/
/
סיבוכים לאחר ניתוח קטרקט

דברים שכדאי לדעת: סיבוכים לאחר ניתוח קטרקט

קטרקט, או בעברית ירוד היא הסיבה הנפוצה ביותר בעולם המערבי לעיוורון ופגיעה בראייה. קטרקט היא מחלה פרוגרסיבית, שלא ניתן לעצור את התפתחותה או להשפיע עליה באמצעים שמרניים, בתרופות או בטיפולים מסורתיים אחרים. התופעה נגרמת בשל התקשחות ועכירות של עדשת העין, ושכיחותה עולה עם הגיל – עד כדי כך, שכבר בגילאים הצעירים של 60, כ-40% מהאוכלוסיה סובלת מקטרקט בדרגת בשלות כזו או אחרת.

למרבה המזל, על אף שלא ניתן לרפא קטרקט – ניתן להסיר את עדשת העין העכורה ולהחליפה בעדשה מלאכותית וצלולה, כך שהראייה משתפרת באופן מיידי ודרמטי. 

ניתוח קטרקט הוא ניתוח מאוד שכיח – רק בישראל, מבוצעים מעל 55,000 ניתוחים כאלה מידי שנה, רובם מבוצעים באמצעות טכנולוגיית לייזר. מכיוון שאין שום טיפול אחר לקטרקט, ושהפגיעה בראייה היא משמעותית – נראה כי ברוב המקרים ניתוח קטרקט הוא בחירה חשובה, להשבת הראייה, וביחד איתה את היכולת לחיות חיים מלאים, פעילים ושמחים. 

 

מומחים רלוונטיים

הסיבוכים השכיחים בניתוח קטרקט

בניתוח קטרקט בעין בעלת מבנה סטנדרטי שהיא בריאה מכל בחינה אחרת, הסיכויים שהניתוח יעבור ללא סיבוכים הוא מעל 95%. סיבוכים נפוצים לאחר ניתוח קטרקט הם:

  • זיהום מקומי: סיבוך קיים בכל ניתוח, שחשוב לציין בנוגע אליו, כי בחירת צוות מנתח ומסגרת רפואית מצוינת מפחיתה את הסיכון לסיבוך זה
  • פגיעה במבנה העין: פגיעה במעטפת העדשה, פגיעה בזגוגית העין, ואפילו פגיעה באישון.
  • כוויה בשולי החתך
  • חוסר יציבות של העדשה במקומה החדש
  • דימום תוך עיני
  • היפרדות של הרשתית
  • סיבוכים במהלך ההליך: מבנה עין מורכב או מצב בשל של הקטרקט עלולים לגרום לסיבוכים במהלך הוצאת העדשה העכורה באופן מלא.

סיבוכים בניתוח קטרקט הם נפוצים יותר בעיניים שנותחו עקב גלאוקומה ובעיניים חולות בגלאוקומה, בעיניים לאחר השתלת קרנית, במקרים של גידולים תוך עיניים, בעיניים לאחר טראומה מקומית או חבלה, ובעיניים בעלות מבנה מאתגר, כמו מבנה צר במיוחד.

הסיכוי לעבור ניתוח קטרקט נוסף בעקבות סיבוכים

מצב לא נדיר הוא שיש לבצע ניתוח קטרקט נוסף לאחר ניתוח הקטרקט הראשון, בעיקר עקב פגיעה ועכירות בעדשת הקופסית – כבר בשבועות שלאחר הניתוח. בנוסף, תיתכן התפתחות של קטרקט משני (PCO) בכל עת לאחר הניתוח, בשל עכירות של הקופסית האחורית בעדשת העין. במקרים כאלה נראה טשטוש בראייה, רגישות לאור וסינוור. במקרה של עכירות בקופסית האחורית הפתרון הוא ניקוב באמצעות לייזר של הנרתיק האחורי של הקופסית. מדובר בהליך שאורך דקות ספורות, ללא כאב או סיבוכים אופייניים.

ניתוח קטרקט בלייזר – פחות סיבוכים, יותר תוצאות טובות

מאז שנת 2010 מבוצעים בעולם ניתוחי קטרקט לא רק בשיטה המסורתית, במהלכה החתכים להוצאת העדשה העכורה ומיקום העדשה המלאכותית מבוצעים על ידי הרופא המנתח – אלא באמצעות טכנולוגיית לייזר, שהיא מדוייקת יותר, מאפשרת ביצוע חתכים קטנים ומדויקים, ומפחיתה באופן משמעותי את הסיכונים לסיבוכים כתוצאה מזיהומים, מדימום תוך עיני, או אפילו ממיקום לא מדוייק של העדשה החדשה, בעיקר במקרים של ניתוח קטרקט בשילוב עם תיקון ראייה באמצעות עדשה מלאכותית אופטית.

בשל ההצלחה וההפחתה בשיעורי הסיבוכים של ניתוחי קטרקט בלייזר, מומלץ לשקול ביצוע ניתוח קטרקט בטכנולוגיה זו. עניין נוסף שחשוב לתת עליו את הדעת הוא בחירת הרופא המנתח – ככל שייבחר רופא מנוסה ומקצועי יותר – כך הסיכויים לסיבוכים לאחר ניתוח קטרקט פוחתים.

 

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך