/
/
דלקת בכתף: הסיבות לכאבים בכתף ומה ניתן לעשות להקלה עליהם | MIOK

דלקת בכתף: הסיבות לכאבים בכתף ומה ניתן לעשות להקלה עליהם

מפרק הכתף הוא מן המפרקים בעלי טווח התנועה הרחב ביותר בגוף ובה בעת הוא נדרש לעמוד בעומסים גדולים. כך למשל בעת הרמת חפץ, אותו אנו אוחזים באמצעות כף היד, הזרוע מהווה מנוף שעומד בחלק ניכר מהעומס, כשהכוחות הפועלים על הכתף גדולים פי כמה ממשקלו של אותו חפץ. 

מומחים רלוונטיים

נהוג לומר שכתפיים שחוחות מעידות על עומס רגשי, הכתפיים אכן נוטות כלפי מטה לא רק כשאנחנו תשושים פיזית אלא גם בעת שאנו שרויים במצב רוח עגמומי. כדי למלא את מגוון תפקידיה, לכתף מבנה מורכב. שלוש עצמות עיקרית מונעות לכיוונים שונים על ידי כמה שרירים המחוברים אליהן בגידים. רצועות מסייעות לספק יציבות למפרק ורקמה סחוסית מונעת חיכוך באזורים בהן עצמות המפרק נוגעות זו בזו. 

הכתף נחשבת למפרק הכי פחות יציב בגופנו וזו הסיבה שפריקת כתף היא פציעה נפוצה אולם היא רחוקה מלהיות הבעיה הרפואית היחידה העלולה להתפתח בכתף. דלקת בכתף מעיבה לא רק על מי שעוסקים בספורט או עובדים בעבודה פיזית. שלל גורמים יכולים לתרום להתפתחות דלקת בכתף, חשוב להכיר את התסמינים כדי לפנות בהקדם לאבחון וקבלת טיפול מתאים בטרם המצב מחמיר. 

מה הגורמים לדלקת בכתף?

דלקת היא מצב בו מערכת החיסון פועלת כדי לסייע בתהליך החלמת רקמות. נזקים שונים לכתף עלולים לגרום לדלקת במפרק. כך למשל תנועות חוזרות ונשנות עלולות לגרום לדלקת בגידים או ב"בורסות" הכתף (שקיות מלאות נוזל מונע חיכוך). שחיקת הסחוס כתוצאה ממחלת פרקים ניוונית (אוסטאוארטריטיס) יכולה לגרום להגברת החיכוך בין עצמות מפרק בכתף ולהתפתחות דלקת. קרעים בשרירים המניעים את מפרק הכתף, למשל כאלה הנובעים מאימוץ יתר שלהם, גם הם עשויים לגרום להתפתחות דלקת בכתף. 

גורמים נוספים לדלקת בכתף עשויים להיות פציעה מחבלה מקומית או תסמונת "כתף קפואה", מחלה הפוגעת במפרק הכתף והסיבה לה אינה ברורה. 

איך יודעים שמדובר בדלקת בכתף? 

דלקת בכתף יכולה לגרום למגוון תסמינים העשויים להופיע בדרגות חומרה שונות. המשותף לכל המקרים של דלקת בכתף הוא פגיעה בכושר התנועה של המפרק בשל כאב התוקף בעת שמנסים לבצע פעולה כזו או אחרת. תסמינים אופייניים נוספים של דלקת בכתף הם כתף חמה למגע, תחושת "קליקים" בעת הנעת הכתף, חולשה בכתף או ביד, נוקשות של מפרק הכתף, אדמומיות באזור הכתף ועוד. דלקת בכתף עלולה להקרין כאב לאזורים נוספים בזרוע, בגב או בכף היד. 

איך מונעים התפתחות דלקת בכתף?

קל הרבה יותר למנוע דלקת בכתף מלכתחילה מאשר לטפל בדלקת כזו לאחר שכבר התפתחה. 

עבור מי שעוסקים, באופן מקצועי או כתחביב, בענפי ספורט המאופיינים בעומס ופציעות של מפרק הכתף, חשוב לשמור על גמישות וחוזק של שרירי הכתפיים. יש לבצע תרגילי חימום לפני ביצוע פעולות המעמיסות על מפרק הכתף ולהקפיד על שגרת שחרור שרירים ומפרקים עם תום הפעילות. עבור מי שכבר סבלו מפציעות או דלקות בכתף מומלץ לנהוג משנה זהירות, לאפשר די זמן מנוחה בין אימונים ולהפסיק ליצור עומס על הכתף עם הופעת סימנים ראשונים לבעיה.

טיפול בדלקת בכתף

יש מגוון טיפולים שבכוחם לסייע להחלמת דלקת בכתף, חשוב לבחור בטיפול המתאים ביותר בנסיבות המקרה. כך למשל מנוחה והנחת קרח עשויים להיות פתרון טוב במקרים של דלקת קלה המתבטאת באדמומיות, נפיחות קלה, חום מקומי (באזור המפרק) וכאבים חלשים. גם משחות מאלחשות להקלה בכאב יכולות לעזור במקרים מסוימים. לעיתים יהיה צורך ליטול תרופות נוגדות דלקת.

דלקת חמורה בכתף מחייבת טיפול אינטנסיבי יותר כגון הזרקת סטרואידים ותרופות אנטי דלקתיות ישירות למפרק. טיפולי פיזיותרפיה בכוחם לסייע להשיב את הכתף לתפקוד מלא לאחר החלמה מדלקת חריפה. 

הכתף מורכבת משלוש עצמות: עצם הבריח, עצם השכמה ועצם הזרוע. מפרק הכתף הוא מפרק כדורי, הבנוי בצורה של מכתש ועלי ומסייע להזיז את הכתף קדימה ואחורה, ואת הזרוע בצורה מעגלית.

פיזיותרפיה היא לרוב טיפול מוצלח שאינו ניתוחי, ובמקרים מסוימים אף עשויה למנוע את הצורך בניתוח. מטרתו לחזק את השרירים סביב הכתף כדי לשפר את תפקודה.

יש להקפיד על מנוחה בזמן הדלקת, כתלות בחומרתה. פעילות גופנית עלולה להחמיר את הדלקת ולהעמיס על המפרק. לאחר ההפחתה בכאבים ומנוחה מספקת, מומלץ לחזור בהדרגה לפעילות.

"כתף שחיינים" היא דלקת בכתף המתרחשת לרוב בקרב שחיינים, עקב סיבוב מתמשך של הכתף. גורמים שעשויים להחמיר מצב זה כוללים טכניקה לא נכונה, פעילות עצימה מדי, עייפות, פציעה קודמת ועוד.

כאבים בכתף הם התלונה השלישית בשכיחותה בביקורי רופא, בתחום השריר-שלד. הם מופיעים ב-5-10% בקרב צעירים מתחת לגיל 20, ועד למעלה מ-60% בקרב חולים מעל גיל 80.

פרוצדורות שעשויות לעניין אותך