/
/
מחלות עיניים נפוצות

מחלות עיניים נפוצות שכדאי לכם להכיר

העיניים הם איבר חיוני בגוף שלנו, בו רובנו משתמשים באופן אקטיבי מדי יום. עם זאת, למרבית האנשים תהיה בעיית עיניים כזו או אחרת בשלב כלשהו בחייהם. חלק ממחלות העיניים מסוכנות ויכולות להוביל לאבדן ראייה, וחלקן קלות יותר וניתנות לטיפול תרופתי מהיר וקל יחסית. 

מומחים רלוונטיים

מחקר של המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן, הראה שכ-4.2 מיליון אזרחים אמריקאים מגיל 40 ומעלה הינם עיוורים או שסובלים מראייה פחותה. הגורמים המובילים לעיוורון ואיבוד ראייה בעולם הינם ברובם תלויי גיל כגון ניוון מקולרי תלוי גיל, קטרטקט, רטינופתיה סכרתית וגלאוקומה. 

חשוב לציין שלכולן טיפולים תרופתיים או ניתוחיים שיכולים לעכב את התפתחות המחלה או לרפא אותה, וברובן טיפול מקדים הינו תנאי המאפשר טיפול יעיל וקל יותר. בעיות עיניים נפוצות נוספות הינם עין עצלה (אמבליופיה) ופזילה ויש בעיות אסתטיות שגם גורמות לבעיות ראייה כמו עפעפיים נפולים.

קטרקט

קטרקט (ירוד) הינה התפתחות של עכירות בעדשה הטבעית של העין, והינה הגורם העיקרי והשכיח ביותר לירידה בראייה בגיל מבוגר, ובעיקר לאחר גיל 60. בשלביו ההתחלתיים ניתן לטפל באיבוד הראייה על ידי משקפיים, אך בהמשך, עם התקדמות המחלה, יש צורך בהליך כירורוגי. ניתוח קטרקט הוא אחד הניתוחים השכיחים ביותר בעולם. 

איך מאבחנים?
התפתחות הקטרקט הינה לרוב תהליך איטי הלוקח שנים, ואינו מלווה בכאב. התסמינים הינם טשטוש בראייה או שינוי במספר המשקפיים, סינוור והילות, אבדן כושר ראייה בלילה, כפל ראייה באחד מהעיניים, קושי בהבחנה בין צבעים וגוונים.

ניוון מוקולרי של הגיל (AMD)

ניוון מקולרי (או ניוון הרשתית) הינה מחלה הפוגעת במרכז רשתית העין, איזור המכונה המקולה, וגורמת לפגיעה בחדות הראיה ועיוותה. למחלה, הנגרמת ע"י גיל ומופיעה בד"כ אחרי גיל 65 (אך יש מקרים מוקדמים יותר), ישנם שני שלבים, כאשר הראשון, המכונה השלב היבש, הינו הקל מביניהם ומתבטא באיבוד קל של חדות הראיה במרכז העין. השלב השני, השלב הרטוב, הוא שלב שבו כלי דם חריגים צומחים מתחת לרשתית וגורמים לליקוי ראייה קשה יותר. השלב הראשון הינו שלב איטי יותר וכיום ישנם טיפולים מצוינים לשלב זה, המונעים או אפילו מפסיקים את הדרדרות המחלה. 

איך מאבחנים?
ניוון מקולרי מתבטא באיבוד בחדות הראייה, בירידה ברגישות לאור וקושי מסוים בראייה בלילה. אחד התסימנים הבולטים עליהם מדווח הינם על כתם צהוב במרכז שדה הראיה. רופאי עיניים ממליצים להיבדק בכל שנה מגיל 50 ע"י רופא עיניים על מנת לאבחן בעיה אפשרית מוקדם ככל שניתן ובכך להקל על הטיפול בה.

רטינופתיה סכרתית

רטינופתיה סכרתית הינה מחלה הגורמת נזק (דימומים, דליפת נוזלים או סתימה) למבנה של כלי דם זעירים ברשתית העין. לרוב מדובר בסיבוך של מחלת הסכרת ואם איננה מטופלת בזמן, עלולה לפגוע בראייה ואף להביא לכדי עיוורון. שינויים אלה נגרמים בדרך כלל על ידי רמות גבוהות של סוכר בדם ויתר לחץ דם, ולכן שכיחה בקרב חולי סכרת. הטיפול ברטינופתיה משתנה לפי התפתחות המחלה, החל מהזרקת תרופות בשלב התחלתי, לייזר לתיקון דליפות ואף ניתוח בשלב מאוחר. כמו כן חשוב לטפל בתסימני הסכרת ולאזן את מצב הסוכרים והשומנים בדם, ואת לחץ הדם.

איך מאבחנים?
הסובלים מרטינופתיה ידווחו לרוב ירידה בכושר הראייה, טשטוש, או ראייה של מעין חלקים צפים בעין. רופאי עיניים ממליצים שכל מי שהחולה בסכרת ייבדק בצורה מקיפה מדי שנה על ידי רופא עיניים לשלילת התפתחות רטינופתיה וטיפול מוקדם ככל הניתן. 

גלאוקומה

גלאוקומה הינה קבוצת מחלות הגורמות לנזק לעצב הראייה, לרוב עקב לחץ תוך-עיני מוגבר. טיפול מוקדם בגלאוקומה הוא האופציה הטובה ביותר למניעת עיוורון. 

איך מאבחנים?
לרוב אין תסמינים מקדימים, מה שמאפשר את התפתחות המחלה ללא הרגשת המטופל. בשלב מתקדם יחוש המטופל בכאבים בעין ואבדן ראייה.

לא מצאת כאן תשובה לתסימנים שלך? חושב/ת שאת/ה אולי סובלת מאחת המחלות שציינו? אנחנו ממליצים לפנות לרופא העיניים, לאבחון מלא וטיפול במידת הצורך. 
 

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך