/
/
שחיקת סחוס בברך

שחיקת סחוס בברך – כך תוכלו להימנע מניתוח

מפרק הברך נדרש לא רק לשאת את משקל פלג הגוף העליון האגן והירכיים כשאנחנו עומדים מבלי לזוז, אלא גם לעשות זאת תוך בלימת זעזועים שנוצרים כשאנחנו הולכים, רצים וקופצים. אין פלא, אם כן, שהמבנה העדין של מפרק הברך והסחוסים העוטפים את החלקים הגרמיים שלו, נשחקים עם השנים. השחיקה גורמת למגבלות בתנועת המפרק, לכאבים ולפגיעה באיכות החיים.
 

מומחים רלוונטיים

שחיקת סחוס היא תופעה נפוצה בקרב בני 50 ומעלה כאשר נטייה גנטית, עומס גבוה על המפרקים ופציעות שקרו בעבר מגבירות את הסיכוי לה. שחיקת סחוס מתרחשת בדרך כלל על רקע של דלקת כרונית המכונה אוסטיאוארטריטיס, הגורמת לכאבים ומגבלות תנועה שעשויים להיות דרמטיים כל כך עד שיגרמו לנכות. 

חשוב להכיר את הסימנים המעידים על פגיעה בברך כתוצאה משחיקת סחוס, ולדעת שפניה מוקדמת לאבחון ותחילת טיפול עשויה למנוע צורך בניתוח. במאמר זה תמצאו מידע אודות מגוון טיפולים שניתן לנסות במקרה של שחיקת סחוס וכאבים בברך – שעשוי לאפשר לכם להימנע מהתערבות כירורגית. 

הגורמים לשחיקת סחוס בברך

העלייה בתוחלת החיים היא מבורכת, אולם פירושה גם שרבים יותר מאתנו יסבלו מתהליכים ניווניים טבעיים, כמו למשל שחיקה בסחוס הברך. נטייה גנטית מגבירה את הסיכוי לסבול משחיקת סחוס בברך בגיל מוקדם. גורמים נוספים שבכוחם להאיץ את התפתחות הבעיה הם: עודף משקל, עיסוק בפעילות גופנית היוצרת עומס על מפרק הברך (למשל, ריצה למרחקים ארוכים בנעליים שאינן איכותיות מספיק), דפורמציה של ציר הרגל (רגל הנוטה פנימה או החוצה), פגיעה במיניסקוס (חלק בברך המגן על הסחוס) ופציעות בברכיים (כגון קרע ברצועות הברך). 

פנו לאבחון מיד עם הופעת סימפטומים ראשונים

כדי להגדיל את הסיכוי שניתן יהיה לטפל בשחיקת סחוס בברך ללא ניתוח, חשוב מאוד לפנות לאבחון ותחילת טיפול מוקדם ככל האפשר. מומלץ גם לקבל הפנייה לצילום או MRI ברך. יש להיות ערים לסימנים מוקדמים המעידים על התפתחות הבעיה. כאב הוא אחד התסמינים הראשונים שיופיעו כאשר שחיקת הסחוס בברך תפגע בתנועה התקינה של המפרק. כאב כזה יופיע בזמן הפעלת עומס על המפרק וייעלם בזמן מנוחה. הכאב יהפוך כרוני רק לאחר שהשחיקה תחמיר.

תסמינים נוספים לשחיקת סחוס בברך הם רגישות למגע, נפיחות, תחושה של חריקת עצם בעצם בעת כיפוף ויישור הברך, אדמומיות וחום מקומי הנובע מדלקת בברך. למרות שעדיין ניתן להמשיך בשגרת החיים אין לדחות פניה לאבחון. זיהוי הבעיה בשלביה המוקדמים ותחילת טיפול בה מגדילים מאוד את הסיכוי שניתן יהיה להתמודד עמה בהצלחה ללא ניתוח. 

מגוון טיפולים שניתן לנסות בטרם נדרשת התערבות כירורגית

אם נהגתם באחריות, שחיקת הסחוס בברך תאובחן בשלב מוקדם וניתן יהיה לנסות מגוון טיפולים שבכוחם להביא לשיפור משמעותי ולעכב את ההתדרדרות במצב עד כדי צורך בניתוח. על טיפולים כאלה נמנים תרגילי פיזיותרפיה, חיזוק השרירים באמצעות פעילות גופנית שאינה גורמת עומס על הברכיים, שימוש בתחבושת אלסטית מיוחדת לתמיכה בברך, שימוש בנעליים מיוחדות (נעלי אפוס הגורמות ליציבה המחלקת טוב יותר את העומס על הסחוס בברך), הזרקת סטרואידים ישירות לסחוס, הזרקת חומצה היאלורונית הנוגדת כאב והזרקת אורטוקין, טיפול ביולוגי מתקדם עליו נפרט בהמשך.

טיפול ביולוגי חדיש מסייע לרקמת סחוס להירפא

כדאי לדעת שעל מגוון הטיפולים המוכרים בשחיקת סחוס בברך ללא ניתוח הצטרף בשנים האחרונות טיפול ביולוגי חדשני שמוכיח את עצמו כיעיל מאוד. שחיקת הסחוס בברך גורמת להתפתחות דלקת מקומית, הנוזל הדלקתי קולט חלבונים מרקמת הסחוס ומגדיל את הפגיעה בו. הגוף מייצר חסמים המונעים הרס זה, אך כאשר הדלקת חמורה המאזן שלילי והנזק מצטבר. בשיטה המכונה טכניקת אורטוקין נלקחת דגימת דם מן המטופל ובאמצעותה מייצרים כמות גדולה פי 140 ואף יותר מן החסמים הטבעיים. החסמים מוזרקים חזרה ישירות למפרק הברך. בדרך כלל מספיק טיפול בן 3 עד 6 הזרקות כאלה כדי להשיג שיפור משמעותי במצב. הסחוס נבנה מחדש, הדלקת חולפת ושמירה טובה יותר על המפרק תוכל למנוע הישנות הבעיה למשך שנים רבות.

ניתוח החלפת מפרק ברך תמיד צריך להיות פתרון אליו מגיעים לאחר שמוצו כל אפשרויות הטיפול החלופיות. ישנם אמנם הליכים כירורגיים שבכוחם לשפר מאוד את תפקוד הברך לאחר שחיקת סחוס משמעותית בה אולם מומלץ לא להיחפז ולנסות תחילה טיפולים ללא התערבות כירורגית. שיטת הטיפול באורטוקין פתחה אופק חדש ובאמצעותה ניתן גם במקרים של שחיקה ודלקת כרונית לשקם את הסחוס בברך ולהימנע מניתוח.
 

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך