/
/
יובש בנרתיק - המידע על כל הטיפולים | MIOK - הבית של הרפואה הפרטית

יובש בנרתיק - המידע על כל הטיפולים

יובש בנרתיק, המכונה גם אטרוֹפיה נרתיקית, הוא תופעה שממנה סובלות כמחצית מהנשים מעל גיל 50, אך ידועה גם בקרב צעירות יותר. התופעה מתאפיינת בתחושות צריבה, גרד או יובש באזור איבר המין; תכיפות במתן שתן; הפרשה וגינלית בלתי פוסקת וכן כאב או חוסר-נוחות בעת קיום יחסי מין.

מומחים רלוונטיים

הגורמים לתופעה זו, השכיחה בגיל המעבר, רבים ומגוונים, חלקם הורמונליים, כשהסיבה הנפוצה היא הפסקת הפרשת הורמוני המין על ידי השחלות ושינויים שחלים ברקמת הנרתיק עקב כך.

חרף הפגיעה הקשה באיכות החיים של מי שסובלת מיובש בנרתיק, מפאת אי-הנעימות הכרוכה לכאורה בתופעה, נשים רבות ממשיכות להתמודד עימה בשקט, ואינן פונות לסיוע רפואי כדי להקל על תסמיניה.

תסמיני יובש בנרתיק

יובש באזור זה מתפתח שעה שבריריות באיבר המין חסרה לחות מספקת. התסמינים יופיעו באזור החיצוני של איבר המין ובפתח הנרתיק, ובהם: תחושות גרד, צריבה, הפרשה וגינלית מתמדת, כאב בעת ישיבה או בזמן קיום יחסי מין. כמו כן עשויים להופיע דימום קל או נגעים קטנים באזור איבר המין (לאו דווקא בעקבות קיום יחסי מין). למי שסובלת מתסמינים אלה באופן מתמשך, מומלץ לפנות לקבלת ייעוץ רפואי.

הגורמים לתופעה

הגורם העיקרי ליובש בנרתיק הוא מחסור בהורמון האסטרוגן. הורמון זה, המכונה הורמון המין הנשי,  מיוצר בשחלות האישה מגיל ההתבגרות עד גיל המעבר. לאסטרוגן תפקידים רבים, ובין השאר הוא מבטיח שהרקמה באזור איבר המין ובכלל זה הנרתיק תהיה גמישה ואלסטית, וכי אספקת הדם אליה תהיה בכמות מספקת. עוד משפיע האסטרוגן על חלוקת תאים בנרתיק והתבגרותם, וכן על פלורה וגינלית בריאה. כשרמת האסטרוגן פוחתת באופן ניכר, כתוצאה ממגוון סיבות, הדבר יכול להוביל לסדרת שינויים הורמונליים המשפיעים על הפות ועל הנרתיק, בהם: הידקקות דופן הנרתיק; הפחתה באלסטיות העור באזור זה לצד ירידה בזרימת הדם לנרתיק ויובש בנרתיק.

פרט לירידה ברמות האסטרוגן ישנן סיבות נוספות להיווצרות יובש בנרתיק, רפואיות ופסיכולוגיות כאחד: נטילת גלולות למניעת היריון; ניהול אורח חיים לא בריא לרבות עישון; שינויים הורמונליים לאחר היריון או כחלק מתופעות גיל המעבר; אישה שעברה ניתוח בשחלות או ברחם; טיפול במחלת הסרטן הכולל הקרנות וטיפולי כימותרפיה; תופעות לוואי עקב נטילת תרופות להתמודדות עם מחלות שונות דוגמת אסתמה, סוכרת ועוד, וכן מתח, סטרס ודיכאון.

רופא נשים ידע לומר אם תסמיני היובש בנרתיק אצל המטופלת נגרמים עקב מחסור בהורמונים, או מטעם אחר.

טיפול ביובש בנרתיק

יובש בנרתיק והתסמינים המאפיינים אותו עשויים להיות מתסכלים מאוד, ולהשפיע על הרווחה הפיזית והנפשית של נשים המתמודדות עם הבעיה. הסבל מתבטא באי-נוחות אישית לצד הפרעה לניהול חיים אינטימיים. מגוון ערוצי טיפול שהתפתחו עם השנים מאפשרים כיום לתת מענה לתופעה.

שתי שיטות טיפול שכיחות במיוחד, והן טיפול הורמונלי לעומת טיפול שאינו מבוסס על הורמונים.

מטרת הטיפול ההורמונלי היא לאזן את המחסור באסטרוגן ואת אי-האיזון ההורמונלי שנגרם לגוף האישה עקב כך. ההורמונים ניתנים בדמות קרמים וגינליים או נרות במרשם רופא. תכשירים אלה פועלים מקומית כך שההורמונים משתחררים באופן ישיר לזרם הדם או לאזור הנרתיק, ותורמים למניעת התפתחות יובש.

הטיפול נטול ההורמונים מיועד לכל הנשים, בפרט למי שעוברות טיפולים אנטי-הורמונליים לסרטן השד, או נשים מיניקות. במישור זה ניתנים נרות וגינליים, קרמים וג'לים כולם נטולי הורמונים, שניתן להשיג בבתי המרקחת ללא מרשם רופא. שימוש בהם באופן קבוע יכול לסייע במניעת יובש בנרתיק או גירוי באזור איבר המין, ולהקל על תסמיני יובש בנרתיק.

כצעדים מניעתיים מומלץ להקפיד על היגיינה אישית באזור איבר המין ולהשתמש בתכשירי שטיפה וגינליים שאינם מייבשים את העור. יש לתת את הדעת לכך שתרחיצים וגינליים עשויים להזיק ולעיתים אף להחמיר את אי-הנוחות הכרוכה ביובש בנרתיק.

מומלץ לשמור על ערך חומציות תקין של הנרתיק (pH) למשל באמצעות תזונה מתאימה, ולהימנע משימוש בטמפונים היות שבעת ספיגת הדם הם סופגים גם נוזלים וגינליים, ותורמים להתייבשות הנרתיק.

חלק מהנשים המתמודדות עם יובש בנרתיק משתמשות בתכשירים ביתיים כמו ישיבה באמבט חומץ – מכך כדאי להימנע היות שעשוי לגרום להגברת היובש.

בנוסף חשוב להקפיד על ניהול אורח חיים בריא, ולהפחית מתח ולחץ באמצעות תרגול הרפיה.

יובש בנרתיק – טיפול בלייזר וגינלי

 

לייזר וגינלי משמש כיום כשיטה מתקדמת לטיפול במגוון תופעות גניקולוגיות על ידי לייזר. הלייזר מצוי בשימוש רפואי כבר שנים רבות, ומוכר כבעל סגולות המזרזות תהליכי החלמה. בתחום הגניקולוגי, יובש בנרתיק הוא אחת הבעיות המרכזיות שבהן אפשר לטפל כיום באמצעות לייזר וגינלי.

הטיפול בשיטה זו מבוסס על כך שהלייזר בונה מחדש את שכבת הקולגן בעור באזור איבר המין, ומחדש את הרירית – בזכות אלה תחושת היובש נעלמת.

טכנולוגיית לייזר מתקדמת שאושרה בהיבטי היעילות והבטיחות, מאפשרת לחדש את רקמת הנרתיק, להשיב לה תפקודים חיוניים ולסייע באופן מהותי לשיפור התסמינים. השיטה זוכה לפופולריות רבה בקרב מטופלות בעולם ומכונה procedure'  'lunch break היות שהיא מאפשרת לבצע את הטיפול בזמן הפסקת הצוהריים, לעבור טיפול קצר, לא ניתוחי, נטול כאב ולשוב לעבודה ללא צורך בהתאוששות או בנטילת תרופות.

הטיפול כולל שלושה מפגשים בני כעשרים דקות כל אחד. במהלך הטיפול המבוצע כשהמטופלת בשכיבה, מחדיר הרופא שפופרת לנרתיק, המעבירה את קרני הלייזר דרך הרירית שמצפה את דפנות הנרתיק לרקמות העמוקות של רצפת האגן. פעולת הלייזר תורמת לחיזוק הרקמה התת-עורית, שיקומה והשבת חיותה. הטיפול מעבה את רקמת הנרתיק, יוצר כלי דם חדשים בה וכך מצעיר את הרקמה ומגביר את חיוניותה.

הטיפולים מתבצעים בתדירות של אחת לשלושה שבועות וטיפול משמר פעם בשנה, ומטופלות מדווחות על חזרת המצב לקדמותו ועל שיפור ניכר באיכות החיים.

שדה חובה
יש להזין מייל תקין
שדה חובה

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך

אולי יעניין אותך גם
סרטן השד – תסמינים שכדאי להכיר
מערכת MIOK
שדה חובה
יש להזין מייל תקין

לקביעת יעוץ מהיר

התקשרו 073-7817332

שדה חובה
יש להזין מייל תקין