקת הברך. תחבושות ורצועות תומכות יסייעו בקיבוע המפרק והפחתת הכאבים במהלך תנועה.
טיפולים פיזיותרפיים יסייעו לתנועות נטולות כאב.

כשכל אלה אינם מסייעים דיו, ניתן לשקול טיפול בזריקות, כמו למשל זריקות חומצה היאלרונית שמספקת סיכוך למפרק ומקלים את הכאבים לתקופה של שישה חודשים עד שנה. עוד טיפול בזריקות עשוי להיות הזרקת חומרים נוגדי דלקת (קורטיקוסטרואידים) ישירות אל המפרק. 

ניתוח החלפת מפרק הברך

בשנים האחרונות, הולכים ניתוחים להחלפת מפרק הברך והופכים שכיחים, כאשר השחיקה במפרק הביולוגי אינה מאפשרת טווחי תנועה מספקים ולא ניתן לטפל בכאבים. ניתוח החלפת מפרק ברך הוא הליך נפוץ שאורך כשעה, במהלכו מפרק הברך המקורי מוסר ובמקומו מקובע מפרק מלאכותי שמשמש באופן דומה לזה הביולוגי והוא מתחבר לקצות עצמות השוק והירך.

הליך החלפת מפרק הברך מאפשר למי שכבר מתקשים לעלות מדרגות, להשתתף בטיולי הליכה ולשמור על שגרת חיים פעילה ובריאה – לשפר הן את שיגרת החיים והן את רמת שביעות הרצון. אם כל הטיפולים בכאבי הברכיים מעלים חרס – מומלץ לשקול ניתוח החלפת מפרק הברך, על מנת לשמור על איכות חיים גבוהה ועל רמת פעילות מספקת.

שינויים בשגרת החיים שיסייעו למנוע כאבי ברכיים

כאמור, כאבים בברך נגרמים או מועצמים על ידי שיגרת החיים שלנו. הנה שלושה טיפים לשינויים בשיגרת החיים, שיסייעו למנוע או להאט את קצב השחיקה בברך:
1.    שמרו על משקל גוף תקין. העומס שנגרם למפרקי הברך כתוצאה ממשקל עודף פוגע בתפקוד המפרק ושוחק אותו. 
2.    הימנעו מפעילויות ספורטיביות עם זעזועים ועומסים גדולים על מפרקי הברך. ותרו על קפיצות גבוהות אם אתם מרגישים שהן פוגעות בברכיים, גורמות להגבלת תנועה או לכאבים באזור. השתמשו בנעליים בולמות זעזועים ובמדרסים שמתאימים לכם על מנת להפחית עוד את העומס הנוצר כתוצאה מזעזוע של תנועה לא נכונה על מפרק הברך.
3.    חזקו את השרירים התומכים במפרקי הגוף על מנת להפחית מהעומסים המושתים על המבנה הגרמי שלהם. פעילות גופנית שמותאמת ליכולות שלכם תסייע לחזק את השרירים שתומכים במבנה השלד, בין השאר במפרקי הברך, ולשמור על המפרק תקין, בריא, ונטול כאבים.

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך